بارداری چندقلویی گاهی کمی ترسناک یا سخت به‌نظر می‌رسد. اما بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند که با یک بار گذراندن تمامی مشکلات دوران بارداری و سختی‌های زایمان، بارداری چندقلویی داشته باشند. بارداری چندقلویی به بارداری گفته می‌شود که مادر بیش از یک جنین درون رحم خود حمل می‌کند. در بارداری چندقلویی این جنین‌ها می‌توانند از یک تخمک یا از تخمک‌های متعدد باشند.

بارداری چندقلویی

برای درمان تهوع بارداری چی بخورم؟

جنین‌هایی که از یک تخمک هستند «هم‌سان» نامیده می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک تخمک با یک اسپرم لقاح یافته و سپس به دو یا چند رویان تقسیم شود. پزشکان معتقدند این اتفاق کاملاً بر اساس شانس صورت می‌گیرد و ارتباطی به سن، نژاد یا سابقه‌ی خانوادگی ندارد.

اگر جنین‌ها همسان باشند:

  • همگی پسر یا همگی دختر هستند.
  • همگی گروه خونی یکسان دارند.
  • احتمالاً همگی در چهره، رنگ پوست، رنگ مو و رنگ چشم‌ها شباهت دارند. اما دقیقاً شبیه به هم نبوده و اثر انگشت متفاوت دارند.

جنین‌هایی که از تخمک‌های مختلف هستند غیرهمسان نامیده می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دو تخمک یا بیشتر توسط اسپرم‌های متفاوت لقاح پیدا می‌کنند. دوقلوهای غیرهمسان تمایل به بروز در سایر اعضای خانواده نیز دارند، به این معنی که اگر کسی در خانواده‌ی شما دوقلوی غیرهمسان دارد، احتمال اینکه شما نیز دوقلوی غیرهمسان داشته باشید بیشتر است.

در این ماه از دوران بارداری جنین زیبا می شود

اگر جنین‌ها غیرهمسان باشند:

  • در هر بارداری می‌توانند دختر و یا پسر باشند.
  • می‌توانند گروه خونی متفاوت داشته باشند.
  • ممکن است شبیه به هم نباشند، اما امکان دارد شباهت‌هایی داشته باشند.

اگر از داروهای کمک‌باروری استفاده کنید یا به کمک لقاح آزمایشگاهی باردار شده باشید، احتمال بارداری چندقلویی در شما بیشتر می‌شود. داروهای باروری باعث تحریک تولید چندین تخمک در هر چرخه‌ی قاعدگی شده و شانس بارداری چندقلویی را افزایش می‌دهند. زمانی که از لقاح آزمایشگاهی برای بارداری یک زن استفاده می‌شود، ممکن است برای افزایش شانس بارداری چندین تخمک لقاح‌یافته درون رحم گذاشته شود تا حداقل از یکی جنین تشکیل شود. اما در برخی موارد بیشتر از یک جنین شروع به رشد می‌کند.

بارداری چندقلویی

تغییر چهره خواننده معروف پس از بارداری/عکس

عواملی که احتمال بارداری چندقلویی را افزایش می‌دهد:

  • سن بالاتر از 35 سال؛
  • نژاد آفریقایی؛
  • سابقه‌ی دوقلوی غیرهمسان در بارداری‌های قبلی؛
  • سابقه‌ی داشتن دوقلوی غیرهمسان در خانواده؛
  • قطع مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری.

قوانین بارداری در خاندان سلطنتی بریتانیا

چگونه دوقلو باردار شویم؟

واقعیت این است که دوقلو زایی، ارتباط زیادی با وراثت و مصرف داروهای باروری دارد. به همین دلیل، امکان اینکه بتوان با انجام کارهای مختلف یا دعا برای دوقلو شدن جنین، احتمال دوقلوزایی را بالا برد، کم است. شاید از نظر علمی نتوان گفت که چه غذاهایی باعث دوقلو زایی می‌شود. اما با این وجود، بسیاری از افراد توصیه‌های غذایی برای این موضوع دارند که گاهی جواب داده است!

_ شیرین بیان: شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی است که به دلیل کنترل میزان استروژن و تستسترون، امکان دوقلوزایی را افزایش می‌دهد.

_ لبنیات: تحقیقاتی وجود دارد که نشان دهنده اثر لبنیات بر دوقلو شدن جنین است. احتمالا هورمون‌های رشد موجود در انواع لبنیات، باعث تحریک تخمک‌های بیشتر و دوقلو شدن جنین می‌شود.

_ روی: مصرف غذاهای حاوی روی در مردان، باعث تقویت سطح اسپرم می‌شود. به همین جهات خوردن غذاهایی مانند ماست، نخود سبز، کدو تنبل و هر غذای حاوی روی، می‌تواند احتمال دوقلوزایی را افزایش دهد.

_ سیب زمینی شیرین: این نوع سیب زمینی، با تحریک تخمدان، باعث آزاد شدن تخمک‌های بیشتر می‌شود. وجود تخمک بیشتر احتمال بارداری دوقلو را بیشتر می‌کند.

_ موقعیت زوج در هنگام نزدیکی: بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که روش نزدیکی نیز می‌تواند احتمال دوقلو شدن جنین را بیشتر کند. حالت‌های پهلو به پهلو، ایستاده و ورود از عقب می‌تواند احتمال دوقلوزایی را بیشتر کند.

_کاساوا شیرین: کاساوا یکی از گیاهانی است که به تاثیر در باروری شهرت دارد. در این گیاه مقدار زیادی “فیتواستروژن” وجود دارد که با تنظیم هورمون‌های زنانه، احتمال بارداری دوقلو را بیشتر می‌کند.

_ریشه ماکا: این گیاه را به دلیل افزایش قدرت باروری، به عنوان داروی گیاهی برای دوقلو شدن بچه توصیه می‌کنند.

_روغن بذر کتان: بذر کتان با ایجاد تعادل در میزان ترشح پروژسترون و استروژن، چرخه قاعدگی منظمی ایجاد می‌کند. در نتیجه میزان باروری زن بالا رفته و احتمال بارداری دوقلو بیشتر خواهد شد.

با وجود تمام مشکلات چند قلو داشتن، عده زیادی از والدین، به دنبال این هستند که احتمال دوقلو بودن جنین خود را بالا ببرند. پیش از این تنها والدینی احتمال دوقلو بودن جنین را داشتند که در خانواده تجربه نوزادان دوقلو وجود داشت. اما حالا با وجود درمان‌ها و روش‌های تغذیه، می‌توان احتمال دوقلو بودن نوزاد را بیشتر کرد.

نشانه های دیابت بارداری چیست و راه های درمان آن

بارداری چندقلویی