قیمت ورق ­آهن در بازار عرضه و تقاضا مدام درحال نوسان است. این نوسانات بر اثر فاکتورهای متعددی بوجود می­آید. اگر برای اجرایی کردن یک پروژه­ نیاز به ورق­های ­آهن از هر نوعی داشته باشید، باید با مراجعه به منابع اطلاعاتی دقیق از قیمت‌های روز آگاهی پیدا کنید. در ضمن باید بدانید که چه فاکتورهایی در کاهش و یا افزایش قیمت این نوع محصول موثر است. نکته دیگر این است که بدانید چه نوع ورقی از آهن به چه علت دارای قیمت متفاوتی نسبت به ورق‌های دیگر است. یعنی چه خصیصه هایی از ورق­های­ آهنی موجود در بازار باعث متفاوت بودن قیمت  آنها می­شود. نیک فولاد در عرصۀ  شناخت انواع محصولاتی مانند ورق‌های آهنی اطلاعات دقیق و به‌روز عرضه کرده و در زمینه فروش این محصول نیز خدمات قابل توجهی ارائه می‌دهد.

قیمت ورق ¬آهن به چه عواملی بستگی دارد؟

تعریف ورق آهن

ورقهای آهنی، آلیاژهای ساخته شده­ از پایه­ آهن است. این نوع محصول در ساختمان‌سازی و صنعت به‌کار می­رود. ورق آهن در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شود. از انواع ورق ­آهن می­توان به ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق شیروانی اشاره کرد. قیمت ورق آهن با توجه به مشخصه‌های خاصش متفاوت با دیگری است.

 عوامل موثر در قیمت ورق آهن

عوامل زیادی در قیمت‌گذاری این محصول نقش دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:

روش تولید ورق سیاه

تأثیر روش تولید نمونه­های مختلف این محصول بر قیمت قابل انکار نیست. این مقطع با دو نوع روش متفاوت تولید می­شوند. هرکدام از این روش‌ها باعث ایجاد مشخصه ­های متفاوتی در ورق­های تولید شده می­شود. همین مشخصه های متفاوت است که باعث تغییر قیمت در محصول تولید شده می­شود. بنابراین بهتر است نگاهی اجمالی به طریقه های مختلف تولید ورق آهن بیندازیم. انواع  روشهای تولید این مقطع به قرار زیر است:

روش تولید نورد گرم

در این روش همانطور که از نامش پیداست از گرما برای تولید مقطع استفاده می­شود. یعنی ابتدا شمش وارد کوره می ­شود. شمش در کوره می ماند تا زمانی که دمای کوره به دمای مورد نظر برسد. سپس شمش بعد از نورد شدن از کوره خارج و پاکسازی می­شود. در این مرحله محصول از بین غلتک درحال چرخش عبور می­کند. محصول این روش تولیدی، ورق سیاه است. این نوع ورق دارای رنگ مات بوده و به همین منظور به ورق سیاه معروف شده است.

این مقطع از پرکاربردترین محصولات این دسته است. قیمت ورق سیاه بسیار پایین‌تر از انواع دیگر ورق است. کیفیت این ورق بر اساس مقدار کربن مصرف شده در تولید آن محاسبه می­شود. قیمت ورق سیاه تأثیر بسزائی در قیمت انواع دیگر تولیدات دارد، زیرا این محصول به عنوان مواد اولیۀ خیلی از محصولات دیگر مورد استفاده قرار می­گیرد. از آنجاکه ورق سیاه در صنایع مادر استفاده می شود نوسانات آن تاثیر مستقیمی بر قیمت دیگر محصولات دارد.

چند فاکتور مختلف بر قیمت ورق سیاه تاثیر می گذارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • طول ورق سیاه: بارزترین مشخصه ورق سیاه که بیشترین تاثیر را بر روی قیمت آن دارد طول آن است. طول ورق سیاه در بازار 6 و 12 است. و ورقهای سیاه رول‌شده را می­توان با طول‌های دلخواه سفارش داد.  
  • عرض ورق سیاه: ورق سیاه با عرض های استانداردهای 1، 25/1 ،5/1،و 2 متر در بازار وجود دارد که دارای قیمتهای متفاوتی هستند.
  • ضخامت ورق سیاه: میزان ضخامت ورق سیاه در قیمت‌گذاری آن مؤثر است. در کارخانه ­های مختلف معمولاً ورق­ها دارای ضخامتی بین 1.5 تا 100 میلی­متر هستند.  
  • وزن ورق سیاه: در خیلی ازموارد آخرین قیمت ورق سیاه را برپایۀ وزن آن مشخص می­کنند. برای این عمل باید وزن ورق سیاه را به طور دقیق محاسبه کنند. برای محاسبۀ وزن ورق باید از فرمول‌های خاص این کار استفاده کرد.  

 روش تولید نورد سرد

ورق هایی که با روش نورد سرد تولید می شوند دارای قیمت بالاتری نسبت به تولیدات در روش نورد گرم، هستند. قیمت بالاتر این نوع تولیدات به این علت است که این محصولات دارای کیفیت بالا و مقاومت بیشتری هستند. این نوع ورق‌ها ناخالصی ندارند و دارای مشخصه روغن کاری هستند. در ضمن این ورق ها نازک ترند .

نمونه این محصولات ورق گالوانیزه است. این نوع ورق  نیز با روش نورد سرد تولید می­شود. ورق گالوانیزه همان ورق ­آهن است که بعد از تولید به شیوۀ نورد سرد با یک لایه از روی پوشیده می­شود. لایۀ روی مقاومت ورق گالوانیزه را در برابر خوردگی بالا برده و به همین سبب باعث می­شود نسبت به بقیه ورق‌ها قیمت بالاتری داشته باشد. علاوه بر آن ورقهای گالوانیزه کاربردهای بسیار متفاوت و متنوعی دارد. یکی از علل تفاوت قیمت ورق گالوانیزه به خاطر تنوع در مصرف است.  

عرض و ضخامت: عرض و ضخامت ورقهای آهن تولید شده یک عامل در قیمت‌گذاری آن است. ورق هایی که با روش تولید نورد گرم بدست می آیند، در ضخامت 1000، 1250 و 1500 میلی­متر به بازار عرضه می­شوند. هرکدام از این محصولات قیمت مختص به خود را دارند. گاهی تولید ورق­هایی خارج از این استانداردها باعث می­شود تا قیمت ورق تغییر کند. 

 

رنگ ورق آهنی

داشتن حق قدرت انتخاب هنگام خرید یک محصول می تواند عاملی باشد برای یک انتخاب بهتر. در بعضی مواقع مشتری به ورق‌های گالوانیزه رنگ شده نیاز دارد، که این نکته خود باعث بالا رفتن قیمت می­شود. ورق­های رنگی گالوانیزه در کوره های مخصوص این کار رنگ پاشی می­شوند. زمان و هزینه مصرف شده برای تولید ورق های گالوانیزه رنگ شده کمک می­کند تا این ورق ها خاصیت­های متفاوتی نسبت به ورق­های دیگر داشته باشند. این نوع ورق­ها در رنگهای متنوعی تولید شده که دارای استانداردهای متفاوتی نیز هستند. این نوع ورق‌ها در مقابل خوردگی مقاومت بیشتری دارند و در ظاهری زیباتر نیز ارائه می‌شوند. این محصول برای مصارفی همچون نماهای بالایی سازه و تولید لوازم خانگی استفاده می­شوند. البته تنوع رنگی و کاربرد فراوان این محصول در تولید کالاهای مختلف باعث می­شود که قیمت ورق رنگی با انواع دیگر آن متفاوت باشد.

 

رنگ ورق آهنی

برندهای تولیدکننده

یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت ورق، برندی است که محصول مورد نظر را وارد بازار می­کند. ورق هایی که تولید شدۀ برندهای معروف هستند دارای قیمتهای متفاوت‌تری نیز هستند. ورق­های برندهای خاص علاوه بر کیفیت بالا، دارای خدماتی هستند که در صورت لزوم مشتری می تواند از آن استفاده کند. درضمن درصورت بروز هر نوع مشکلی مربوط به محصول خریداری شده، می­توان به راحتی با همکاری تولیدی مربوطه مشکل را رفع کرد. چراکه تولیدی‌هایی که برند هستند، مایل نیستند محصولات و خدمات آنها زیر سوال برود و به خوشنامی آنها لطمه وارد شود. با وجود دلایل نام‌برده است که  محصولات برندهای برتر ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشند.

میزان تقاضا برای ورق آهن در بازار

یکی از عواملی که باعث تعیین قیمت ورق­های آهن در بازار می­شود، تقاضای مطرح شده در بازار آهن‌آلات است. مقدار تقاضایی که در بازار برای این محصول وجود دارد می­تواند در افزایش و یا کاهش قیمت آن مؤثر باشد. به طور مثال ایران جزو کشورهایی است که با افزایش سطح تقاضای یک نوع کالا در بازار، قیمت آن محصول افزایش پیدا می­کند.

قیمت جهانی فلزات

قیمت جهانی انواع فلزات ممکن است دچار کاهش ویا افزایش ­شوند که این خود فاکتوری است که برای قیمت محصولات تعیین کننده است. در ضمن کمیت و کمیت انواع فلزات در داخل و یا خارج از کشور عاملی است که بر  قیمت ورق‌های­آهن تأثیر گذار است. از آنجایی که برای تولید انواع این مقاطع به فلزاتی مانند روی و ... نیاز است، بنابراین هر تغییر قیمت این نوع فلزات بر قیمت محصول نهایی نیز تأثیر می‌گذارد.

قیمت فلزاتی که به عنوان مواد اولیه در تولید این محصول استفاده می­شود خود شامل فاکتورهای متعدد دیگری است. به طور کلی هر چه فلزاتی که به عنوان مواد اولیه در تولید انواع ورق­  مورد استفاده قرار می­گیرد، با کیفیت تر، بیشتر و با قیمت بالاتری خریداری شود، محصول نهایی تولید شده دارای قیمت گران‌تری است.

نیروی انسانی

این که چگونه منابع انسانی می­توانند بر قیمت این نوع مقطع تأثیر بگذارد نیز جالب است. در واقع برای تولید هر نوع محصولی نیاز به نیروی انسانی است. اگر کارخانه ها تحت شرایطی حقوق پرسنل خود را افزایش دهند و همچنین در قسمت منابع انسانی تغییراتی که شامل صرف هزینه های اضافی می­شود، انجام دهند. این هزینۀ اضافی بر قیمت تمام‌شدۀ کالا تاثیر می گذارد و قیمت محصول افزایش پیدا می­کند.  

بازار بورس کالا

از دیگر عواملی که می­تواند برای قیمت ورق­ها تعیین‌کننده باشد، افت و خیز قیمت سهام کارخانه­های تولیدی این نوع محصولات است. نوسانات بازار بورس تأثیر مستقیمی بر  قیمت‌گذاری ورق مورد نظر در بازار عرضه دارد. به طور مثال قیمت ورق سیاه در بازار بورس نسبت به قیمت همان محصول در بازار آزاد ارزان‌تر است. بعضی از تولید کننده ها محصولاتشان از جمله ورق سیاه را در بورس به فروش می‌رسانند.

میزان واردات و صادرات

ورق­های موردنظر مانند خیلی از کالاهای دیگر بنابراین مسئله که در داخل کشور و یا در خارج از کشور تولید ­شوند، دارای قیمت‌های مختلفی هستند. در شرایطی که صاحب کارخانه­ بتوانند ورق­ها را در داخل کشور و  با هزینه کمتری تولید کنند، چون محصول نهایی با هزینه کمتری تولید شده، تمام شده قیمتش در بازار عرضه نیز ارزانتر است. اما در مواقعی که به علت تورم، گران بودن و یا کمبود بعضی از مواد­ اولیه،  تولید محصول مورد نظر در داخل کشور گران تمام می­شود، مسلم است که قیمت بیشتری برای آن تعیین می‌کنند. در این مواقع خریداری محصول مورد نظر از خارج از کشور و فروش آن در داخل ارزانتر تمام می­شود. به عبارتی در این شرایط قیمت کالا پایین‌تر است. در نتیجه تولید در داخل و یا خرید از خارج از کشور می تواند تأثیر مستقیم بر روی قیمت محصول داشته باشد.

در سال‌های اخیر تقاضا برای صادرات این محصول زیاد شده است. با توجه به قیمت ارز قیمت انواع این محصولات و به خصوص نوع صادراتی این نوع محصول نیز افزایش پیدا کرده است.

میزان واردات و صادرات

هزینۀ انتقال مواد اولیۀ

 مواد اولیه ساخت این مقاطع در حجم زیاد به کارخانه ها منتقل می­شوند. همچنین محصولات تولید شده نیز برای ارسال به مقصد خریدار نیاز به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل دارد. هرگاه هزینۀ حمل‌و‌نقل در سطح کشور و یا حتی خارج از کشور ( برای مواد اولیه و محصولات وارداتی) تغییر می­کند، به دنبالش قیمت محصولات تولیدی نیز تغییر پیدا می­کند.  بنابراین قیمت ­های حمل‌و‌نقل از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر قیمت این نوع ورق است.  

نوسانات بازار ارز

متغیر بودن بازار ارز می­تواند از فاکتورهای مهم تغییر قیمت این محصول باشد. با وجود مسائل زیادی که در زمینه های سیاست­های داخلی و خارجی در زمینه ارز صورت می گیرد، بازار ارز مدام دستخوش تغییر است. قیمت این کالا همچون کالاهای دیگر بستگی به نوسانات بازار ارز دارد. با بالا رفتن ارز قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می­کنند.

تورم موجود در بازار

از فاکتورهای مؤثر بر قیمت این نوع محصول ورق می‌توان به تورم اشاره کرد. تورم که خود به دنبال تصمیمات سیاستمداران داخلی و خارجی به وجود می‌آید، عامل مهمی برای قیمت‌گذاری است . تورم چه از نوع تورم خارجی و چه از نوع تورم داخلی بر روی قیمت محصولات فولادی تأثیر می‌گذارد.

مرحله بعد از استعلام قیمت ورق آهن!

به طور کلی کیفیت هرنوع کالایی که در بازار به فروش می­رسد، در قیمت‌گذاری آن کالا تاثیر مستقیم دارد. انواع ورق آهن نیز از این قانون مستثنی نیستند. از آنجایی که استفاده از محصول با کیفیت در سازه ها از خسارت‌ها وهزینه‌های بعدی جلوگیری می‌کند؛ باید درکنار قیمت محصول به کیفیت آن نیز توجه شود. این کار کمک می‌کند تا بتوان انتخاب بهتری داشت.  

نیک فولاد با توجه به نوسانات موجود در بازار انواع ورق فولادی، با جمع آوری و تدوین اطلاعات به‌روز، راهنمای کاملی برای علاقمندان محسوب می‌شود. بنابراین شما می‌توانید به جداول قیمت‌گذاری در وبسایت نیک فولاد (www.nikfoolad.com) مراجعه کرده و قیمت روز انواع محصولات را مشاهده کنید. این شرکت همچنین در زمینه ارائه مشاوره و فروش ورق آهن خدمات متفاوتی ارائه می‌دهد. کافی است با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.