به گزارش سراج24؛ کسب ثروت از آهن‌هاى زنگ زده که سال‌ها به بهانه ساخت مرکز تجارى و پاساژ در سطح شهر قد علم کرده اند به چه صورت انجام می‌شود؟!

در هنگام شروع پروژه، اخذ جواز با حداقل مبلغ و حداکثر ظرفیت ساخت دریافت شده است، لیکن با توقف مصنوعی این پروژه‌های تجاری، عملا نرخ واگذاری به طور تساعدی افزایش یافته است. در برخی از این پروژه‌ها شاهد آن بودیم که تعدادی از شرکای اصلی به دلیل توقف طولانی در روند ساخت پروژه دچار مشکلات اقتصادی جدی شده و یا حتی سهم خود را به گروهی خاص واگذار کرده‌اند. رد پای این گروه خاص را می‌توان در تمام پروژه‌های مذکور دنبال کرد.

اما مسئله دیگر این ساختمان‌های نیمه کاره رها شده آن است که برخی از واحد‌ها پیش فروش شده است اما به دلیل توقف روند ساخت، سرمایه خریداران حبس شده و با وجود گذشت سالیان طولانی از رها شدن این پروژه‌ها، ملکی در اختیار خریداران قرار نمی‌گیرد.

آنچه اتفاق افتاده به طبقه هفتم پاساژ علاءالدین شباهت دارد، گویا از یک روش مشابه در تمام این موارد برای توقف پروژه ها استفاده شده، یک خطای عمد در ساخت پروژه کلان تجاری، که سبب می‌شود ادامه کار در ظاهر ممکن نباشد. به گفته کارشناسان با اصلاح در فرایند ساخت به سادگی می‌شود ساخت پروژه را به طور قانونی از سر گرفت، اما سود و منفعت سازنده در آن است که روند ساخت متوقف شود، چرا که هم جواز را گرفته، هم شرکا را حذف کرده و هم قیمت ملک افزایش یافته است. 

در کنار جلوه‌های بصری نامطلوبی که با رها شدن این پروژه‌ها ایجاد شده است، چرخ اقتصادی به جای آنکه برای خریداران و عموم مردم بچرخد، به نفع گروه خاص می‌چرخد. زنگ خطری جدی برای پایتخت که اگر با آن برخورد نشود، شاید به زودی مشابه آن را در دیگر نقاط تهران هم شاهد باشیم و کسبه پایتخت دچار فلج اقتصادی شوند. 

از دستگاه‌ها و نهاد‌های ناظر و مسئول انتظار می‌رود با هدف برطرف سازی و حذف موانع تولید و برخورد با مظاهر فساد در عرصه اقتصادی، در خصوص این پروژه‌های کلان تجاری رها شده در مرکز شهر اقدامات لازم را صورت دهند.