آبریزی ماشین لباسشویی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که معمولاً به دلایل متفاوتی رخ می دهد. در واقع تخلیه نشدن آب و ریزش آن می تواند از بخش های مختلف ماشین لباسشویی رخ دهد و از همین رو دلایل متفاوتی دارد. در بسیاری از موارد نشت دادن آب در ماشین لباسشویی موضوع چندان پیچیده ای نیست و با کمی بررسی به سادگی برطرف می شود. اما برخی اوقات نیز برای رفع این موضوع باید از متخصصین امور تعمیرات کمک بگیرید. نشتی آب ماشین لباسشویی در بسیاری از مواقع به دلیل استفاده نادرست و بی توجهی به سفت بودن لوله های ورودی و خروجی دستگاه ایجاد می شود. از طرف دیگر بروز مشکلاتی در جا پودری، دیگ دستگاه، پمپ تخلیه و درب ماشین لباسشویی نیز می تواند موجب نشتی آب از آن شود.

بررسی دقیق و برطرف کردن به موقع مشکل می تواند از بروز مشکلات جدی تر و همچنین خراب شدن قطعات دستگاه جلوگیری کند. شما باید برای تعمیر ماشین لباسشویی از متخصصین و کارشناسان شرکت های معتبر کمک بگیرید. کارشناس با مشاهده مشکل ایجاد شده و تست دستگاه در مدت زمانی کوتاه عامل بروز مشکل را شناسایی و اقدامات لازم را نسبت به برطرف کردن آن انجام می دهد.

از آن جایی که هر برند ویژگی های متمایزی دارد باید به دست کارشناسان همان برند که آشنایی کامل با تجهیزات و قطعات دستگاه دارند، تعمیر شود. برای مثال اگر لباسشویی شما برند بوش است، باید از نمایندگی تعمیرات لباسشویی بوش و شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات این برند برای رفع مشکل کمک بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با 5 دلیل رایج که موجب ریزش آب از ماشین لباسشویی می شود آشنا کنیم و راه حل هایی برای رفع آن ها ارائه دهیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا ماشین لباسشویی دچار نشتی می شود؟

بروز مشکل برای هر وسیله برقی امری عادی و اجتناب ناپذیر است. زمانی که در عملکرد یکی از لوازم برقی منزل مشکلی به وجود می آید، سرویس کردن و اقدام به موقع برای تعمیر اهمیت زیادی دارد. در اکثر مواقع هر چقدر زودتر اقدام به رفع مشکل ایجاد شده در ماشین لباسشویی و سایر لوازم برقی خود نمایید، مشکل زودتر و راحت تر برطرف خواهد شد. گاهی اوقات بی توجهی به مشکلات ایجاد شده در لوازم برقی می تواند زمینه آسیب های جبران ناپذیری را در این دستگاه ها ایجاد کند. در مورد ماشین لباسشویی یکی از رایج ترین مشکلات نشت دادن آب از دستگاه است. در اکثر مواقع نشت دادن آب ماشین لباسشویی در اثر استفاده نادرست و طولانی مدت ماشین لباسشویی ایجاد می شود و از همین رو با گذشت زمان مشکل بیشتر شده و موجب خرابی قطعات و از کار افتادن دستگاه می گردد. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده آب دهی دستگاه حتماً از همان دفعه اول موضوع را پیگیری کنید و برای رفع آن بررسی های لازم را انجام دهید.

معمولاً ماشین لباسشویی به دلایل مختلفی نشتی می دهد. نشتی دستگاه می تواند از بخش های مختلفی ایجاد شود و هر یک از این نشتی ها نشان دهنده بروز مشکل در بخش مشخصی از ماشین لباسشویی است. از همین رو پیدا کردن سریع مشکل و علت یابی آن می تواند در برطرف کردن آن نقش مؤثری داشته باشد. بعد از مشاهده این موضوع لازم است تا چند مورد را با دقت بررسی کنید و منشأ ایجاد مشکل را پیدا کنید. در ادامه به دلایل آبریزی ماشین لباسشویی اشاره شده است.

1- بروز مشکل در شلنگ های ماشین لباسشویی و رفع آن

اولین موضوعی که باید بعد از آب دهی و نشتی ماشین لباسشویی بررسی کنید، شلنگ های ورودی و خروجی دستگاه است. به طور کلی شلنگ آب ماشین لباسشویی از یک طرف به شیر آب و از طرف دیگر به شیر برقی ورودی ماشین متصل می شود. ممکن است این شلنگ در محل اتصال به شیر یا دستگاه شل شده باشد و همین موضوع ساده موجب آبریزی شود. از طرف دیگر یک شلنگ مربوط به تخلیه نیز در پشت ماشین لباسشویی قرار دارد که به لوله فاضلاب متصل می شود. معیوب شدن شلنگ و عدم اتصال صحیح آن می تواند سبب آب دهی ماشین لباسشویی شود.

اگر مشکل آب دهی ماشین لباسشویی از شلنگ های آن باشد، برای برطرف کردن این مشکل باید ابتدا از محکم بودن شلنگ ها در محل اتصال اطمینان حاصل کنید. در صورتی که شلنگ شل شده است، می توانید آن را با کمک یک آچار سفت کنید. بررسی کنید و ببینید آب دقیقاً از کدام بخش شلنگ خارج می شود. اگر نشستی حین شستشو ایجاد می شود، دستگاه را روشن کنید و کلیه بست ها را بررسی کنید و سپس اقدام به رفع آن نمایید.

2- مشکل در پمپ تخلیه و کاسه نمد ماشین لباسشویی و رفع آن

مشکل بعدی که می تواند سبب آبریزی ماشین لباسشویی شود، بروز مشکل در پمپ تخلیه دستگاه است. زمانی که نشتی آب در زمان کار کردن دستگاه ایجاد شود، باید نواحی اطراف پمپ را بررسی کنید. اگر شلنگ های ورودی یا تخلیه مربوط به پمپ به خوبی متصل نشده باشند ممکن است دستگاه دچار نشتی شود. از طرف دیگر گاهی اوقات اگر نشتی از پمپ تخلیه باشد، لازم است قاب پشتی ماشین خارج شود و پمپ از نزدیک بررسی شود. در این شرایط می توانید از شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات تعمیری همانند رسا سرویس کمک بگیرید. متخصصین این شرکت با بررسی دقیق لوازم برقی مشکل به وجود آمده را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت برطرف می کنند.

کاسه نمد مخزن در ماشین لباسشویی یکی دیگر از بخش هایی است که باید در صورت آبریزی دستگاه بررسی شود. زمانی که ماشین لباسشویی شما در زمان پر کردن آب و چرخیدن دچار نشتی می شود، ممکن است مشکل ایجاد شده مربوط به کاسه نمد باشد. برای بررسی این موضوع باید یک فرد متخصص قاب پشتی دستگاه را باز کند و سپس ماشین را در حال آبگیری بررسی نماد. اگر آب از بخش بلبرینگ دستگاه خارج می شود، احتمالاً کاسه نمد ماشین لباسشویی باید تعویض شود. برای تعویض این قطعه باید کل ماشین لباسشویی باز شود و سپس قطعه جدید جایگزین کاسه نمد شود.

نحوه-اطلاع-از-نشتی-ماشین-لباسشویی

3- بروز مشکل در درب و جا پودری ماشین لباسشویی و رفع آن

اگر ماشین لباسشویی شما بعد از روشن شدن از ناحیه درب دستگاه آبریزی دارد، ممکن است واشر مخزن آن دچار مشکل شده باشد. به طور کلی زمانی که درب ماشین لباسشویی بسته می شود، لاستیک درب آن کاملاً به درب می چسبد و این موضوع موجب می شود تا آب به بیرون از دستگاه سرازیر نشود. زمانی که این لاستیک آسیب ببیند  و یا لولا به درستی در سر جای خود نباشد، بین لاستیک و درب دستگاه فاصله ایجاد می شود و از همین رو آب به بیرون از ماشین لباسشویی سرازیر خواهد شد. برای برطرف کردن این مشکل باید حتماً از  یک متخصص کمک بگیرید. زیرا ممکن است لازم به تعویض لاستیک و یا تنظیم لولا باشد که بدون داشتن تخصص نمی توان این مشکلات را برطرف نمود.

زبانه درب قطعه ای است که موجب محکم کردن درب ماشین لباسشویی می شود. اگر این زبانه آسیب ببیند، دستگاه به درستی بسته نمی شود و از همین رو ممکن است در زمان کارکرد دستگاه، آب به بیرون سرازیر شود. در صورتی که متوجه شدید مشکل آبریزی ماشین لباسشویی شما مربوط به زبانه درب است، احتمالاً باید آن را تعویض نمایید.

یکی دیگر از بخش های ماشین لباسشویی که می تواند به نشتی آب دستگاه مرتبط باشد، جا پودری است. این مشکل نسبتاً رایج است و استفاده از سفید کننده ها و مواد شیمیایی قوی موجب خورده شده و آسیب به جا پودری می گردد. به علاوه ترک خوردن و شکستن این قطعه نیز می تواند موجب خروج آب از این ناحیه شود. اگر متوجه شده اید که دستگاه شما از ناحیه جا پودری دچار نشتی شده است، بهتر است از یک متخصص برای تعمیر یا تعویض قطعه کمک بگیرید. 

4- بروز مشکل در شیر برقی آب ماشین لباسشویی و رفع آن

موضوع بعدی که می تواند زمینه آبریزی ماشین لباسشویی را ایجاد کند، مشکل در شیر برقی دستگاه است. شیر برقی ورودی آب در ماشین لباسشویی درواقع وظیفه ورود آب گرم و سرد به دستگاه را بر عهده دارد. این شیر به پشت ماشین لباسشویی وصل می شود. برای دسترسی به آن باید پنل بالای دستگاه جابجا شود. اگر نشتی ماشین لباسشویی از پشت دستگاه است و در زمان آبگیری و پر کردن آب دستگاه رخ می دهد، ممکن است شیر ورودی آن دچار مشکل شده باشد. گاهی اوقات نیز شکستگی و خرابی شیر سبب بروز چنین مشکلی می گردد. در صورتی که متوجه این مشکل شدید، برای رفع آن می توانید از کارشناسان خبره رسا سرویس کمک بگیرید. 

رسا سرویس یکی از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر انواع لوازم خانگی در کشور است و برای این امر از متخصصینی ماهر و آموزش دیده کمک می گیرد. چه به دنبال یک تعمیرکار ماهر برای برطرف کردن مشکل ماشین لباسشویی بوش باشید و چه قصد  تعمیر هود آریستون را داشته باشید، به هر حال کارشناسان رسا سرویس می توانند به شما کمک کنند تا در عرض مدت زمانی کوتاه از شر مشکل ایجاد شده خلاص شوید.

5- بروز مشکل در میکروسوییچ فشار یا هیدرواستات و رفع آن

زمانی ماشین لباسشویی شما در زمان کار کردن و پر کردن آب درون دستگاه نشتی می دهد، ممکن است، سطح آب در دستگاه افزایش پیدا کرده باشد. هیدرواستات یک سوییچ مربوط به فشار است که برای تعیین سطح آب در مخرن استفاده می شود. این قطعه زیر مخزن و در ناحیه فاضلاب دستگاه قرار می گیرد. زمانی که آب مخزن پر می شود، هوای لوله فشرده شده و موجب فشار وارد کردن به دیافراگم داخل هیدرواستات می گردد. این موضوع موجب می شود تا زمانی که سطح آب به میزان مشخصی رسید، آب قطع شود. اما زمانی که این قطعه به درستی عمل نکند، ورود آب به دستگاه قطع نمی شود و همین موضوع موجب ایجاد نشتی می گردد. 

برای بررسی دقیق این موضوع باید شلنگ گنبدی هوا را بررسی کنید. اگر این شلنگ دچار آسیب یا پارگی شود، در عملکرد میکروسوییچ مشکل ایجاد می شود. برای برسی این امر می توانید یک سر شلنگ را در دست بگیرید و داخل آن فوت کنید و مطمئن شوید که در آب حباب ایجاد می شود. از طرف دیگر گرفتگی شلنگ نیز می تواند سبب بروز مشکل در کارکرد میکروسوییچ شود. اگر شلنگ مشکلی نداشت، احتمالاً قطعه میکروسوییچ خراب شده و لازم است که این قطعه عوض شود.

با دلایل دیگر نشتی آب از ماشین لباسشویی آشنا شوید

هر چند که معمولاً نشتی آب به دلایلی که پیش تر اشاره شد، مربوط است، اما به هر حال بروز مشکل در بخش‌ های دیگر دستگاه نیز می توانند سبب ایجاد نشتی شود. در ادامه به برخی دیگر از دلایل نشتی آب در ماشین لباسشویی اشاره شده است.

نشتی آب از کف کردن زیاد مایع شوینده در دستگاه معمولاً در اثر مسدود شده چا پودری و همچنین استفاده بیش از اندازه از پودر ماشین لباسشویی ایجاد می شود. برای برطرف کردن این مشکل می توانید جا پودری را خارج کنید و به خوبی آن را با فرچه سیمی بشویید و سپس دوباره در محل مورد نظر نصب نمایید. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است سبب بروز نشتی در ماشین لباسشویی شود، مربوط به نشتی آب از  شلنگ جا پودری به دیگ یا از شلنگ شیر برقی به جا پودری است. 

گاهی اوقات انسداد فیلترهای ورودی ماشین لباسشویی نیز سبب آب دادن و نشتی در دستگاه می شود. برای بررسی این موضوع باید ابتدا شیر برقی لباسشویی و فیلتر جلو و پایین دستگاه را بررسی کنید. زمانی که ذرات آشغال و رسوبات در این بخش از دستگاه جمع شود، آب به راحتی تمی تواند وارد ماشین لباسشویی شود و از همین رو به بیرون از دستگاه ریزش می کند. برای بررسی این امر باید به صورت مرتب فیلترها را تمیز کنید. این موضوع به افزایش طول عمر دستگاه و همچنین عملکرد بهتر آن کمک می کند. برای رفع این مشکل حتماً دستگاه را از برق جدا کنید و شیرهای ورودی آب را ببندید. سپس لوله های آب سرد و گرم را از دستگاه بکنید و فیلتر را جدا نمایید. می توانید برای شستن فیلترها و از بین بردن رسوبات آن از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید. در انتها فیلترها را دوباره سر جای خود نصب کنید و لوله ها را نصب نمایید.

برای بررسی این مشکلات می توانید از خدمات حرفه ای متخصصین رسا سرویس کمک بگیرید. رسا سرویس خدمات متنوعی از برندهای متفاوت را به مشتریان خود ارائه می دهد. چه به دنبال تعمیر ظرفشویی بوش باشید و چه ماشین لباسشویی آاگ به هر حال رسا سرویس خدمات شایسته ای را به مشتریان خود اراده می دهد.

دلایل-نشتی-ماشین-لباسشویی

چطور از نشتی ماشین لباسشویی مطلع شویم؟

اگر بعد از این که کار ماشین لباسشویی شما تمام شد، متوجه آب زیر دستگاه شده اید و یا روی ماشین لباسشویی خیس به نظر می رسد، باید بررسی کنید که آیا دستگاه دچار نشتی شده یا خیر. برای این کار باید دستگاه را روی یکی از حالات شستشو روش کنید. سپس با دقت تمام بخش های دستگاه ر بررسی کنید و ببینید که آب از کدام بخش دستگاه سرازیر می شود. اطراف جا پودری، درب دستگاه، پشت ماشین لباسشویی، شیرهای ورودی و تخلیه و حتی زیر ماشین را با دقت بررسی کنید. توجه داشته باشید که آب ریزی دستگاه در چه مرحله ای ایجاد می شود. آیا در همان ابتدای روشن کردن دستگاه، نشتی ایجاد شده یا در مرحله آب گیری؟ نشتی در سیکل اول شستشو رخ می دهد و سپس قطع می شود یا در تمام مراحل شستشو ادامه دارد. در انتها با در نظر گرفتن تمامی نشانه هایی که پیش تر به آن ها اشاره شد علت آبریزی ماشین لباسشویی خود را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام نمایید.

جمع بندی نهایی

هر چند که ریزش آب از ماشین لباسشویی مشکل چندان جدی به نظر نمی رسد، اما همین موضوع می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی همچون برق گرفتگی، آسیب دیدن قطعات دستگاه و از کار افتادن آن شود. از همین رو در صورتی که متوجه آب دهی دستگاه شدید، به سرعت برای رفع آن اقدام کنید و سعی کنید با بررسی دقیق ماشین لباسشویی، علت بروز مشکل ر پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای تعمیر و سرویس لوازم خانگی خود حتماً از متخصصین کارکشته و ماهر کمک بگیرید. رسا سرویس یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر لوازم خانگی و برقی در کشور است و برای این امر از افرادی آموزش دیده و با مهارت کمک می گیرد. شما می توانید برای تعمیر انواع لوازم خانگی با برندها مختلف از این شرکت کمک بگیرید.

https://rasaservices.co/