حجم ویدیو: ۴.۲۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۴۶

کمپانی BMW یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی در جهان می باشد. کمپانی BMW طرفداران محبوب خودش را دارد. کمپانی BMW یک شرکت معروف آلمانی است.

BMW

فناوری تغییر رنگ

فناوری تغییر رنگ ماشین هنوز به تولید انبوه نرسیده، ولی کانسپت iX Flow جدید بی ام و نشان می‌دهد که دست‌کم یک کمپانی خودروساز در تلاش برای به ثمربخشی به آن است. البته رنگ بدنه خودروی جدید BMW نمی‌تواند به ناگهان از قرمز به مشکی و سپس به آبی تغییر کند، ولی iX Flow که در نمایشگاه CES سال جاری عرضه شد، قدم مهمی به سوی این هدف است.

رونمایی از BMW طلایی + (عکس)

نحوه تغییر رنگ بدنه

بدنه iX Flow به‌واسطه E Ink تغییر رنگ می‌دهد، همان ماده‌ای که در ساخت نمایشگرهای کاغذی کتاب‌خوان‌های الکترونیکی مثل کیندل آمازون مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدنه خودروی iX پوشیده از میلیون‌ها میکروکپسول E Ink است که ضخامت آن‌ها به تار موی انسان می‌رسد. هر کپسول با رنگ‌دانه‌های سفید با شارژ منفی و رنگ‌دانه‌های مشکی با شارژ مثبت پر شده است. سپس یک میدان الکتریکی باعث اجتماع رنگ‌دانه‌های سفید یا مشکی در سطح میکروکپسول ها می‌شود.

تغییر رنگ از خاکستری به سفید شاید در ظاهر دستاورد چندان بزرگی نباشد، ولی پالت ساده تغییر رنگ در دنیای امروزی کاربردهای متعددی دارد. طبق گفته‌های شرکت بی ام و، تغییر رنگ بدنه خودرو از سفید به خاکستری می‌تواند دمای درون خودرو را بسته به فصل، تنظیم کند. رنگ سفید بدنه اشعه گرم خورشید را بازتاب کرده و به خنک‌سازی درون ماشین کمک می‌کند. از طرف دیگر در فصول سردتر، رنگ تیره باعث جذب بیشتر گرمای آفتاب شده و زمان لازم برای گرم کردن فضای داخل را کاهش می‌دهد.

کرار: BMW خرید‌م، چکش را نقد‌ می‌کنید‌ یا نه؟!

فناوری الکتروفورتیک در BMW

فناوری الکتروفورتیک در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرده و در حال حاضر تنها به جریان برای تغییر رنگ احتیاج دارد. به گفته بی ام و، این فناوری به مالکین اجازه می‌دهد خود را آن‌گونه که می‌خواهند نشان دهند، درست مثل یک سمبل وضعیت یا فشن.

BMW با رنگ خاص در تهران (عکس)

BMW