رییس جمهوری آمریکا پیش از این نیز اظهار داشت اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد. او در  پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، از تایوان دفاع خواهد کرد،  گفته است: بله، ما چنین تعهدی داریم.

کاخ سفید پس از این صحبت بایدن اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییری نکرده است.

این اظهارات مارک میلی در حالی است که وزیر امور خارجه چین به تازگی با هشدار نسبت به تبعات رفتارهای غلط آمریکا در تخریب صلح و ثبات تایوان تاکید کرد: تایوان قسمتی از سرزمین چین است. این مساله مورد تایید گسترده جامعه بین المللی می‌باشد و از اصول روابط بین الملل محسوب می شود و همه کشورها به صورت مشترک آن را رعایت می کنند.

اگرچه آمریکا آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند.

چین ترس بزرگ را به جان آمریکا انداخت

 

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه سخنانش  مورد خروج آشفته و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان و دو دهه اشغال این کشور و اینکه آیا  کشورهایی چون چین در نتیجه این تحولات به این نتیجه رسیده اند که آمریکا متحدان خود را رها کرده است، مدعی شد این یک تحلیل اشتباه است. ما ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتیم و به این کشور خدمات زیادی ارائه کردیم. بنابراین خروج ما از افغانستان رها کردن یک متحد نبود.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد که اگر چین، روسیه یا هر کشور رقیب دیگری نتیجه حضور ما را به عنوان ضعف تحلیل کند، اشتباه کرده است. اکثر اوقات آمریکا دست کم گرفته می شود و در طول تاریخ تحلیل های  اشتباهی در مورد آن ارائه شده است اما من به هر کشوری اخطار می دهم که آمریکا را کشوری ضعیف درنظر نگیرند.

این در حالی است که چندی پیش، مایک پمپئو وزیر سابق خارجه آمریکا اعلام کرد سیاست خارجی دولت جو بایدن نمی تواند فرق خوب و بد را تشخیص دهد و تحت رهبری او، آمریکا نقش و موقعیت خود در جهان را از دست خواهد داد.

به گزارش فاکس نیوز، وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد: همکاران بین المللی و متحدان، نگران نقش آمریکا در جهان هستند. آنها ۹ ماه اول دولت بایدن را ملاحظه می کنند و معتقدند آمریکا در حال ترک صحنه جهانی است.این سیاستمدار جمهوریخواه آمریکایی افزود: در مرکز دولت جو بایدن درک درستی از حقایق جهان و خوبی یا بدی وجود ندارد. اگر شما بدون درنظر گرفتن عواقب، بدون رسیدگی و بدون اطمینان از آماده بودن شرایط از افغانستان خارج شوید، آمریکا تضعیف خواهد شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین درمورد ارتباط با دولت طالبان در افغانستان گفت که ما همچنان به صورت روزانه با گروه طالبان در ارتباط هستیم و سعی می کنیم آمریکایی ها را از افغانستان خارج کنیم.

این مقام ارشد نظامی آمریکا برای توجیه تداوم حضور نظامی واشنگتن در منطقه غرب آسیا مدعی شد که جنگ آمریکا با تروریسم به اتمام نرسیده زیرا تروریسم یک ایدئولوژی است و از آن به عنوان یک ابزار برای دستیابی به یک هدف سیاسی استفاده می شود. فکر نمی کنم مقابله با تروریسم از طریق عملیات نظامی موثرباشد. بهترین راه مبارزه با تروریسم از طریق سازمان های اطلاعاتی مانند سیا است.دولت بایدن پس از خروج آشفته و پرهرج و مرج از افغانستان مدعی تضعیف گروههای تروریستی در افغانستان شد، اما اکنون فرماندهان ارشد نظامی آمریکا از تهدیدات گروههای القاعده و داعش و سازماندهی مجدد این گروهها می گویند.آمریکا ۲۰ سال پیش هم به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان حمله و درطول این مدت، آن کشور را اشغال کرده بود.

دو دهه حضور  نظامیان آمریکایی در افغانستان در حالی به پایان رسیده که نه تنها اثری از بازسازی ادعایی آمریکا در این کشور آسیب ‌دیده مشاهده نشده است بلکه هزینه‌های گزاف و بیهوده این کشور با عناوینی چون «هدررفت، کلاهبرداری و سوء استفاده» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

در واقع این افغانستان بود که هزینه جنگ‌طلبی‌های کاخ سفید را در طول دو دهه پرداخت. جان باختن هزاران کودک و زن و مرد غیرنظامی، آوارگی و ویرانی و شرایط فاجعه‌بار جنگی و تشدید همه‌گیری تنها گوشه‌ای از این زخم‌های ناسور است.