علیرضا خمسه در 9 بهمن ماه سال 1331 در تهران به دنیا آمد. علیرضا خمسه از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بود. علیرضا خمسه در سال 1357 به فرانسه رفت و یک سال و نیم در مدرسه ون سن، آتلیه اگوستوبوال و آتلیه سیته یونیور سیته پاریس، دوره های مربوط به پانتومیم، حرکات بدنی و بازیگری را فرا گرفت. نوع خطوط چهره علیرضا خمسه و تسلط او بر حرکات صورت ( میمیک ) و نرمی ای که در حرکات بدن او وجود دارد، از همان ابتدای ورود او به حیطه بازیگری، توجه کارگردان های کمدی ساز را به خود جلب کرد.

علیرضا خمسه

خبر خوش علیرضا خمسه برای هواداران سریال «پایتخت»

متاسفانه کارهای کمدی از کیفیت خالی شده‌اند

بازیگر مجموعه‌های هوشیار و بیدار، هتل پیاده‌رو، مهمانان ویژه، دارا و ندار و مرد هزارچهره همچنین در پاسخ به اینکه آیا سریال‌های حال حاضر تلویزیون را تماشا می‌کند و کیفیت‌ها را چطور می‌بیند؟ می‌گوید: به نظرم سریال‌هایی که در سال‌های قبل بازی می‌کردم نسبت به الان پرمحتواتر بود. در حال حاضر اغلب کارهایی که می‌بینیم نمی‌دانم به خاطر نظارت شدیدی است که روی محتوای کارها اعمال می‌شود و یا مساله دیگر، متاسفانه از کیفیت خالی شده‌اند. یکی از مهمترین ویژگی‌های هر کار کمدی این است که رویکرد انتقادی داشته باشد که اگر این رویکرد را از کمدی بگیریم، درواقع لطیفه‌گویی و یک کار کم‌ارزشی می‌شود که اسمش کمدی واقعی نیست. کمدی واقعی حتما باید نگاه‌های اجتماعی و رویکرد انتقادی داشته باشد که متأسفانه الان تلویزیون این رویکرد را خیلی نمی پسندد، به همین علت است که کارهای کمدی‌اش دچار ضعف محتوایی شده‌اند.او درباره اینکه چرا سریالی مثل «پایتخت» پس از سالها بازهم مخاطب دارد و در چنین شرایطی چه پیشنهادی برای بهبود شرایط در تلویزیون دارید، اظهار می‌کند؟ پایتخت شخصیت‌های دوست داشتنی داشت. متاسفانه رویکرد انتقادی نسبت به رفتاهای اجتماعی، خانوادگی و فردی در سریال‌های حال حاضر طنز وجود ندارد و عرصه کمدی‌سازی از حضور آدم‌های باتجربه و خوش فکر خالی شده است. ما در کارهایی که در تلویزیون می‌بینیم، کمتر نام‌های صاحب تجربه را پیدا می‌کنیم و باید بگردیم تا ببینیم نویسنده و کارگردان کیست. مردم واقعا گناه دارند، از کار روزمره و مسائل مختلف خسته و غمگین به منزل می‌آیند و حالا می‌خواهند پای تلویزیون بنشینند تا خستگی‌شان رفع شود ولی کارهای قابل توجهی به آن‌ها ارائه نمی‌شود. در حقیقت با تماشای سریال‌های قدیمی یک نوع گذشته‌گرایی برایشان به وجود می‌آید که به نظرم این گذشته‌گرایی، نشان از افول تولیدات صداوسیماست.

جشن سالگرد ازدواج علیرضا خمسه در کنار همسر و فرزندانش + عکس

مردم را امیدوار کنیم نه ناامید

خمسه پیرو همین صحبت‌ها، درباره اینکه چه پیامی به رئیس صداوسیما دارید و فکر می‌کنید معضل اصلی این سازمان در حال حاضر چیست؟ تصریح می‌کند: نگاه سیاسی که وارد تولیدات صداوسیما شده، به کارها لطمه بسیار وارد کرده است. اگر صحبت‌های من بخواهد مخاطبی داشته باشد این است که جامعه فقط روی محور سیاست نمی‌چرخد ولی متأسفانه همه نگاه‌ها منتهی به سیاست شده‌اند؛ به عنوان مثال رویکردی که ما باید داشته باشیم، رویکرد اجتماعی است که بخشی از این رویکرد اجتماعی که در زندگی امروز ما حضور دارد، مسائل اقتصادی است. ما باید در برنامه‌های کمدی و سایر برنامه‌های صداوسیما مثل گپ شوها و تاک شوها درباره‌ی مسائلی صحبت کنیم که مردم از ناامیدی خارج و نسبت به جامعه امیدوار شوند.

او ادامه می‌دهد: ما باید با تولیداتمان روزهای بهتری را برای مردم ترسیم کنیم؛ این در حالی است که ما الان ترسیم یک آینده روشن‌تر و بهتر را در تولیدات صداوسیما نمی‌بینیم و هر چه می بینیم تیرگی، ناامیدی و افزودن به مسائل مردم است. وظیفه همه ما و به خصوص دوستانی که کمدی کار می‌کنند، کاستن از مصائب و مشکلات مردم است که اگر این رویکرد نباشد حاصل آن ناامیدی ملت می‌شود. ما باید در تولیداتمان اتفاقات بهتر را به مردم نشان بدهیم و درباره آن‌ها صحبت کنیم.

بازیگر نقش باباپنجعلی در مجموعه «پایتخت» درباره اینکه آیا تکرار این سریال را در شبکه‌ها دنبال می‌کند؟ می‌گوید: همان موقع که این مجموعه تولید می‌شد، ما به طور کامل همه با هم کار را تماشا می‌کردیم و متوجه نقاط قوت و ضعفش می‌شدیم اما الان که تکرار می‌شود خیر تماشا نمی‌کنم، چون خیلی فرصت ندارم، ولی وقتی می‌شنوم که مردم هنوز که هنوز است «پایتخت» را تماشا می کنند، راستش افسوس می‌خورم که چرا تولیدات بهتری نمی‌آید که مردم نگاهشان به گذشته نباشد و به روز باشند.

عکس خاص علیرضا خمسه با دخترانش

علیرضا خمسه