اخبار اقتصادی همواره در مورد طلا و ارز و بیت کوین یا کریپتوکارنسی های دیگر نیست. بسیاری از اوقات پیش می آید که خبرهای اقتصادی مربوط به حوزه های دیگری می شوند که روزانه به آن ها نیاز داریم. اخبار کشاورزی و محصولات کشاورزی یکی از این موارد است که بدون شک تمام مردم با آن در ارتباط هستند. امروز در این مقاله سعی کرده ایم تا در خصوص ارتباط بین اقتصاد و کشاورزی موضوعاتی را بیان کنیم و رابطه ای که بین این دو حوزه وجود دارد را شفاف تر سازیم.

اهمیت بخش کشاورزی مسلما بر هیچ کس پوشیده نیست. در بخش اقتصاد نیز به موضوع کشاورزی توجه زیادی می شود، اما دلیل این موضوع چیست؟ اگر به سیاست های اقتصادی کشورهای جهان اول و توسعه یافته نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که این کشورها توسعه اقتصادی و تقویت این بخش را جز زیربنای اقتصادی خود قرار داده اند.

کشوری که نتواند غذای مردم خودش را تامین کند، مسلما نمی تواند صادر کننده خوبی نیز به حساب بیاید. در این بین نه تنها امکان صادرات ندارد، بلکه ناچار است تا برای تامین غذای جامعه دست به واردات مواد غذایی نیز بزند. با وارد کردن مواد غذایی شرایط به گونه دیگری اجرا می شود. برای وارد کردن محصولات کشاورزی نیاز است که یا از پول نقد و ارز استفاده شود و یا آن که تولیدات داخلی و مواد معدنی و نفت و گاز به فروش برسد.

پولی که از طریق این راه ها صرف خرید محصولات کشاورزی از کشورهای دیگر می شود را می توان در داخل خود کشور و برای پیشرفت هزینه کرد، اما این در صورتی است که زیربنای اقتصادی کشور قوی باشد.

ویژگی های مثبت رونق بخش اقتصادی

پس تا اینجا متوجه اثر کلی و جامع رونق بخش کشاورزی بر روی پیشرفت بخش اقتصادی شدید. دیگر ویژگی های مثبتی که در طی رونق بخش اقتصادی به وجود می آید و غالبا در مورد آن ها در اخبار اقتصادی نیز شنیده اید را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

1-تامین مواد خام

اولین مورد همین تامین کردن مواد خام و مواد اولیه غذایی است که برای بقا جامعه ضروری و حیاتی به حساب می آید. کشاورزی می تواند میوه، صیفی جات، سبزیجات، گندم، جو و...را که غذای انسان ها محسوب می شوند و همچنین علوفه دام ها و غذای دام و طیور را تامین نماید.

2-اشتغال زایی

در کشور ایران زمین های وسیعی و خالی کشاورزی بسیار زیادی وجود دارد که به دلایل مختلفی به حال خود رها شده اند. این موارد می تواند به اقتصاد کشور لطمه بسیار بزرگی بزند. بخش کشاورزی برای آن که رونق پیدا کند نیاز به نیروی کار دائمی و پر تلاش دارد. همین موضوع سبب می شود تا میزان اشتغال زایی افزایش پیدا کرده و آمار بیکاری جوانان رو به کاهش برود.

3-ارز آوری

در قسمت قبل توضیح دادیم که اگر کشور نتواند نیازهای غذایی خودش را تامین کند باید از دیگر کشورها مواد غذایی را وارد نماید. این موضوع باعث از بین رفتن ارز می شود. اگر بخش کشاورزی تقویت شود، نه تنها خروج ارز از کشور را نخواهیم داشت بلکه می توانیم با صادر کردن محصولاتی که فقط مختص به ایران هستند و یا از کیفیت بالایی نسبت به کشورهای دیگر برخوردارند، ارز آوری نیز داشته باشیم که به خودی خود سبب رونق اقتصادی خواهد شد. از بین این محصولات می توان به پسته، زعفران، چای و برنج گیلان، رطب بم و...اشاره کرد.

4-مصرف محصولات دیگر و رونق آن ها

کشاورزی را نمی توان فقط با داشتن بذر و آب و خاک به ثمر رساند. احداث گلخانه، استفاده از کودهای طبیعی و شیمیایی، سمپاشی های فصلی و دوره ای، سیم خاردار برای حصار کشی و...همگی مواردی هستند که برای یک باغ و یا زمین کشاورزی مورد احتیاج اند. زمانی که کشاورزی رونق پیدا کند، این مواد نیز مصرف می شوند و کارخانه های تولید کننده آن ها نیز ناچار به تولید بیشتر برای تامین نیازهای بخش کشاورزی هستند، بنابراین رونق گرفتن کشاورزی می تواند این بخش ها را نیز رونق بخشد.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید رونق بخش کشاورزی با بخش اقتصادی ارتباط مستقیمی دارد. می توان گفت حتی بخش کشاورزی نسبت به بخش های دیگر همچون راه و شهر سازی، صنعت خودرو و...تاثیرات بیشتری را از خود بر روی اقتصاد یک کشور بر جای می گذارد.