یک. هفت سال پیش، زمانی که اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در برابر پرسش خبرنگاری از یک رسانه تندروی آمریکایی قرار گرفت، در باب فواید مذاکره دولتش با ایران ادعا کرد که از این طریق، امنیت اسرائیل برای ۲۵ سال تضمین‌شده است. این موضع‌گیری همان زمان با واکنش رهبر معظم انقلاب مواجه شد : « رژیم صهیونیستی اصلا ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. »

دو. با انتخاب ترامپ و پایان مسیر مذاکرات کشور ما با آمریکا، بسیاری از پرسش‌ها از روی میز برداشته شدند، نه آنکه تمایلی از سوی دولتمردان ما برای مذاکره نباشد، بلکه طرف مقابل به‌صورت یک‌طرفه از توافق خارج شد و دیگر توافقی وجود نداشت که مزایا و معایب آن و تأثیرش بر نگاه دولتمردان ما به مسئله فلسطین بخواهد مورد مناقشه باشد. 

سه. در دور جدید مذاکرات که در دولت سیزدهم صورت می‌پذیرد، مواضع انقلاب اسلامی دنبال شده و حتی در خلال مذاکرات، رزمایش نظامی نیز برگزارشده و رئیس‌جمهور شخصا در آن حضور یافته و از نیروهای مسلح کشورمان تقدیر کرده است‌‌. از سال ۹۴ که برجام میان ایران اسلامی و ۶ کشور به امضا رسید، بسیاری از معادلات تغییر کرده‌اند. اول‌ازهمه آن‌که سیدالشهدای مقاومت مظلومانه و ناجوانمردانه، مستقیما توسط ارتش آمریکا ترور شده و هنوز انتقامی در سطح بزرگی این جنایت به وقوع نپیوسته، عربستان همچنان در باتلاق یمن است و مجاهدان یمن، بارها تأسیسات حیاتی و شاهرگ انرژی عربستان را مورد هجوم قرار داده‌اند، سوریه از بحران درآمده و عضوی مستحکم از جریان مقاومت است، معادلات در اروپا به زیان جبهه ناتو و غرب پیش می‌رود و بروز کرونا، اقتصادهای قدرتمند دنیا را تضعیف کرده است.

چهار. مهم‌تر از تمام مسائل پیش‌گفته، تغییرات راهبردی در سرزمین‌های اشغالی است. نباید فراموش کرد که برجام یا هر چه جایگزین آن باشد، به نتیجه برسد یا نرسد، «فلسطین مسئله اول جهان اسلام است». این فرمایش امام خمینی (ره)، محور اصلی و قانون اساسی انقلاب اسلامی در حوزه بین‌الملل است.

ما با جنگ و خونریزی در هرکجای جهان و تحت هر عنوانی مخالفیم، اما علت‌العلل تمام مصائب جهان اسلام و منطقه را وجود رژیم جعلی صهیونیستی می‌دانیم. بحران‌های انرژی جهانی، تشکیل ناتو، تجزیه کشورها که آخرین نمونه‌اش را در سودان شاهد بوده‌ایم، جنگ افغانستان و عراق و خلاصه اغلب مصائب مردمان کشورهای منطقه ما و بلکه بسیاری از نقاط جهان، در ارتباط مستقیم یا نا مستقیم با شکل‌گیری و ادامه حیات سرطانی اسرائیل است.

پنج. خبرهای رسیده از کرانه باختری، حاکی از خیزش جدید فلسطینیان است. مقاومت و مبارزه، تنها روش مقابله با خوی آمریکایی و اسرائیلی است. آن سال ها که برخی فکر می کردند با نشستن پای میز مذاکره با اسرائیل و آمریکا می توان به آرامش و رفاه دست یافت، جنایات صبرا و شتیلا و قانا و دیر یاسین شکل گرفت. ما بر سر هر چیز هم که مذاکره کنیم، یادمان نمی رود که آرمان فلسطین، غیر قابل فراموشی و آزادی قبله اول مسلمین، هدف غایی هر مسلمان آزاده است.