طی روزهای اخیر در عین سکوت خبری در قبال مذاکرات وین و نقاط اختلافی باقیمانده، شاهد شکل گیری دیالوگها و تحولات معناداری در مناسبات آَشکار و پنهان واشنگتن-تل آویو بر سر این مذاکرات هستیم. ماجرا از جایی آغاز شد که «دن شاپیرو» سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، تیم دولت جو بایدن درباره ایران را بعد از هفت ماه فعالیت و به دلیل اختلافات بر سر انتقادات فزاینده درباره گفت‌وگوهای وین و احیای برجام ترک کرد. برخی از تحلیلگران آمریکایی، از شاپیرو به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی در وزارت خارجه آمریکا یاد می کردند! ارتباطات نزدیک شاپیرو و مقامات رژیم اشغالگر قدس، این تلقی از نقش آفرینی شاپیرو را تقویت می کند.
اگر کسی نسبت به مناسبات خاص شاپیرو با تل آویو آگاه باشد، تردیدی ندارد که خروج  وی قطعا با مشورت مقامات رژیم اشغالگر قدس و لابی آیپک در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته و نمی توان از آن به عنوان تصمیمی مستقل یاد کرد! این موضوع نشان می دهد که احتمالا رژیم اشغالگر قدس از برخی تصمیم گیری ها در قبال موارد اختلافی باقیمانده با ایران شدیدا ناراضی است، تا حدی که ترجیح داده است هزینه سیاسی خروج شاپیرو از تیم مذاکره کننده آمریکا به سرپرستی رابرت مالی را بپردازد. قبلا نیز ریچارد نفیو معمار تحریم های ضد ایرانی در دوران ریاست جمهوری اوباما از تیم مذاکره کننده آمریکا خارج شد. به نظر می رسد
 بی نتیجه ماندن تاکتیک« بازگشت پوچ وغیر عملیاتی آمریکا به برجام»، منجر به ایجاد شکافها و اختلافات جدیدی میان واشنگتن، تل آویو و متعاقبا دیپلمات های آمریکایی در وین و وزارت خارجه این کشور شده است. 
در چنین شرایطی مقامات آمریکایی در صدد مدیریت اختلافات جدی خود با تل آویو هستند! ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن به تازگی طی نشست خبری در این وزارتخانه در پاسخ به سوالی اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین و ایران «اختلاف استراتژیک» ندارند.با این حال، ند پرایس بر وجود اختلافات تاکتیکی میان واشنگتن و تل آویو تاکید کرد. 
در هر حال، این اختلاف به اندازه ای جدی بوده است که منجر به خروج برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا با چراغ سبز صهیونیست‌ها شده است! اگر این تحولات را در کنار گزارش جنجالی اخیر پایگاه اکسیوس قرار دهیم، به نتایج کامل تری دست پیدا خواهیم کرد.این پایگاه گزارش داده است که  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  از نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته است  تا آلترناتیو و گزینه جایگزین برجام را برای واشنگتن و تل آویو ترسیم کند! این درخواست، نشان می دهد که مخالفت مطلق صهیونیست‌ها با احیای توافق هسته ای، مولد بحران‌های تازه ای
در تیم سیاست خارجی آمریکا بوده و کاخ سفید نیز قدرت مدیریت این اختلافات را تقریبا از دست داده است. فارغ از این اختلافات، آنچه امروز برای ما اصالت و موضوعیت دارد، تأمین منافع ملی و عدم عقب نشینی از خطوط قرمز راهبردی خود در مذاکرات وین می باشد. مسئله ای که رمز موفقیت ما در این مذاکرات محسوب می شود. به عبارت بهتر، اختلافات تاکتیکی رژیم صهیونیستی و آمریکا در قبال  مذاکرات وین کمترین تاثیری بر مطالبات اصلی و بر حق ما در این آوردگاه دیپلماتیک نخواهد داشت.