علی باقری (زادهٔ ۱۳۴۶)، دیپلمات ایرانی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران است. علی باقری همچنین معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر بوده‌است. علی باقری در دوران دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره‌کنندهٔ ارشد پروندهٔ هسته‌ای ایران بود.

مذاکرات وین

هیات مذاکره کننده در شب احیای وین/ گزارش تصویری

زندگی علی باقری

علی باقری کنی در سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. او فرزند محمدباقر باقری کنی، از روحانیون عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، و برادرزاده محمدرضا مهدوی کنی است. برادر علی باقری، مصباح الهدی با دختر سید علی خامنه‌ای رهبر ایران ازدواج کرده‌است.

و پیشینهٔ تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. او در دانشگاه امام صادق درس خوانده‌است. در زمانی که جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

قدردانی نایب رییس مجلس از هیات مذاکره کننده‌

دیدگاه‌ها

علی باقری کنی به همراه سعید جلیلی یکی از منتقدان مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بوده و در موقعیت‌های مختلف از جمله شبکه افق و در مجلس شورای اسلامی محتوای مذاکرات و توافق برجام را نقد کرده‌است.

ورود هیات مذاکره کننده به لوزان

مدیریت علی باقری

 علی باقری‌کنی از نسل مدیرانِ میانیِ جوانی است که انتصاب او به عنوان معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به گمان چهره‌های مختلف سیاسی و حقوقی می‌تواند روح تازه‌ای در معاونت بین‌المللی این نهاد بدمد و به افزایش فعالیت‌ها و بهبود عملکرد آن منجر شود.