باتوجه به پیشرفت علم و فناوری علم حسابداری نیز از این قافله عقب نمانده است و شاهد تغییرات و تحولات بزرگی بوده است. بعد از اختراع کامپیوتر حسابداری نیز از حالت سنتی به سمت دیجیتال و پیشرفته شدن رفت. امروزه دیگر با وجود فناوری نوین، از جمله نرم افزار حسابداری، خبری از حسابداری سنتی و کاغذی نیست.

نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری راه حلی است که توسط حسابداران ، متخصصان حسابداری و صاحبان مشاغل برای پردازش معاملات حسابداری و مدیریت حساب ها استفاده می شود. این نرم‌افزار ها ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا جریان‌های مالی شرکت خود را ثبت کرده و وضعیت صندوق شرکت را بررسی کنید. همچنین با استفاده از آنها می‌توانید معاملات خود با شرکت‌های دیگر را ارزیابی کرده و گزارشاتان را ارائه نمایید.

شاید بتوان گفت مهم ترین دستاوردی که شما می‌توانید از یک نرم افزار حسابداری داشته باشید، این باشد که به سازماندهی سوابق شما کمک می‌کند. این روند، امور مالی شرکت شما را در سیستمی قرار می‌دهد که می‌تواند نتایج مالی را گزارش کرده و ساختار مالیاتی شرکت را به سمت مسیری رو به رشد هدایت خواهد کرد.

انواع نرم افزار حسابداری

نرم افزارهای حسابداری از لحاظ کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند:

  • نرم افزار حسابداری فروشگاهی: برای فروشگاه‌هایی که حجم تراکنش بالایی دارند مناسب هستند.
  • نرم افزار حسابداری شرکتی و خدماتی: برای شرکت‌هایی که قانونا باید دفاتر مالی منظم داشته باشند و خدمات ارائه می‌کنند مناسب هستند.
  • نرم افزار حسابداری تولیدی و کارگاهی: برای تولیدکنندگان که با فرایندهای پیچیده‌تری مثل بهای تمام شده، چاپ و تولید بارکد، انبارداری و انبارگردانی و غیره سروکار دارند مناسب است.
  • نرم افزار حسابداری صنفی: مخصوص و متناسب با نیازهای اصناف مختلف از جمله رستوران‌ها، بنگاه‌های املاک، فروشندگان قطعات و لوازم یدکی، فروشندگان لوازم آرایشی، کتاب فروشی‌ها، پوشاک و غیره طراحی شده است.

معمولا هر یک از انواع نرم افزار حسابداری از لحاظ امکانات به سطوح مختلف دسته بندی می‌شوند که هر کدام متناسب با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند قیمت متفاوتی دارند.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری

اگر بخواهیم در مورد مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری صحبت کنیم، بصورت کلی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

خودکار سازی وظایف

ناگفته مشخص است که ورود دستی اطلاعات خسته کننده و مستعد خطا است. با اتوماسیون، نرم افزار حسابداری ورود دستی اطلاعات را به حداقل می رساند و کارایی را افزایش می دهد. یک سیستم حسابداری خوب شما را ملزم می کند اطلاعات را فقط یک بار وارد کنید و درصورت نیاز به ایجاد یک معامله، داده های شما به طور خودکار استخراج می‌شود.

ساده‌سازی مالیات‌ها

رسیدگی دقیق به امور مالیاتی جزو مواقعی است که برای مشاغل طاقت فرسا است. تصور کنید که پیگیری دستی تمام معاملات، محاسبه سود و زیان، میزان بدهی به بانکها و … چقدر می‌تواند فرآیند سخت و پیچیده ای باشد. نرم افزار حسابداری با نگه داشتن هر اطلاعاتی که در این مواقع به آنها نیاز دارید، این روند را برای شما بسیار آسان می کند. محاسبات و گزارشات مالیاتی شما بصورت اتوماتیک انجام می گیرد و سپس ثبت و بایگانی می شود.

داده‌ها و اطلاعات همیشه در دسترس هستند

دسترسی به داده‌های مالی شما با استفاده از نرم افزار حسابداری بسیار آسان است. سیستم حسابداری ابری این امکان را به شما می‌دهد تا هر زمان که اراده کنید، دسترسی به داده‌های شما بدون هیچگونه مشکلی انجام خواهد شد. تمام تجهیزاتی که شما برای دسترسی به اطلاعات، لازم دارید : یک دستگاه رایانه، تبلت یا هر وسیله دیگر، اینترنت و یک مرورگر است. همین!

امکان ادغام شدن با سایر برنامه های تجاری

داده‌های تجاری با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شوند. یکپارچه سازی (ادغام) به شما امکان می‌دهد با استفاده از دو یا چند برنامه مختلف از یک مکان واحد، به داده‌های خود دسترسی پیدا کرده و با آنها کار کنید. نرم افزار حسابداری را می‌توان با درگاه‌های پرداخت آنلاین، راه‌حل‌هایCRM ، برنامه‌های گزارشگیری و سیستم‌های مدیریت اطلاعات ادغام کرد تا توابع فروش و مدیریت فروش را به حساب شما اضافه کند.

کاهش از دست رفتن داده‌ها

تهیه نسخه پشتیبان از اسناد و مدارک شما کار دشواری است و اکثر افراد حاضر نیستند که از حساب و کتاب‌های خود به صورت دستی و قدیمی نسخه پشتیبان تهیه کنند. البته باید این مورد را مد نظر داشته باشید که اگر از آنها نسخه پشتیبان تهیه نکنید ممکن است به راحتی اسناد مهم خود را گم کرده و از دست بدهید. نرم افزار حسابداری داده‌ها را به روشی طراحی کرده است که در صورت نیاز سوابق شما را خیلی آسان‌تر بازیابی می‌کند.

نرم افزار حسابداری محک

نرم افزار حسابداری محک، ساده و نوآورانه

گروه نرم افزاری محک مدت 15 سال است که به طور حرفه‌ای در زمینه طراحی، تولید و پشتبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی فعالیت می‌کند. هدف اصلی گروه نرم افزار حسابداری محک ارائه محصولاتی ساده و در عین حال نوآورانه است، به طوری که هر شخص و یا کسب و کاری، بدون حتی حداقل دانش حسابداری بتواند امور مالی و حسابداری خود را انجام دهد.

 

به طور خلاصه می‌توان نرم افزار حسابداری محک را این طور معرفی کرد:

  1. نرم افزار حسابداری محک یک نرم افزار تخصصی است و در عین حال کاربری آسانی دارد.
  2. کار با این نرم افزار نیاز به تخصص حسابداری ندارد چون تمام اسناد به طور خودکار صادر می‌شوند.
  3. به روز و نوآور است و به روزرسانی فصلی دارد.
  4. از پشتیانی قوی برخوردار است.
  5. با 15 سال سابقه، بیش از 160000 مشتری فعال دارد.
  6. از شبکه گسترده ارائه و فروش (370 نماینده در سرتاسر کشور) بهره‌مند است.
  7. دومین شرکت مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) است که در حال ورود به بازار بورس و سرمایه کشور می‌باشد.
  8. بیش از 80 درصد رضایت‌مندی مشتریان جزو افتخارات مجموعه نرم افزار حسابداری محک می‌باشد.
  9. بیش از 80 درصد از مشتریان جدید این نرم افزار توسط مشتریان قدیمی معرفی می‌شوند.

۳

هزینه نرم افزار حسابداری محک نسبت به امکانات آن بسیار مقرون به‌صرفه است و با داشتن چندین نسخه برنامه حسابداری در سطح‌های تخصصی تا عمومی، یک نرم افزار حسابداری عالی برای اصناف مختلف محسوب می‌شود.