شاید برای بسیاری از شما جای سوال باشد که تفاوت فرش ۱۵۰۰  شانه با فرش  ۱۲۰۰ شانه در چیست؟ یکی از با ارزش ترین کفپوش هایی که از دیرباز مورد استفاده مردم قرار می گرفته است، فرش می باشد. این محصول پرکاربرد بر مبنای دستبافت یا ماشینی بودن، طرح و نقشه، الگو، موادی که برای بافت استفاده می شوند، یا به طور کلی روش تولید، قیمت گذاری شده و به بازار عرضه می شود.

دو فرش ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه در حال حاضر به دلیل مرغوبیتی که دارند، در حال رقابت می باشند و با زیبایی و ظرافت خود، توجه بسیاری از خریداران فرش ماشینی را به خود جلب نموده اند. در ادامه ابتدا با ویژگی های هر یک از فرش های ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه آشنا خواهیم شد و سپس تفاوت های این دو را مورد بررسی قرار داده تا شما بهتر بتوانید برای خرید آنها تصمیم گیری نمایید.

ویژگی های فرش ۱۵۰۰ شانه

یکی از محصولات لوکس و مدرن که جزء فرش های دستبافت گونه نیز به شمار می آید، فرش ۱۵۰۰ شانه می باشد. به عبارتی شما با خرید فرش ۱۵۰۰ شانه ماشینی، زیبایی منحصر به فردی را برای منزل خود به ارمغان خواهید آورد. دلیل آن هم، ظرافت و تراکم بالای فرش و نیز ریز بافت تر بودن آن نسبت به سایر فرش های ماشینی دیگر است. همین مشخصات سبب شده اند که فرش ۱۵۰۰ شانه شباهت زیادی به فرش های دستبافت داشته باشد.

علاوه بر این، برای بافت و تولید این محصول، از ظریف ترین و ماندگارترین نخ ها بهره گرفته می شود، نخ اکریلیک هیت ست شده. در تولید نخ اکریلیک از ماده ای به نام پلی اکریلیک استفاده می شود. هیت ست شدن نخ اکریلیک نیز یعنی بالا رفتن مقاومت و فرسایش این نخ پس از عمل بخاردهی.

به دلیل ظرافت این الیاف، در نتیجه ضخامت فرش ۱۵۰۰ شانه کمتر و در مقابل تراکم آن بیشتر خواهد بود. این محصول که با مدرن ترین و پیشرفته ترین دستگاه ها بافته می شود، تراکم و شانه بالاتری نسبت به فرش ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه دارد.

یکی دیگر از ویژگی های تکنیکال فرش ۱۵۰۰ شانه، ارتفاع نخ های خاب آن است. این ارتفاع در فرش های ۱۵۰۰ شانه، در حدود ۶ میلی متر است. هر چند این عدد را نمی توان در تمامی محصولات این مقدار در نظر گرفت و شاید کمتر یا بیشتر باشند.

رنگ پذیری بالای الیافی نیز که در این محصول بی نظیر استفاده می شوند، بسیار بالا بوده و باعث می شود که فرش شما پس از سال ها هنوز هم درخشان و زیبا به نظر برسد. به جز این، از آنجایی که گره های آن، به صورت دانه اناری بوده، هیچ کثیفی یا لکه ای جذب آن نشده و شما می توانید به راحتی روی آن را جارو بکشید.

از آنجایی که فلس الیاف در زمان حرارت دهی گرفته می شود، این فرش، فاقد هر گونه پرزدهی خواهد بود و شفافیت و براقیت خود را همیشه حفظ خواهد نمود.

مشخصه های فرش ۱۲۰۰ شانه

پس از بررسی فرش ۱۵۰۰ شانه، اکنون نوبت به ویژگی های فرش ۱۲۰۰ شانه می رسد. یکی از فرش های مدرن امروزی که با تراکم ۳۶۰۰ بافته می شود، فرش ۱۲۰۰ شانه است. این محصول نیز به دلیل تراکم بالا، از ظرافت ویژه ای برخوردار بوده و طرفداران بسیاری را از آنِ خود نموده است.

برای فرش ۱۲۰۰ شانه، از نخ تمام اکریلیک استفاده می شود، یکی از بهترین انواع نخ که از خاصیت ضد آلرژی یا حساسیت برخوردار است. به جز این، یکی از دلایل خرید فرش ۱۲۰۰ شانه، بهره گیری از الیاف طبیعی در بافت آن است که نرمی و لطافت خاب را به همراه دارد.

از نظر رنگ نیز باید اذعان داشت که از نه رنگ واقعی برای بافت این فرش ماشینی بهره گرفته می شود و گاهی با ترکیب این رنگ ها با یکدیگر، با یک نمای فوق العاده زیبا روبرو خواهیم بود. فرش ۱۲۰۰ شانه در مقابل شکستگی و تا خوردگی نیز ماندگاری بالایی دارد و علت آن، به کار رفتن نخ پنبه در آن است.

ارتفاع نخ خاب نیز، ۷ میلی متر می باشد و به همین دلیل می توان از آن در محیط هایی که رفت و آمد یا پاخور کم است، استفاده نمود. به عبارتی، فضایی از منزل مانند پذیرایی که عمدتا زیبایی و ظرافت فرش مد نظر است.

برای بافت فرش ۱۲۰۰ شانه، از طرح های برجسته ای مانند افشان استفاده می شود و همین مسئله سبب شده که این نوع فرش، شباهت زیادی به فرش های دستبافت گونه داشته باشد. به جز طرح، شما می توانید دو مدل از آن یعنی ساده و گل برجسته را برای خرید بررسی نموده و هر یک را که برای منزل شما مناسب تر است انتخاب کنید.

تفاوت فرش ۱۵۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه

 

قشثلشثقل

اکنون که با ویژگی های این دو فرش پرطرفدار آشنا شدید، شاید این سوال در ذهنتان نقش ببندد که خرید فرش ۱۵۰۰ شانه بهتر است یا فرش ۱۲۰۰ شانه. از این رو، در ادامه مهمترین تفاوت های این دو فرش را توضیح می دهیم تا بهتر بتوانید تصمیم گیری نمایید.

- شانه و تراکم فرش ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه

یکی از تفاوت های مهم این دو فرش ماشینی، تراکم و شانه آنها می باشد. فرش ۱۵۰۰ شانه با تراکم ۴۵۰۰ و فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ تولید می شود. همانطور که احتمالا می دانید، منظور از شانه فرش، که نقش مهمی را در تعیین قیمت دارد، تراکم عرضی یا تعداد ریشه ها در عرض فرش است. تراکم نیز مقدار گره در طول فرش می باشد. این دو عامل تأثیر بسزایی در انعطاف پذیری و یکپارچگی گره ها دارند. 

- الیاف به کار رفته در فرش های ۱۵۰۰ شانه با فرش ۱۲۰۰ شانه

همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم، فرش های ۱۵۰۰ شانه با الیاف اکرولیک هیت ست شده و نخ ترک بافته شده و در نتیجه از ظرافت و ریز بافتی منحصر به فردی برخوردار هستند. در مقابل، در فرش ۱۲۰۰ شانه، فقط نخ اکریلیک به کار می رود. پس فرش ۱۵۰۰ شانه، ظریف تر، نرم تر و ریز نقش تر است.

- قیمت فرش ماشینی ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه

جنس الیاف به کار رفته در بافتن فرش ماشینی و نیز دستگاهی که برای تولید آنها به کار می رود، نقش بسزایی را در قیمت ایفا می نمایند. الیافی که در تولید این دو محصول به کار می رود، درجه یک بوده و در نتیجه این دو محصول از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. با این حال، به دلیل بالاتر بودن تراکم فرش ۱۵۰۰ شانه نسبت به ۱۲۰۰ شانه، قیمت آن بیشتر می باشد.

 

شثقلفلثا

سخن پایانی

اکنون که با ویژگی ها و تفاوت های فرش ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه آشنا شدید، احتمالا بهتر می توانید برای خرید آنها اقدام کنید. اما در هر حال، از آنجایی که تنوع محصولات در بازار زیاد است، پس شناسایی یک فرش ماشینی با کیفیت دشوار خواهد بود. به همین جهت، شما می توانید از فروشگاه های معتبری همچون فرش یلدای کویر کاشان، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

با خرید اینترنتی فرش ماشینی مورد نظر خود از فروشگاه فرش یلدای کویر کاشان، می توانید یک محصول با کیفیت را با تمام ویژگی های بی نظیر و همچنین بهترین قیمت دریافت نمایید.