تزریق بوتاکس در زمان بارداری

یکی از سوالاتی که ممکن است برای خانم‌ها پیش بیاید این است که آیا تزریق بوتاکس در زمان بارداری می‌تواند برای خود یا کودک متولد نشده‌شان خطراتی را در پی داشته باشد یا کاملا بی‌خطر است؟

از آنجایی که دوران بارداری، دوران حساسی است و کوچکترین تغییرات در بدن مادر، می‌تواند بر رو کودک او اثرات کوتاه مدت یا بلند مدتی را در پی داشته باشد، مهم است که درباره روش‌های جوان‌سازی و زیبایی پوست و اثرات انجام آن‌ها در این دوران، اطلاعات کافی داشته باشید. در اینجا، قصد داریم شما را با اثرات تزریق بوتاکس در زمان بارداری و شیردهی آشنا کرده و نکاتی را به شما گوشزد کنیم. با ما همراه باشید...

 

بوتاکس چیست؟

قبل از هر چیزی، باید با بوتاکس و مکانیسم آن آشنا شوید. بوتاکس نوعی سم به نام بوتولینوم یا همان بوتولیسم است که شاید آن را به نام سم کنسرو می‌شناختید. این سم، باعث فلج شدن و کندی عضلات می‌شود و تزریق آن بر روی پوست، باعث می‌شود که پوست اصطلاحا فلج شده و خطوط چروک آن کمتر شوند. در نتیجه، باعث زیبا‎سازی بیشتر پوست و جوانسازی آن می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن که برای تزریق بوتاکس مناسب است، خطوط دور چشم صورت است که به خطوط پنجه کلاغی مشهور است. از تزریق ماده بوتاکس برای رفع نواقص صورت و بدن نیز استفاده می‌کنند و در این موارد، کاربرد درمانی-پزشکی دارد. اثر بوتاکس دائمی نیست و پس از گذشت چند ماه، نیاز به تزریق مجدد توسط پزشک متخصص دارد.

دقت کنید که تزریق ماده بوتاکس توسط افراد غیر حرفه‌ای و پزشک عمومی که تخصص و آگاهی لازم را در مورد تزریق بوتاکس ندارند، ممکن است باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری شود که تا آخر عمر، فرد را درگیر نماید. در نتیجه، بهتر است برای انجام روش‌های زیبایی مانند میکرونیدلینگ، بوتاکس و... همواره به یک پزشک متخصص که دوره‌های مخصوص را طی کرده، مراجعه نمایید.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تزریق این ماده، مانند انجام روش‌های غیر تهاجمی مثل کربوکسی تراپی، بی‌خطر است یا خیر و آیا می‌توان بدون هیچگونه نگرانی، اینکار را در دوران بارداری انجام داد؟

 

 

تاثیرات بوتاکس در زمان بارداری

از آنجایی که دوران بارداری دوران پر خطری است، تاکنون پژوهش و آزمایشی در مورد اثرات تزریق بوتاکس در زمان بارداری انجام نشده است. به همین دلیل، آگاهی بسیار کمی در بین پژوهشگران و پزشکان در مورد اثرات بوتاکس در این دوران وجود دارد.

با این حال، مادرانی که در دوران بارداری این کار را انجام داده‌اند، عوارض بسیار شدیدی را گزارش نداده‌اند. در هر حال، سازمان غذا و دارو FDA همواره توصیه می‌کند که زنان باردار، تا حد امکان از انجام این‎کار امتناع کنند؛ مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که تزریق نکردن بوتاکس، اثرات مخرب‎تری نسبت به تزریق کردن آن داشته باشد. این سازمان اعلام کرده که داده‌های کافی برای بی‌اثر بودن تزریق بوتاکس در زمان بارداری ندارد. به همین علت، انجام این کار را در موارد غیر ضروری منع می‌کند.

 

آیا تزریق بوتاکس در زمان بارداری عوارض دارد؟

بسیاری از مادران در دوران بارداری، چین و چروک‌های کمتری پیدا می‌کنند؛ چرا که با پر شدن صورت و بدن، جای این خطوط نیز پر می‌شود. اما این شرایط برای همه مادران صدق نمی‌کند؛ چرا که تغییرات شدید هورمونی در دوران بارداری، باعث می‌شود که به طور موقت، وضعیت سلامت پوست مادر باردار به هم بریزد.

اولویت مادران، باید سلامت کودکشان باشد و در این دوران، با استراحت، انجام ورزش‌های مخصوص و داشتن یک تغذیه مناسب سرشار از میوه و سبزیجات، سلامت کودک خود را تضمین کنند؛ نه اینکه با در پیش گرفتن متد‌های زیبایی، ریسک آسیب‌پذیری به کودک را بالا ببرند.

در این قسمت، به بررسی برخی از عوارض احتمالی پر خطر تزریق ماده بوتاکس می‌پردازیم:

پخش شدن سم بوتولینوم در بدن

یکی از عوارض تزریق ماده بوتاکس این است که ممکن است به هر دلیلی پس از تزریق، سم بوتولونیم در قسمت‌های مختلف بدن پخش شود. از آنجایی که درباره عوارض پخش شدن این ماده در بدن مادران باردار اطلاعاتی در دست نیست، بهتر است برای اجتناب از عوارض جانبی، از انجام این‎کار در زمان بارداری خودداری شود.

افزایش هورمون‌های بارداری

در دوران بارداری، هورمون‌های زیادی توسط بدن زنان تولید می‌شود. یکی از اثرات سم بوتولیسم نیز افزایش حجم خون و هورون‌ها است. این عارضه می‌توان در شرایطی که مادر، بارداری سختی را تجربه می‌کند، شرایط را برای او سخت‌تر کرده و باعث ایجاد عوارض ناخواسته دیگر شود.

کم شدن وزن کودک در زمان تولد

آزمایشاتی بر روی حیوانات باردار انجام شده بود و نتایج نشان دادند که تزریق ماده بوتاکس در زمان بارداری، می‌تواند باعث تولد زودهنگام، نارس شدن نوزاد حیوان و کم شدن وزن او در زمان تولد شود.

در شرایطی، دیده شد که نوزاد حیوان به درستی رشد نکرده و مدت کوتاهی پس از تولد، جان داد. نمی‌توان به طور قطع نتایج این آزمایشات را به نوزاد انسانی تعمیم داد اما از آنجایی که این خطر وجود دارد، بهتر است از تزریق این ماده تنها در موارد پزشکی و ضروری استفاده شود.

 

 

عوارض جانبی و نادر تزریق بوتاکس در زمان بارداری

برخی از عوارض جانبی نادری که پس از تزریق ماده بوتاکس دیده شده، عبارتند از:

·        ضعف عضلانی

·        بروز مشکل در تنفس و بلعیدن غذا

این عوارض، در رده عوارض کم خطر قرار دارند و شدت آن از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که زنانی که قصد بارداری دارند، بین تزریق ماده بوتاکس و شروع بارداری، حداقل 4 ماه فاصله قرار دهند تا از عوارض جانبی احتمالی پرخطر و کم خطر آن جلوگیری کنند.

اگر قرار است تزریق ماده بوتاکس را انجام دهید، بهتر است قبل از آن، برای انجام تست بارداری اقدام نمایید.

در صورتی که مدت کوتاهی پس از تزریق ماده بوتاکس متوجه شده‌اید که باردار هستید، نیازی به نگرانی وجود ندارد؛ چرا که عوارض پرخطر این ماده در مادران باردار، تا به حال گزارش نشده است.

 

تزریق بوتاکس در زمان شیردهی

از عوارض تزریق ماده بوتاکس پس از زایمان و دوران شیردهی، اطلاعات دقیقی در دست نیست.

از آنجایی که این احتمال وجود دارد که بوتاکس در بدن پخش شود و از طریق شیر به نوزاد انتقال یابد، پزشکان توصیه می‌کنند که فقط در صورتی که قصد شیر دادن به نوزاد خود را ندارید، اقدام به انجام این کار کنید.

اگر تزریق بوتاکس در اولویت قرار ندارد و تنها برای موارد زیبایی است (و نه پزشکی) می‌توانید آن را به 2 سال پس از تولد کودک موکول کنید؛ چرا که تغذیه کودک با شیر مادر در این دوره زمانی بسیار مهم است و آنزیم‌ها و مواد لازم برای رشد سالم او را فراهم می‌کند.