ترکیه یک مقصد محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است. بیشتر گردشگران به خاطر آب و هوا و طبیعت فوق العاده، ساحل و دریا یا برای مکان های فرهنگی، معماری، باستان شناسی و خرید به سواحل ترکیه می آیند. 

بسیاری از گردشگران آنقدر ترکیه را دوست دارند که می خواهند مدت بیشتری در این کشور بمانند، در کنار دریا ملک بخرند و در عین حال موفق به دریافت اجازه اقامت ترکیه شوند. بر اساس وضعیت مجوز اقامت، شهروندان خارجی از لحاظ حقوقی با شهروندان ترکیه به جز حق شرکت در انتخابات و خدمت در ارتش برابر هستند.

شهروندان خارجی با خرید مسکن در ترکیه می توانند برای یک دوره یک ساله مجوز اقامت دریافت کرده و فرصت تمدید آن را به مدت 5 سال داشته باشند. هزینه اخذ اقامت 200 دلار (برای مدت 12 ماه) می‌باشد.

image (1)

اقامتی کوتاه و قابل تمدید برای خارجی‌هایی است که دارای املاک و مستغلات در ترکیه باشند ( کشور ترکیه کمپین های تشویقی زیادی برای خرید ملک دارد). این مجوز معمولا برای یک سال اعطا می شود، زن و فرزندان زیر 18 سال حق دارند این مجوز را به عنوان اسکورت دریافت کنند.

این ساده ترین راه برای اقامت در ترکیه است البته برای کسانی که از توان مالی مناسبی برخوردار هستند. قیمت خانه ها در استانبول از 250000 لیره ترکیه برای آپارتمان یک خوابه و از 16500 لیر برای یک سوئیت و با گنجایش 250 پوند و سوئیت های 165 لیتری است.

 با دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، تمامی اعضای یک خانواده و فرزندان زیر هجده سال می توانند اجازه اقامت در ترکیه را دریافت کنند. اگر فرزند شما بالای هجده سال سن دارد، باید بخشی از سند مالکیت را به فرزند بالای هجده سال خود منتقل کنید.

با خرید ملک و تمدید آن تا هشت سال، بعد از هشت سال در صورت تمایل و اگر بیش از 4.5 سال در ترکیه بوده باشند می توانند برای اقامت دائم اقدام کنند. البته گفتنی است که خرید ملک در ترکیه حساسیت های خاص خود را دارد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت ملکی در ترکیه

  • سند مالکیت ملک (tapu)
  • بیمه اموال زلزله
  • گذرنامه معتبر برای حداقل مدت شش ماه.
  • اظهارنامه خانوادگی از کودکان که به ترکی ترجمه شده باشد و نیز توسط سفارت ترکیه در کشور مبداء تایید گردیده باشد.
  • بیمه درمانی در خاک ترکیه برای هر یک از اعضای خانواده.

امتیازات اخذ مجوز اقامت ملکی در ترکیه

  • پروانه و جواز املاک از بسیاری جهات مشابه اجازه اقامت توریستی است، با این تفاوت که اجازه اقامت در ترکیه بواسطه خرید ملک و مستغلات از نظر دوام و مدت زمان تمدید اعتبار بیشتری دارد.
  • مجوز مالکیت به مالک این امکان را می دهد که فقط در خاک ترکیه اقامت کند، مثلاً با خرید آپارتمان در ترکیه می‌تواند اقامت داشته باشد اما نمی‌تواند و حق ندارد برای شهروندی ترکیه اقدام کند، مگر اینکه ارزش ملک حداقل 250 هزار دلار باشد. سپس مالک حق دارد در ازای خرید ملک با شرایط خاص درخواست تابعیت ترکیه کند.
  • هنگام تمدید اجازه اقامت ملکی باید یک سند تاپو tapu (یا همان سند مالکیت) وجود داشته باشد که بر اساس آن اقامت اعطا گردد و در غیر اینصورت متقاضی مجاز نخواهد بود که درخواست اقامت در ترکیه را دهد.

وضعیت بازار املاک در ترکیه

بسیاری از خارجی ها به دلیل پایین بودن قیمت ملک به ترکیه روی می آورند. تقریباً 15 سال پیش، دولت ترکیه توسعه ساختمان‌های جدید را تشویق کرد تا بازاری راکد مسکن با کیفیت پایین را احیا کنند.

در نتیجه املاک فراوانی برای فروش از جمله ویلاهای لوکس، پنت هاوس‌های زیبا با منظره دریا، خانه های شهری با طرح‌های باز، آپارتمان های مبله و موارد دیگر به بازار عرضه شد. اولین قدم پس از تصمیم گیری در مورد بودجه، انتخاب مکان و نوع ملک برای خرید است.

شاید هم بخواهید یک آپارتمان کنار ساحل، یک خانه روستایی ییلاقی سنتی، یک دوبلکس رو به اسکله تفریحی، یا یک عمارت بازسازی شده در مکانی آرام بخرید. املاک مسکونی زیادی در اکثر شهرها یا روستاها وجود دارد، پس حق انتخاب های زیادی خواهید داشت.

آیا گرفتن اجازه اقامت برای خارجی‌هایی که در ترکیه ملک می‌خرند آسان است؟

اتباع خارجی که در ترکیه ملک خریداری می کنند به شرط تمدید آن در دوره های خاصی می توانند اجازه اقامت دریافت کنند، همچنین حق دارند برای خانواده خود اجازه اقامت بگیرند. با این اجازه اقامت، فرزندان آن‌ها می توانند در ترکیه تحصیل کنند. برای اتباع خارجی با اجازه اقامت راحت‌تر می توانند کار پیدا کنند و برای شرکت ها نیز به راحتی اجازه کار می گیرند.

برای خرید ملک در ترکیه چه باید بکنید؟

اتباع خارجی می توانند املاک و مستغلات مانند اقامتگاه، دفتر، زمین، مزرعه و غیره را در ترکیه خریداری کنند مشروط بر اینکه محدودیت های تعیین شده در قانون را رعایت کنند. در صورتی که تبعه خارجی قصد خرید زمین یا ملکی را داشته باشد، موظف است ظرف مدت 2 سال نوع ساختمانی که در آن زمین یا ملک احداث می شود را به وزارت محیط زیست و شهرسازی اطلاع دهد.

image (2)

محدودیت های خرید ملک در ترکیه چیست؟

  • طبق قوانین مربوطه، محدودیت های زیر برای خرید ملک برای اتباع خارجی اعمال می شود:
  • یک تبعه خارجی می تواند در مجموع حداکثر 30 هکتار ملک در ترکیه خریداری کند.
  • اتباع خارجی نمی توانند در مناطق ممنوعه نظامی و مناطق امنیتی ملک بخرند. اجاره ملک در این مناطق تنها با مجوز خاص امکان پذیر است.
  • اشخاص حقیقی خارجی می توانند تا 10 درصد از مساحت کل منطقه ای که ملک خصوصی در آن واقع شده است را خریداری کنند.
  • املاکی که توسط مراجع قانونی تشخیص داده شده است که مطابق با هدف خرید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و املاکی که ظرف 2 سال به وزارت محیط‌زیست و شهرسازی ابلاغ نشده‌اند، اگرچه برای ساخت و ساز خریداری شده‌اند، ممکن است توسط مقامات رسمی منحل شوند.
  • برای شرکت های دارای شخصیت حقوقی که طبق قوانین کشور خود تأسیس شده اند، محدودیت‌های فوق اعمال نمی شود.

برای خرید ملک چه مراحلی باید طی شود؟

درخواست اولیه باید به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه شود. برای درخواست اولیه باید یک شماره پیگیری دریافت نمایید. مجموعه از اسناد و مدارک دال بر هویت متقاضی و اسناد ملک و مدارکی از این قبیل بایستی ارائه گردد.

 

 image (3)

درباره آرال گام

ما در آژانس مهاجرتی آرال گام (www.aralgam.com) به شما عزیزان این اطمینان را می‌دهیم که با توجه به سابقه درخشان و تجربه‌های موفقی که در زمینه مهاجرت به نقاط مختلف دنیا داریم، شما متقاضیان را در تمامی مسیر مهاجرت خود به طور کامل همراهی کرده و از هیچ کمکی دریغ نکنیم. شما همین حالا می‌توانید با کارشناسان مجرب ما ارتباط برقرار کنید و از کمک و مشورت متخصصین آرال گام بهره ببرید.