صهیونیسم (به عبری: צִיּוֹנוּת [tsijoˈnut]) یک جنبش سیاسی و ملی‌گرای یهودی ست که در اواخر سده ۱۹ میلادی شکل گرفت. عمده‌ترین هدف جنبش صهیونیسم، تشکیل میهنی برای یهودیان بود. این جنبش بر منابع تاریخی و مذهبی تکیه دارد که یهودیان را به سرزمین اسرائیل ارتباط می‌دهد. این سرزمین را امروزه  اسرائیل می‌نامند، که قوم یهود از حدود ۳۲۰۰ سال پیش تا سال ۲۰۰ میلادی (که امپراتوری روم آن‌ها را پراکنده کرد) در آن سکونت داشتند. صهیونیسم اعتقادات یهودیان سرتاسر جهان را تحت شعاع قرار می‌دهد و آن‌ها را ترغیب به مهاجرت به سرزمین موعود می‌کند. به همین علت در ابتدا یهودیان با هر عقیده‌ای به این جنبش پیوستند. 

تلاش مبلّغان «صهیونیسم مسیحی» برای جذب حداکثری

صهیونیسم

پس از مدتی که اختلافات عقیدتی در آن‌ها بروز کرد صهیونیسم به شاخه‌های دیگری مانند «صهیونیسم مذهبی»، «صهیونیسم سوسیال»، و «صهیونیسم تجدیدنظر طلب»تقسیم شد. با این حال تمام این شاخه‌ها در عقیدهٴ پایه، یعنی بازگشت یهودیان به اسرائیل و تشکیل دولت یهودی مشترک اند.

مخالفت‌هایی با صهیونیسم در موارد مختلفی چون مخالفت‌های مذهبی، نحلهٔ فکری ملی‌گرای رقیب و اختلاف عقیدهٔ سیاسی که این ایدئولوژی را غیراخلاقی یا غیر عملی می‌شمارد، به وجود آمده‌است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۵ قطعنامه ۳۳۷۹ را با ۷۵ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع به تصویب رساند که در آن «صهیونیسم شکلی از نژادپرستی و تبعیض نژادی معرفی شده» بود.در سال ۱۹۹۱ همین مجمع در قطعنامه ۴۶/۸۶ با ۱۱۱ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع اعلام کرد که قطعنامه ۳۳۷۹ را لغو می‌کند.

توطئه جدید امریکا و صهیونیسم

صهیونیسم

تنها پس از گذشت چند هفته از خودزنی نظامیان صهیونیست و کشته شدن دو تن از آنها در دره اردن، منابع عبری بار دیگر از خودزنی نیروهای رژیم صهیونیستی در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

رسانه‌های عبری‌ صبح امروز خبر دادند که دو نیروی مرزبانی این رژیم در یک تبادل آتش با قاچاقچیان مواد مخدر در خط مرزی با مصر مجروح شد‌ه‌اند. لحظاتی بعد، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای ضمن تأیید این گزارش اعلام کرد که دو نیروی مرزبانی با آتش اشتباه نیروهای ارتش زخمی شد‌ه‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که در اواخر دی ماه نیز کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده بود که دو تکاور این رژیم به دنبال تیراندازی اشتباه یکی از نیروها کشته شده‌اند؛ اقدامی که برخی از مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «گیلعاد اردان» سفیر تل‌آویو در سازمان ملل متحد آن را فاجعه خواندند.

تنها چند روز پس از این حادثه منابع عبری‌زبان خبر داده بودند که در یکی از پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی منطقه «میشور ادومیم» هنگام تمرین نیروها بمب منفجر شده است و دو نظامی مجروح شده‌اند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی «گلگلتز» مدعی شده بود که یک نارنجک حین تمرین منفجر شده و دو نظامی زخمی شده‌اند.

علت کشته شدن این دونظامی صهیونیست را تیراندازی متقابل به علت اشتباه در شناسایی یکدیگر اعلام کردند.
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند محل این حادثه یکی از پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در دره اردن بوده و ۲ نظامی کشته شده از فرماندهان تیپ ویژه گولانی هستند.
رئیس ستاد و سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی برای بررسی جزییات حادثه به منطقه اعزام شده اند.