زیبایی فضای داخلی و خارجی یک ساختمان می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بیننده داشته باشد. به همین دلیل است که صنعت معماری طی چند دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته و نوآوری‌های خلاقانه‌ای را به علاقمندان به دکوراسیون داخلی و خارجی عرضه کرده است. یکی از بهترین و در عین حال زیباترین مصالحی که می‌توانید از آن هم برای خلق یک نمای چوبی چشم‌نواز و هم برای طراحی داخلی ساختمان استفاده کنید، متریالی به نام ترموود است که نوعی فرآورده چوبی مقاوم و اصلاح شده می‌باشد. در این مقاله به طور مفصل مزایا و معایب استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی را تشریح می‌کنیم.

مزایا و معایب چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی

کاربردهای چوب در دکوراسیون

چوب به دلیل مشخصات فنی فوق‌العاده و زیبایی طبیعی که دارد؛ در بخش‌های مختلفی از سازه قابل استفاده است. از پوشش کف سازه گرفته تا نمای آن را می‌توان با استفاده از چوب و فرآورده‌های حاصل از آن طراحی و دیزاین کرد. علاوه بر کفپوش و نمای خارجی، دیوارهای داخلی نیز جزء بخش‌هایی از یک سازه هستند که با استفاده از دیوارپوش‌های چوبی زیبا می‌توانید جلوه‌ای متفاوت به آنها بخشید. علاوه بر این ترموود در ساخت و طراحی راه‌پله‌ها، کف پله، روف گاردن، فضای باز کنار استخر، فضای داخلی سونا و... نیز کاربرد دارد.

مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی

با استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان می‌توانید به مزایای زیر دسترسی داشته باشید:

  • کاهش حجم مواد مصنوعی به کار رفته در ساخت سازه
  • تلفیق طبیعت با فضای داخلی ساختمان و القای حس آرامش به ساکنین
  • خلق یک طرح جذاب و چشم‌نواز در داخل ساختمان
  • قابلیت استفاده از طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در کنار چوب
  • تنوع رنگی بالای چوب‌های قابل استفاده در طراحی داخلی
  • عایق‌بندی ساختمان در برابر صدا و حرارت
  • امکان استفاده از متریالی که انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برای خلق اشکال و ایده‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد
  • سختی و خشنی کمتر چوب در مقایسه با مصالحی مانند آجر و سیمان

معایب استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی

با وجود تمام مزایایی که در مورد استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی مطرح کردیم؛ این ماده دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد که اکثر منتقدان از آنها به عنوان معایب استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی یاد می‌کنند. به عنوان مثال چوب یک محیط بسیار مطلوب برای رشد قارچ و کپک است. بنابراین اگر از چوب خام برای دیزاین داخلی ساختمان استفاده کنید؛ ممکن است بعد از گذشت مدتی با مشکل رشد قارچ و کپک و حتی حمله حشرات موذی مواجه شوید.

البته این مشکل در مورد فرآورده‌هایی مانند ترموود که اکثرا در نمای چوبی خارجی و داخلی ساختمان کاربرد دارد صدق نمی‌کند. این فرآورده‌ها تحت عملیاتی حرارتی کنترل شده اصلاح می‌شوند و رطوبت داخلی و صمغ خود را از دست می‌دهند. بنابراین رطوبت و خوراکی در بافت چوب وجود ندارد که عامل رشد قارچ و کپک شود. علاوه بر این، به طور کلی چوب یک ماده قابل اشتعال است. بنابراین استفاده از آن در داخل ساختمان، ریسک شعله‌ور شدن حریق در زمان آتش‌سوزی را بالا می‌برد. البته که این مورد نیز مربوط به فرآورده‌های اصلاح شده یا همان ترموود نمی‌شود. چرا که ترموود در فرآیند تولید برنامه‌ریزی شده خود، برای مواجهه با حرارت بالا نیز آماده می‌شود.

مزایای استفاده از چوب در نمای ساختمان

در نظر گرفتن چوب نما برای یک سازه مزایای متعددی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • وجود رگه‌های زیبا در چوب که موجب جلوه بهتر نما می‌شود
  • ضد رطوبت کردن نما
  • افزایش مقاومت نمای سازه در برابر عوامل محیطی و شرایط جوی ناپایدار
  • ایجاد خاصیت ضدقارچ و کپک در نما
  • کاهش بار وارده به ساختمان به دلیل سبک بودن ترموود
  • جلوگیری از خروج حرارت و برودت از ساختمان
  • ثبات ابعادی بالا در ترموود که مانع از تغییر شکل نما می‌شود
  • انعطاف‌پذیری بالای ترموود که دست شما برای اجرای طرح‌های مختلف را باز می‌گذارد
  • افزایش مقاومت سازه در برابر سایش
  • نگهداری ساده و راحت
  • نصب سریع و ساده
  • قابلیت جداسازی الوارها از نما و استفاده از آن در محل دیگر
  • قابلیت رنگ‌آمیزی چوب و ایجاد نماهای متنوع

مزایای استفاده از چوب در نمای ساختمان

معایب استفاده از چوب در نمای ساختمان

همانطور که اشاره شد؛ یکی از معایب چوب، قابلیت اشعال آن است. البته فرآورده‌هایی مانند ترموود حدود 30 درصد بیشتر از چوب‌های خام در برابر آتش مقاوم هستند. اما با این وجود یکی از معایب ساخت نمای چوبی قابلیت اشعال بالای این ماده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای مراقبت از نمای چوبی انجام دهید؛ رنگ‌آمیزی و استفاده از عایق مناسب روی آن است. اگر این مراقبت دوره‌ای را به درستی و در زمان مناسب انجام ندهید؛ ممکن است چوب تغییر رنگ بدهد. افزایش هزینه ساخت، دلیل دیگری است که از آن به عنوان معایب استفاده از چوب در نمای ساختمان یاد می‌کنند و در نهایت اینکه برای تامین چوب مورد نیاز ساخت نماهای چوبی، تعداد زیادی درخت قطع می‌شود که برای محیط زیست خطرناک است.

نحوه استفاده از چوب در طراحی داخلی منزل

برای استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی، باید به المان‌های دیگر نیز توجه کنید. به عنوان مثال اگر سبک وسایل خانه شما کلاسیک است؛ می‌توانید از کفپوش‌های تیره ترموود و حتی کابینت‌های چوبی کلاسیک استفاده کنید. اما اگر به معماری مدرن علاقه دارید؛ طراحی یکی از دیوارهای خانه به کمک دیوارپوش چوبی به شما توصیه می‌شود. در هر حال برای استفاده از چوب در فضای داخلی، باید طبق اصول پیش بروید و چیدمان را بر اساس استاندارهای معماری انجام دهید.

نحوه استفاده از چوب در طراحی داخلی منزل

چوب در طراحی نمای ساختمان به چه صورتی استفاده می شود؟

برای ساخت یک نمای چوبی زیبا معمولا توصیه می‌شود که از ترموود در کنار سایر مصالح و به صورت ترکیبی استفاده کنید. این روزها بیشتر برای فضای داخلی بالکن و سقف این قسمت، و همچنین بخش‌های خاصی از نما از ترموود استفاده می‌شود. با ترکیب ترموود و آجر و همچنین ترموود و سنگ می‌توانید نماهای جذاب و زیبایی را خلق کنید.

فروشگاه اینترنتی پارسا گروپ تولید کننده انواع ترموود و محصولات چوبی

همانطور که از مطالعه مقاله متوجه اهمیت و کیفیت چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی شدید ما قصد داریم یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی محصولات چوبی را به شما معرفی کنیم که انواع محصولات چوبی را با کیفیت مناسب و قیمت خوب به شما عرضه می کند پارسا گروپ یا آلتن چندین سال است که ترموود ایرانی و فنلاندی را عرضه و تولید می کند و شما می توانید برای اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی از شرکت آلتن کمک بگیرید که بهترین متخصصین در این زمینه دارند و به صورت حرفه ای عمل می کنند شما برای ارتباط با کارشناسان می توانید از کانال های ارتباطی زیر استفاده کنید

تلفن: 26851523-021

آدرس: کارخانه : احمدآباد مستوفی ،میدان پارسا، خیابان صنوبر چهارم شمالی، شهرک بهسازی صنایع چوب - سالنA9

ایمیل: f.commerce@lunawood.ir

سایت: https://parsa-group.com/