درگذشته معمولاً افراد از گواهینامه برای موتورسیکلت زیاد استفاده نمی‌کردند و بیشتر وقت خود را برای به‌دست‌آوردن گواهینامه خودرو صرف می‌کردند. امروزه اما این‌طور نیست. به دلیل محدودیت‌ها و موارد مختلفی که پلیس راهنمایی‌ورانندگی برای موتور سیکلت سوارها وضع کرده است، دریافت گواهینامه موتور تبدیل به یکی از واجبات برای موتورسواران شده است. ازاین‌رو بسیاری از آنها دوست دارند بدانند که هزینه گواهینامه موتور به طور کلی چقدر است. اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گواهینامه موتور

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت

مراحل مختلف دریافت گواهینامه موتور

برای دریافت گواهینامه موتور باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. مراحلی که هرکدام از آنها می‌توانند هزینه گواهینامه موتور را تعیین کنند. البته نکته مهمی که دراین‌خصوص باید به آن توجه کنید این است که در صورت به پایان نرساندن هرکدام از این مراحل در زمان تعیین شده، ممکن است هزینه بیشتری را متحمل شوید. در ادامه می‌پردازیم به معرفی هرکدام از این مراحل، پس همچنان با ما همراه باشید.

کلاس‌های تئوری: یکی از نکات مهمی که در خصوص دریافت گواهینامه موتور باید به آن توجه کنید، شرکت در کلاس‌های تئوری است. شما قبل از اینکه به مراحل عملی موتورسواری برسید، باید در کلاس‌های تئوری شرکت کرده و با اصول موتورسواری به‌صورت کامل آشنا شوید. در غیر این صورت نمی‌توانید مراحل بعدی را پشت سر بگذارید. هزینه کلاس‌های تئوری گواهینامه موتورسیکلت چیزی حدود ۷۵ هزار تومان است. همچنین این کلاس‌ها نیز ۱۷ ساعت هستند.

کلاس‌های عملی: بعد از اینکه شما در کلاس‌های تئوری شرکت کردید و مجوز مرحله بعد را کسب کردید، حالا باید به سراغ کلاس‌های عملی بروید. در این کلاس‌ها شما با مربی مخصوص خود چند جلسه‌ای را تمرین می‌کنید تا موتورسواری را به‌خوبی یاد بگیرید. مهم‌ترین قسمت گواهینامه موتور را می‌توانیم همین کلاس‌های عملی بدانیم. چراکه در این کلاس‌ها شما می‌توانید با ویژگی‌های موتورسواری به‌صورت تجربی آشنا شده و مهارت خود را افزایش دهید. هزینه این کلاس‌ها حدود ۴۳۰ هزار تومان است.

سایر هزینه‌ها: برای دریافت گواهینامه موتور، شما نیاز به بازدید از چشم و گرفتن آزمایش‌های مختلف دارید. آزمایش‌هایی که سلامت خون شما را تأیید می‌کند و همچنین مشخص‌کننده گروه خونی شما نیز است. این هزینه‌ها نیز جمعاً ۱۸۰ هزار تومان می‌شود.

خرید کتاب مخصوص گواهینامه موتور: برای پشت سر گذاشتن تمام مراحل دریافت گواهینامه موتور، شما باید در یک آزمون مخصوص شرکت کرده و آن آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. برای این کار شما باید کتاب مخصوص آیین‌نامه موتورسواری را دریافت کرده و به‌دقت مطالعه کنید. هزینه دریافت این کتاب نیز ۲۰ هزار تومان است.

پس با یک جمع‌بندی ساده متوجه می‌شویم که هزینه گواهینامه موتور چیزی حدود ۶۸۵ هزار تومان است که تا پایان دوره آموزش موتورسیکلت باید آن را پرداخت کنید.

مزایای دریافت گواهینامه موتورسیکلت

مزایای دریافت گواهینامه موتورسیکلت نسبت به هزینه گواهینامه موتور فوق‌العاده بیشتر است. توجه کنید که شما اگر بدون گواهینامه اقدام به رانندگی موتور در خیابان بکنید ممکن است با جریمه‌های سنگین و یا به پارکینگ رفتن موتورتان روبرو شوید. در این صورت شما باید علاوه بر پرداخت جریمه، هزینه نسبتاً سنگینی را برای آزادکردن موتور خودتان خرج کنید.

علاوه بر این، با دریافت گواهینامه موتورسیکلت می‌توانید با خیالی آسوده و بدون استرس اقدام به موتورسواری بکنید. در نظر داشته باشید که اگر شما بدون گواهینامه سوار بر موتور شوید، هر لحظه ممکن است موتور شما متوقف شود و به همین جهت استرس زیادی را متحمل بشوید.

پس با یک مقایسه بسیار ساده متوجه می‌شویم که دریافت گواهینامه موتور، با درنظرگرفتن هزینه گواهینامه موتور، بازهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

موتورسیکلت خفن امین حیایی + عکس

چگونه می‌توانیم آزمون‌های گواهینامه موتور را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟

همان‌طور که گفتیم، شما بعد از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، شما باید در آزمون‌های مخصوص دریافت گواهینامه موتور نیز شرکت کنید که با قبولی در آنها می‌توانید گواهینامه خود را دریافت کنید. یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید در این آزمون‌ها موفق شوید حضور مؤثر و مفید در کلاس‌های تئوری و عملی است.

در واقع محتوای آزمون گواهینامه موتور، همان چیزهایی است که شما در دوره‌های مختلف می‌آموزید. پس اگر در این دوره‌ها موفق عمل کنید و حضور فعالی داشته باشید می‌توانید آزمون‌ها را نیز به‌خوبی پشت سر بگذارید.

نکته بعدی که این خصوص می‌توانید به آن توجه کنید، حل نمونه سؤال‌های مختلف در این زمینه است. سؤال‌های آزمون آیین‌نامه موتور معمولاً تغییر نمی‌کند بلکه فقط جابه‌جا می‌شود. به همین دلیل اگر شما چند نمونه سؤال را به‌دقت مطالعه کنید و پاسخ آنها را دریابید، می‌توانید در آزمون نهایی نیز موفق شوید.

نکات مهم در خصوص آزمون عملی موتور

شما شاید آزمون‌های تئوری و کتبی را بتوانید با مطالعه برخی نمونه سؤال‌ها پشت سر بگذارید، اما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید آزمون عملی را نیز این‌گونه طی کنید. چراکه در این آزمون شما باید آموخته‌های خودتان را در قالب عمل به اجرا درآورید. به همین دلیل در این قسمت باید واقعاً تمرین کرده و مهارت خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

یکی از نکات مهمی که در آزمون‌های عملی موتور وجود دارد و باید به آن توجه کنیم، رد شدن از مانع‌های مختلف است. در این مرحله تسلط شما بر روی موتور سنجیده خواهد شد. اگر مهارت و تسلط کافی را کسب کرده باشید می‌توانید به‌راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی از مانع‌ها عبور کرده و موتور را به‌سلامت به خط پایان برسانید.

اما اگر در این مرحله دچار مشکلاتی شده باشید و موفق به کسب تسلط کافی نشده باشید، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید از این مانع‌ها عبور کرده و به خط پایان نزدیک شوید. در این صورت شما در آزمون عملی موتورسیکلت مردود خواهید شد.

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم هزینه گواهینامه موتور به این بستگی دارد که شما تمام مراحل را در زمان تعیین شده خودش را پشت سر بگذارید. پس اگر در این مرحله مردود شوید و بخواهید برای بار دوم در آزمون عملی شرکت کنید، بدون شک هزینه گواهینامه موتور نیز افزایش پیدا می‌کند.

چگونه به افسر ثابت کنیم که صلاحیت دریافت گواهینامه را داریم؟

افسری که وظیفه گرفتن آزمون موتور را از شما دارد به چند نکته مهم دقت می‌کند. نکته اول این است که شما در زمان عبور از مانع‌های چیده شده بر روی زمین نباید به‌هیچ‌عنوان به هیچ‌کدام از آنها برخورد کرده و یا بر روی خطوط کشیده شده حرکت کنید. افسر راهنمایی‌ورانندگی، به این موضوع حساسیت زیادی نشان می‌دهد. پس سعی کنید دقیقاً از بین مانع‌ها رد شده و به‌هیچ‌عنوان بر روی خطوط نروید.

علاوه بر این، در زمان گذر از زیگزاگ‌های چیده شده بر روی زمین به‌هیچ‌عنوان نباید دچار لرزش دست شده و یا پاهایتان را مدام ازروی رکاب موتور بردارید. پس قبل از شروع حرکت، مقدار گاز موتور خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید به‌راحتی و بدون برداشتن پا ازروی رکاب، مانع‌ها را پشت سر بگذارید.

فراموش نکنید که افسر راهنمایی‌ورانندگی به دنبال این است که ببیند شما در مرحله اول بدون هیچ مشکلی از موانع عبور کردید و در مرحله دوم تسلط کافی را بر روی موتور خود داشتید. اگر بتوانید این دو مورد را به افسر راهنمایی‌ورانندگی خود القا کنید، می‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی گواهینامه خود را نیز دریافت کنید.

اگر در آزمون عملی گواهینامه موتور مردود شدیم، چه‌کار کنیم؟

در ابتدا سعی کنید تحت هر شرایطی، همان بار اول در آزمون عملی گواهینامه موتورسیکلت موفق شوید. چرا که با هر بار مردود شدن، هزینه گواهینامه موتور افزایش پیدا می‌کند. پس تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرید تا در مرحله اول موفق به کسب گواهینامه بشوید.

اما اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را انجام دهید و در مرحله اول مردود شدید، برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه هزینه گواهینامه موتور، سعی کنید چند روزی را به‌شدت تمرین کنید و سپس دوباره در آزمون شرکت کنید.

اگر می‌گوییم چند روزی را تمرین کنید و بعد از آن در آزمون شرکت کنید دلیل خاصی دارد و آن نیز عدم دریافت گواهینامه برای همیشه در صورت چهار بار رد شدن در امتحان عملی است. یعنی اگر شما ۴ بار در امتحان عملی گواهینامه موتور شرکت کنید و مردود شوید برای همیشه نامتان از سیستم پاک می‌شود و دیگر به‌هیچ‌عنوان در آن شهر نمی‌توانید گواهینامه دریافت کنید.

پس اگر برای بار اول و یا دوم در آزمون عملی رد شدید، با همان اندوخته‌هایی که دارید در مرحله بعدی شرکت نکنید. چرا که ممکن است دوباره مردود شده و برای همیشه از لیست خط بخورید. به همین دلیل است که می‌گوییم در این صورت، بدون عجله چند روزی را تمرین کنید و سپس با آمادگی کامل در مرحله بعدی آزمون شرکت کنید. در این صورت، هزینه گواهینامه موتور شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اما در صورت رد شدن‌های پی‌درپی در آزمون عملی، هزینه گواهینامه موتور شما به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

سعید شیخ زاده مجری معروف ترک یه موتورسیکلت خفن + عکس