آلودگی هوا از ذرات بسیار ریز آلاینده و گازهای شیمیایی تشکیل شده که تنفس آن مضر است. آلودگی هوا یک موقعیت بحرانی جهانی است که ۹۰% افراد، در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. بنابر گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت حدود ۸.۸ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این آمار نگران کننده از  آلودگی هوا حتی بیشتر از افرادی است که در اثر سیگار کشیدن سالانه جان خود را از دست می‌دهند!

دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟

آلودگی هوا

آلودگی هوا چگونه بر سلامت قلب و ریه تاثیر دارد؟

یکی از دلایلی که گفته می‌شود تنفس هوای آلوده برای ریه و قلب خطری بیشتری دارد این است که ذرات بسیار ریز از دیوار ریه جذب خون می‌شوند. در این میان قلب خون را به تمام بدن پمپاژ می‌کند و ذرات آلاینده به راحتی در اندام‌های دیگر پخش می‌شوند و رسوب می‌کنند. اما ذرات آلاینده تاثیرات مستقیم و مخصوصی هم در ساختار قلب دارند که در ادامه به آن اشاره کردیم: نفس کشیدن در هوای آلوده به رگ‌های خونی آسیب می‌زند و باعث تنگ و سفت شدن رگ‌ها می‌شود. آلاینده‌های مضر هوا قابلیت ارتجاعی رگ‌ها را کم می‌کند. در نتیجه جریان خون کاهش و فشار خون بالا می‌رود. در نتیجه برای اینکه خون به همه اعضای بدن برسد قلب باید با فشار بیشتری کار کند. آلودگی هوا باعث بالا رفتن غلظت خون و لخته شدن خون می‌شود که کار قلب برای پمپاژ خون را سخت می‌کند. تنفس میزان زیاد این آلاینده‌ها باعث بهم زدن ریتم طبیعی ضربان قلب می‌شود. در نتیجه خون رسانی به بافت‌های قلب کاهش می‌یابد و عضلات قلب متورم می‌شوند. نفس کشیدن در هوای آلوده باعث بروز نارسایی قلبی، حمله و سکته قلبی می‌شود.

آلودگی هوا

اقدام جالب شهرداری پکن هنگام آلودگی هوا+ عکس

به گزارش انجمن قلب امریکا (AHA( خطر دائمی حوادث قلبی ـ عروقی رو به افزایش 1 است و قرار گرفتن کوتاهمدت و طولانیمدت در معرض ذرات، یکی از مسائل مهم روز به شمار میرود. علائم مکانیکی ملموسی ارائه شدهاند که شامل منعقد شدن، لخته شدن یعنی گرایش به بیماری قلبی ـ عروقی، انسدادهای شریانی حاد، پاسخهای سیستماتیک التهابی و افزایش مزمن تصلب شرائین میباشند. تخمین زده است که به ازای هر 2 اطلاعات بهدست آمده ازانجمن سرطان امریکا (ACS( m/mg 10 (افزایش در میانگین سالانه قرار گرفتن در معرض (5/PM2 (در دراز مدت، 3) عوامل بیماریهای قلبی ـ عروقی، قلبی ـ ریوی، و سرطان ریه به ترتیب 4 ،6 و 8 درصد افزایش داشته است. تعداد زیادی از مطالعات اپیدمیولوژیک که در سراسر دنیا انجام شده اند، نشان میدهند که بین افزایش کوتاهمدت PM و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی ـ عروقی رابطه مداوم و مستقیم وجود دارد. این عقیده وجود دارد که شروع فشار اکسید شدن سیستمی و ریوی با تحریک به دلیل اجزای تشکیل دهنده PM ،در ارتباط است.در نتیجه جریانی از پاسخهای فیزیولوژیک بهوجود میآید که میتوانند رویدادهای قلبی ـ عروقی را بهوجود می آورند.

آلودگی هوا چگونه بر سکته قلبی  و فشار خون اثر می‌گذارد؟

در ایجاد سکته‌های قلبی که ممکن است بر اثر آلودگی هوا رخ دهد، انتظار می‌رود فرد از یک ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده تا حتی دو روز بعد، شانس بروز سکته قلبی را حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد  به ازای هر ۱۰ میکرو گرم بر متر مربع از ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا افزایش دهد. در مورد مبتلایان به فشار خون نیز انتظار می‌رود، حدود یک تا چهار میلی متر جیوه به ازای هر ۱۰ میکرو گرم بر متر مربع افزایش آلودگی هوا، فشار سیستولیک افزایش پیدا کند و حتی فشار خون تا هشت میلی متر جیوه هم ممکن است، برسد، بنابراین لازم است در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، حتماً بیماران قلبی و افراد مستعد برای جلوگیری از بروز عوارض، موارد اصولی را رعایت کنند.

آلودگی هوا مجری تلویزیون را بستری کرد

آلودگی هوا