هنگامی که یک بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، علاوه بر سوالاتی که دکتر می‌پرسد تا از او شرح حال بگیرد، بیمار را معاینه نیز می‌کند. اما همیشه این دو مورد برای تشخیص مشکل بیمار کافی نیستند و پزشک به روش‌های کمکی دیگری نیز نیاز دارد. از این روش‌های کمکی می‌تواند به آزمایش‌ها و تست‌های مختلف اشاره کرد. قلب یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن یک انسان است که در صورتی که مشکلی داشته‌باشد، باید به طور دقیق و در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص داده‌شود تا مشکلات پیشرفته‌تری برای بیمار ایجاد نشود.‌

زمانی که بیمار به متخصص قلب مراجعه می‌کند، ممکن است که دکتر برای او درخواست تست مهمی به نام اکو قلب را بدهد. احتمالا نام اکوی قلب به گوشتان خورده‌است. این تست برای همه‌ی افرادی که با علائم مشکل قلبی به دکتر قلب مراجعه می‌کنند، انجام نمی‌شود و اهمیت آن از تستی مثل نوار قلب بسیار بیشتر است. 

برای این که با این تست تخصصی بیشتر آشنا شوید و درباره‌ی نحوه‌ی انجام آن و کاربردهایی که دارد اطلاعات مفیدی کسب کنید.

اکو قلب از تست‌های اصلی متخصصان قلب برای تشخیص بیماری

اکو قلب چیست؟

اکوکاردیوگرام یا اکوی قلب از تست‌های تشخیصی متخصصین قلب است که برای برخی از بیماران درخواست می‌شود. در این تست از امواج صوتی استفاده می‌شود تا یک تصویر زنده از قلب شما و جریان موجود در قلب و عروق تشکیل شود. گرفتن اکوی قلب درد ندارد و معمولا خطری برای فرد ایجاد نخواهد شد.‌ این تست به پزشک کمک می‌کند تا قلب و دریچه‌ها را در حال فعالیت ببیند و عملکرد آن‌ها را بررسی کند‌. 

کاربردهای اکو قلب

زمانی این تست توسط دکتر قلب درخواست داده‌می‌شود که دکتر به برخی از نتایج آن برای تشخیص بیماری و یا افتراق آن از دیگر بیماری‌ها نیاز دارد. اکو قلب به متخصص قلب کمک می‌کند تا اطلاعاتی راجع به موارد زیر به دست بیاورد؛

  • اکو قلب به پزشک کمک می‌کند تا تغییرات در اندازه‌ی قلب، ضخامت دیواره و گشاد‌شدن دریچه‌ها و حفره‌ها را تشخیص دهد. 
  • در صورتی که لخته‌ای در قلب وجود داشته‌باشد، اکو قلب به پیدا شدن آن کمک می‌کند. 
  • اگر بین پرده‌ی درون قلب و خود قلب، مایع جمع شود، اکو به تشخیص آن کمک می‌کند. 
  • اصلی‌ترین سرخرگ بدن ما آئورت نام دارد که در صورت بروز مشکل در آن، می‌توان با اکو آن را تشخیص داد. 
  • قلب همچون یک تلمبه منقبض و منبسط می‌شود و تایم استراحت بسیار کوتاهی دارد. اکو قلب مشکلاتی قلب را حین انقباض و استراحت نشان می‌دهد. 
  • اگر دریچه‌های قلبی مشکل داشته‌باشند و به خوبی عمل نکنند، اکو مختل خواهد‌شد و این اختلالات را نشان خواهد داد. 
  • در صورتی که در قلب فشار وجود داشته‌باشد، اکو آن را نشان می‌دهد. 

یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های اکو قلب، بررسی سلامت ماهیچه‌ی قلبی بعد از اتفاقاتی مثل حمله‌ی قلبی است. از طرفی در صورت وجود نواقص و نقایص قلبی، اکو می‌تواند نشان‌دهنده‌ی خیلی خوبی برای آن‌ها باشد. حتی از اکو می‌توان برای نشان‌داده‌شدن نقایص قلبی جنین به دنیا نیامده نیز استفاده کرد.

کاربردهای اکو قلب

نحوه‌ی انجام اکو قلب

 اکوی قلب انواع مختلفی دارد که بیشتر آن‌ها در بیمارستان انجام می‌شوند و معمولا زیر یک ساعت زمان برای انجام آن‌ها لازم است.‌ 

در روزی که باید اکو قلب انجام دهید، مثل همیشه غذا بخورید و نوشیدنی بنوشید. تمام داروهای خود را در زمان‌های مشخص شده طبق دستور پزشک مصرف کنید. اما معمولا ۴-۵ ساعت قبل از انجام اکو نباید چیزی بخورید. برای اکو قلب نوزاد لازم است از ۴ ساعت قبل انجام اکو، به نوزاد شیر ندهید.

نحوه‌ی انجام اکو قلب از سینه با انجام اکو از مری تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

اکو قلب سینه‌ای

برای انجام اکو قلب از سینه، لازم است که از کمر به بالا لباس‌های خود را درآورید. سپس الکترودها به بدن شما متصل خواهندشد. تکنسین یک وسیله را در دست می‌گیرد و آن را به بدن شما نزدیک می‌کند و روی سینه‌ی شما گردش می‌دهد تا امواج صوتی موجود را به شکل تصویر بر روی مانیتور ایجاد کند.‌ ممکن است از شما درخواست شود تا نفس عمیق بکشید و یا در جهت خاصی جابجا شوید. 

انجام این اکوکاردیوگرام نیازی به هیچ گونه آمادگی قبلی توسط بیمار ندارد. 

اکو قلب از مری

برای انجام اکوی قلب از راه مری، گلوی شما بی‌حس خواهد شد. سپس به شما داروی آرام‌بخش داده می‌شود تا در طول انجام فرایند، احساس ناراحتی و اضطراب نکنید و آرام باشید. دستگاه این بار از طریق دهان شما وارد مری می‌شود و امواج را به تصویر تبدیل می‌کند. در این مورد، بیمار از قبل برای انجام فرایند، باید آماده شود و بی‌حسی بگیرد. 

یکی دیگر از انواع اکو قلب وجود دارد که اکو استرس قلبی نامیده می‌شود. تنها فرق این اکو با اکو قلب سینه‌ای در این است که قبل و بعد از انجام فعالیت انجام می‌شود تا تغییرات قلبی را بعد از فعالیت بدنی مورد بررسی قرار دهد. مدت زمان فعالیت انجام شده می‌تواند بین 6 تا 10 دقیقه و یا حتی بیشتر باشد.  

 

اکو قلب از مری

متخصص قلب چه استفاده‌ای از اکو قلب می‌کند؟

چرا دکتر قلب درخواست اکو قلب می‌دهد؟ معمولا متخصص قلب در یکی از شرایط زیر است که درخواست اکو قلب می‌دهد؛

  • هنگامی که اندازه‌ی قلب تغییر کرده‌باشد. مواردی که می‌توانند باعث این اتفاق شوند شامل آسیب به دریچه‌ها و ضعیف شدن و یا قوی شدن ماهیچه‌های قلبی و فشار خون بالا می‌شوند. 
  • بررسی قدرت پمپاژ کردن قلب؛ قدرت پمپاژ کردن قلب با توجه به میزان خونی که در واحد زمانی مشخص از بطن‌ها خارج می‌شود، بررسی می‌شود. 
  • آسیب رسیدن به ماهیچه‌ی قلبی؛ در صورتی که دکتر قلب به ضعیف‌شدن و یا کلفت شدن ماهیچه‌ی قلبی شما مشکوک شده‌باشد، با درخواست اکوی قلب می‌تواند این مسئله را بررسی کند. 
  • گاهی بعد از برخی جراحی‌ها و یا قبل از انجام آن‌ها، نیاز به اکو قلب است تا سلامت قلب بررسی شود. 
  • افرادی که بیماری‌های قلبی دارند، معمولا نیاز به اکو قلب برای بررسی بهبودی و یا عدم بهبودی آن‌ها دارند. 
  • اکو انواع مختلفی دارد که در زمان‌های مختلف نیاز به انجام آن‌ها خواهد بود. 
  • در برخی مواقع دکتر قلب برای بررسی حجم ضربه‌ای قلب درخواست اکوکاردیوگرام می‌دهد. 

 

توجه داشته‌باشید که اکو یکی از تست‌های پرکاربرد و مهم تشخیصی نقایص قلب است و درخواست اکو توسط متخصص قلب داده‌می‌شود. هنگامی که علائمی دارید که شما را مشکوک به بیماری‌های قلبی می‌کند، در سریع‌ترین زمان ممکن نوبت متخصص قلب بگیرید و ممکن است که نیاز به انجام اکو باشد. اکو قلب هم در مطب‌های خصوصی و هم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها انجام می‌شود. 

 

فلوشیپ اکوکاردیوگرافی از متخصص قلب در تشخیص زمان اکو و انجام آن تخصص بیشتری دارد و در شرایط خاص پیشنهاد اکو قلب به بیماران می دهد.