با شنیدن نام دیوان عدالت اداری و یا وکیل دیوان عدالت اداری ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما مجسم شود به همین دلیل ما در این قسمت درصدد آمده ایم تا به بسیاری از سوالات ذهنی شما درباره دیوان عدالت و همچنین وکیل این دیوان پاسخ دهیم. در ابتدا باید بگوئیم که دیوان عدالت اداری یکی از عالی ترین مراجع قضایی است که در آن به پرونده هایی که مربوط به شکایت از اداره های دولتی است، پرداخته می شود. گاهی امکان دارد در اداره دولتی و یا دستگاه دولتی آئین نامه ای در جهت زیان اشخاص و یا گروهی به تصویب برسد؛ در این مواقع زیانی که به شخص وارد شده است، چگونه جبران می شود؟ مرجع رسیدگی کننده به شکایت کجا خواهد بود؟

صیضیبث

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی رسیدگی کننده به شکایت علیه ادارات دولتی وارد عمل می شود و پس از بررسی پرونده با توجه به مدارک موجود، اقدام به صدور رای نهایی می کند. با توجه به اینکه شکایت به دیوان با طرفیت ادارات دولتی برگزار می شود، برای پیگیری شکایت و تنظیم لایحه شکایت به دیوان نیاز به حضور یک وکیل خوب و با سابقه در کنار خود دارید. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توان یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری را پیدا کرد، تا انتها با ما همراه شوید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

وظیفه دیوان عدالت اداری

قانون گذار در هر کشوری موظف است که قانون شکنی و جرم های احتمالی در آینده را پیش بینی کند و سپس بر اساس شدت جرم و نوع آن اقدام به تصویب مجازات قانونی برای آن نماید؛ به عبارت دیگر برای تمام جرم هایی که ممکن است در زمان حال رخ دهد، قوانین و مجازات هایی از پیش در نظر گرفته شده است که مراجع قضایی بتوانند بر اساس این قوانین اقدام به صدور رای کنند و تصمیم گیری نهایی را انجام دهند. حال این مسئله در رابطه با تمامی دستگاه های اجرایی در کشور نیز صدق می کند؛ به این صورت که اختیارات هر کدام از این دستگاه ها و وظایف آن ها از پیش تعیین شده است و هر گونه سرپیچی از قوانین تخلف محسوب می شود.

در طول تاریخ بسیار دیده شده که در دستگاه های دولتی برخی ها از اختیارات خود سوء استفاده کرده و دستور یا قانونی را به نا حق اجرایی کرده اند؛ این تخلف ها گاها زیان های زیادی را هم متوجه افراد کرده است اما چاره چیست و چه باید کرد؟ در این رابطه باید بدانید که دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی کننده به تخلف های صورت گرفته از جانب نهاد های دولتی است. به این صورت که در صورت بروز هرگونه عملی در خلاف با قوانین کشوری که شکایتی از جانب شخص یا اشخاصی را به دنبال داشته باشد، دیوان عدالت اداری وارد عمل می شود. همانطور که اختیارات مجریان قانون از جانب قانون گذار تعیین می شود، لازم است که راه های پیشگیری از قانون شکنی نیز مشخص شود تا در نهایت آرامش و عدالت بر جامعه حکم فرما گردد.

Picture1.jpgصثبثصب

چرا به وکیل دیوان عدالت اداری نیاز داریم؟

همانطور که می دانید وکلای زیادی در سطح در شهر، استان، مراکز استان ها و پایتخت وجود دارد که تحصیلات همگی آن ها در رشته حقوق بوده و پس از آن با پذیرش در آزمون وکالت به دنیای وکالت روی آورده اند. طبیعتا در دادگاه های قضایی دعاوی زیادی با موضوعات مختلف شکل می گیرد که هر یک از وکلای دادگستری به یک یا چند موضوع خاص تسلط دارند و در این زمینه توانایی بیشتری را برای دفاع از موکل خود نشان می دهند.

 حال آنکه یکی از دعاوی پیچیده در این میان، مربوط به دیوان عدالت اداری است؛ یعنی جاییکه طرف شکایت مربوط به یکی از اداره های دولتی و نهاد دولتی در کشور است. با توجه به اینکه در این دعاوی ممکن است طرف شکایت یک نهاد دولتی قدرتمند باشد، احتمال پیروزی بیشتری را در دفاع از خود دارد؛ بنابراین شاکی پرونده در دیوان عدالت اداری باید از حضور یک وکیل کارکشته دیوان عدالت بهره ببرد و از حقوق خود دفاع کند. بهترین آزمون برای سنجش توانایی یک وکیل، میزان تجربه کاری وکیل است بنابراین پیش از انتخاب وکیل دیوان عدالت برای سپردن پرونده شکایت خود به آن، تحقیقات کافی را در رابطه با تجربه و سابقه کاری وکیل مورد نظر به دست آورید.

تخصص وکیل دیوان عدالت اداری

اولین و اصلی ترین شرط برای شروع وکالت یک وکیل دادگستری، دارا بودن پروانه وکالت است اما این شرط تضمین کننده کیفیت کاری وکیل نیست بلکه تنها تضمین کننده دانش لازم برای شروع به وکالت خواهد بود. همانطور که در هر حوزه کاری دیگر، شخص نیازمند گذران دوره های کاری و کسب تجربه است، یک وکیل نیز برای حرفه ای شدن نیازمند کسب تجربه فراوان است. به هر اندازه یک وکیل  تجربه حضور در دعاوی مختلف در دیوان عدالت اداری را داشته باشد، به همان اندازه تجربه کاری او برای وکالت پرونده های سنگین تر افزایش پیدا می کند.

 از آنجاییکه تمامی مراحل بررسی پرونده و صدور آرا در خود دیوان عدالت اداری انجام می شود، لازم است که وکیل متخصص در این حوزه به تمامی جزئیات روند رسیدگی به پرونده مسلط باشد و بتواند این قوانین را نیز در اختیار موکل قرار دهد. از آنجاییکه پرونده های بررسی شده در دیوان عدالت دارای اهمیت قضایی خاصی هستند، پیشنهاد می شود که از وکلای متخصص و با تجربه در این امور کمک بگیرید. تخصص چندین ساله وکلای مجموعه حقوقی تهران وکیل ثابت کرده است که به عنوان وکلای خبره می توان از آن ها کمک گرفت.

Picture1.jpgصثبثصبصثب

زمان مراجعه به وکیل دیوان عدالت اداری

طبیعتا به جریان انداختن پرونده شکایت به دیوان عدالت اداری و سپس بررسی روند رسیدگی به آن برای اشخاص معمولی که سر رشته چندانی از حقوق و عدالت ندارند، کار سختی خواهد بود و گاهی حتی این نا آشنایی با قوانین موجب بروز خسارت هایی می شود بنابراین پیشنهاد می شود که اگر قصد شکایت به ارگان دولتی خاصی را دارید، در ابتدا از یک وکیل متخصص و کاربلد مشاوره بگیرید و سپس وارد عمل شوید. در جلسات مشاوره حقوقی که وکیل برگزار می کند، تقاضای شاکی بررسی می شود و در صورت قانونی بودن آن، کلیات روند شکایت بررسی می شود؛ در واقع در این جلسات تمامی اقداماتی که لازم است در جهت به نتیجه رساندن پرونده انجام بگیرد، بررسی خواهد شد. در نهایت در صورتیکه شاکی برای تنظیم لایحه و یا مراجعه به دیوان نیاز به همراهی داشته باشد، می تواند طی قراردادی اقدام به تنظیم وکالت نامه برای پذیرش وکالت از سوی وکیل متخصص نماید.

Picture1.jpgیسریر

بررسی چند نکته درباره دیوان عدالت اداری

یک سری قوانین کلی در رابطه با نحوه عملکرد دیوان عدالت اداری وجود دارد که معمولا در جلسات مشاوره حقوقی به موکل گوشزد می شود. به طور مثال یکی از قوانین موجود در دیوان عدالت به این شرح است که در صورت صدور آرایی از جانب سایر دادگاه های قضایی، نمی توان شکایتی را علیه این آرا در دیوان عدالت مطرح کرد. حال گاهی دیده می شود که برخی ها مدت زمان زیادی را در پی شکایت در یک زمینه مشخص صرف می کنند اما در نهایت پس از صرف هزینه های فراوان، متوجه می شوند که درخواست آن ها هیچ زمینه قانونی نداشته و به اصطلاح از بنیاد اشتباه بوده است؛ حال آنکه پیش از هر اقدامی در صورت مشورت با وکیل متخصص دیوان عدالت، می توانید از صحت ادعای خود اطمینان حاصل کنید.

مسئله ای که در این میان قابل اهمیت خواهد بود این است که در صورتیکه شکایت از اشخاص حقیقی و یا حقوقی با شکست مواجهه شود و اجرای اقدامات لازم برای رسیدگی به پرونده شکایت موجب خسارت به طرف شکایت شده باشد، متضرر می تواند نسبت به شاکی و ضرری که متقبل شده است، شکایت نماید؛ بنابراین بهتر است که تمامی مراحل اقدام برای شکایت به دیوان عدالت را به کمک وکلای خبره و متخصص پیش ببرید. تهران وکیل با برگزاری جلسات مشاوره حقوقی در تلاش است که آگاهی های لازم را در این جلسات به موکلین خود ارائه دهد.

Picture1.jpgشش

نتیجه گیری کلی

چگونه یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری را پیدا کنیم؟ شاید این سوالی باشد که شما به عنوان شاکی پرونده شکایت به دیوان عدالت در ذهن داشته باشید. اولین مسئله ای که باید در نظر داشته باشید این است که اهمیت کار وکیل دیوان عدالت اداری بسیار زیاد است به همین دلیل در پیدا کردن وکیل کارکشته و متخصص کوتاهی نکنید. با بررسی رزومه و تجربه کاری وکلای مختلف می توان به سابقه کاری وکلا پی برد. مجموعه تهران وکیل با حضور گروهی از وکلای متخصص در زمینه های مختلف آماده همراهی با شما عزیزان برای دفاع از حقوق خود در مراجع قضایی است. برگزاری جلسات مشاوره حقوقی و همچنین دریافت حق الوکاله منصفانه از دیگر خصوصیات وکلای حاضر در این مرکز است.

منبع : گروه وکلای دیوان تهران