شاید تا کنون عبارت چاپ سیلک به گوش شما نخورده باشد اما قطعا پارچه های زیبا با نقوش مختلف که بر روی آنها چاپ شده است و یا حتی سرامیک و کاغذ هایی با نقش ها و طرح های چاپی زیبا را دیده اید و از زیبایی آنها به وجد آمده اید، تمام این سطوح و بسیاری از سطوح دیگر به وسیله قالب خاص و دستان هنرمند و ابزار های خاص این کار به این شکل درآمده اند.

این نوع از چاپ یک روش جدید است که دشواری های تولید پارچه ها و سایر لوازم را می­کاهد زیرا دیگر نیاز نیست به هنگام تولید، درون آن نقش هایی ایجاد کنند بلکه به این وسیله می­توان به راحتی و پس از تولید، هر طرح و نقش دلخواهی را بر روی وسیله مورد نظر چاپ کرد.

نکته جالبی که وجود دارد این است که حتی خود شما هم در منزل و با استفاده از لوازم مخصوص می­توانید بر روی لباس ها، پارچه ها و بسیاری از لوازم دیگر خود چاپ سیلک انجام دهید و به این ترتیب اشیاء و البسه خود را به یک شیء و لباس جدید تبدیل کنید.

00

                                                چاپ بر روی پارچه و سطوح مختلف

 

چاپ سیلک چیست؟

همانطور که گفته چاپ سیلک نوعی از چاپ است که به وسیله آن می­توان طرح های دلخواه بر روی سطوح پارچه ای، کاغذی، سرامیکی، نایلونی، فلزی و ... ایجاد کرد. در این نوع از چاپ به دستگاه خاصی نیاز نیست بلکه به وسیله یک شابلون توری و یک قاب می­توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

شابلون ها نوعی توری مخصوص با سوراخ های ریز هستند که شما می­توانید آن را روی سطح مورد نظر قرار دهید و سپس با فشار و چرخاندن غلطک یا کاردک آغشته به رنگ بر روی آن طرح دلخواه خود را بر روی سطح چاپ کنید. البته باید دقت داشته باشید که پیش از چرخاندن غلطک بر روی توری، باید ابتدا نقاطی را که قصد ندارید رنگی شوند را با ماده خاصی به نام امولسیون بپوشانید تا به این ترتیب فقط نقاط مورد نظر شما رنگی شوند و طرح مورد نظر شما بر روی سطح چاپ شود.

چاپ سیلک به چند مرحله تقسیم می­شود؟

این نوع از چاپ به سه مرحله کلی تقسیم می­شود که در هر مرحله باید عملیات خاصی بر روی سطح مورد نظر انجام شود. این مراحل عبارتند از:

  1. مرحله پیش از چاپ
  2. مرحله اصلی (چاپ)
  3. مرحله پس از چاپ

 

 

  • مرحله پیش از چاپ؛

در این مرحله باید ابزار و لوازم چاپ سیلک مانند رنگ، توری، امولسیون و ... خریداری شوند. لوازم و ابزار در این نوع از چاپ از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا باعث می­شوند کیفیت کار نهایی بالا رود پس به هنگام خرید لوازم و ابزار به این نکته دقت داشته باشید و حتما از ابزار فروشی های معتبر اقدام به خرید کنید.

  • مرحله اصلی؛

مرحله اصلی چاپ به دو روش انجام می­شود؛ مرحله تمام اتوماتیک که نیاز به دستگاه های خاص و اتوماتیک دارد و معمولا در شرکت ها و کارگاه های صنعتی از این روش استفاده می­شود، و روش دستی که به وسیله ابزارهای دستی انجام می­شود و همه افراد با کمی تمرین می­توانند آن را انجام دهند و حتی پس از بدست آوردن مهارت، از این راه کسب درآمد داشته باشند.

  • مرحله پس از چاپ؛

اقداماتی که پس از اتمام چاپ باید انجام شوند، اقدامات لازم برای خشک شدن و در نتیجه ثابت ماندن رنگ ها بر روی سطح هستند. اگر شما به این مرحله اهمیت ندهید رنگ ها مخلوط می­شوند و تمام زحمات و هزینه های صرف شده برای این کار هدر می­روند.

برای خشک شدن رنگ ها پس از چاپ سیلک می­توانید آن را به صورت افقی در معرض هوای آزاد قرار دهید تا پس از چند ساعت خشک شود و یا می­توانید از قفسه های خشک کن مخصوص استفاده نمایید.

1

                                                     چاپ سیلک اسکرین

 

انواع چاپ سیلک

این نوع از چاپ با توجه به سطح مورد نظر و همچنین ابزارها و دستگاه های موجود به دو نوع عمده تقسیم می­شود که عبارتند از:

  • چاپ سیلک مدور (گرد زن)
  • چاپ سیلک مسطح (تخت)

چاپ مدور همانطور که از نامش پیداست برای سطوح گرد کاربرد دارد که به راحتی ثابت نمی­مانند و چاپ بر روی آنها اندکی دشوار است، مانند لیوان های یکبار مصرف کاغذی. این نوع از چاپ نیاز به دستگاه های مخصوص دارد و بدون آنها عملیات چاپ ممکن نیست و در صورت امکان نیز بسیار دشوار خواهد بود.

چاپ مسطح بر روی سطوح مسطح از جمله پارچه کاربرد دارد که آسانتر از چاپ مدور است (مرحله اصلی آن در عناوین قبلی توضیح داده شد). بهترین نوع چاپ سیلک مسطح، چاپ سیلک اسکرین است که زیبایی آن چند برابر سایر چاپ ها می­باشد. در این نوع از چاپ همانطور که گفته شد طرح را بر روی توری ظریف و نرم پیاده می­کنند و سپس توری را بر روی ورق استنسیل قرار می­دهند و در نهایت آنها را روی پارچه ای که توسط قاب محکم شده است می­گذارند و با استفاده از رنگ و کاردک نقش و طرح را بر روی پارچه پیاده می­کنند.

پس نکته ای که وجود دارد این است که قسمتی از پارچه یا لباس که قصد چاپ بر روی آن را دارید باید درون قاب چوبی محکم و ثابت شود تا طرح بر روی آن بنشیند و کیفیت کار بهتر شود.

چاپ سیلک چه کاربردهایی دارد؟

این نوع از چاپ به دلیل داشتن کیفیت بالا و همچنین کم هزینه بودن، کاربردهای فراوانی دارد. کاربردهای این چاپ عبارتند از:

  • صنایع نساجی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع مواد غذایی
  • تولیدی محصولات آرایشی و بهداشتی
  • ظروف یکبار مصرف
  • نایلون ها
  • اسباب بازی ها
  • لوازم ورزشی

و ... .

لوازم چاپ سیلک

برای انجام هر کاری نیاز به لوازم و ابزارهای انجام آن کار می­باشد، چاپ سیلک نیز قطعا نیازمند لوازم و ابزارهای مخصوص است.

اگر قصد راه اندازی کارگاه این نوع چاپ را داشته باشید مسلما باید لوازم و دستگاه های پیشرفته تری خریداری نمایید، اما با داشتن لوازم زیر به راحتی قادر به انجام چاپ سیلک به روشی دستی خواهید بود. البته برخی از لوازم آن مانند رنگ چاپ سیلک، رنگ پی وی سی و چنین لوازمی در میان هر دو گروه صنعتی و دستی مشابه هستند.

ملزومات چاپ سیلک عبارتند از:

  • چارچوب
  • کاردک یا غلطک
  • رنگ مخصوص چاپ سیلک
  • لاک
  • خشک کن
  • حساس کننده
  • توری مخصوص این کار
  • اسکوئیچی

لوازم ذکر شده از ملزومات این کار هستند که برای شروع کار کفایت می­کنند و نیاز به خرید لوازم بیشتر نیست.

2

                                       کیفیت و زیبایی چاپ بر روی پارچه، نایلون و ...

 

کیفیت چاپ سیلک چگونه است؟

در این نوع از چاپ رنگ به صورت مستقیم با سطح در ارتباط است پس در صورت رعایت نکات در انجام کار مسلما یک طرح چاپ شده با کیفیت خواهید داشت.

نکاتی که برای داشتن کار نهایی با کیفیت باید آنها را رعایت کنید عبارتند از:

  • حتما از ابزارها و وسایل با کیفیت و مرغوب استفاده نمایید
  • سطح مورد نظر خود را به وسیله چارچوب ثابت کنید
  • از میزان رنگ مناسب با ابعاد کار استفاده کنید زیرا زیاد بودن رنگ باعث کثیفی کار شما می­شود
  • پس از اتمام کار وسیله را حرکت ندهید یا با احتیاط آن را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود
  • توری انتخابی شما باید جنسی متناسب با جنس سطح داشته باشد
  • ابتدا طرح مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس کار چاپ را آغاز نمایید
  • و در نهایت اگر برای اولین بار است که این کار را انجام می­دهید از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

در صورت رعایت موارد بالا در مدت کوتاهی شما قادر به انجام این کار در سطح وسیع و کسب درآمد بالا از این کار خواهید بود.

چگونه ابزارهای باکیفیت چاپ سیلک را تشخیص دهیم؟

افرادی که در این زمینه تجربه دارند برند محصولات و لوازم باکیفیت را می­شناسند و همیشه لوازم همان برند را خریداری می­کنند. اما اگر شما جزء افراد تازه کار در این صنعت هستید و یا قصد دارید برای سرگرمی و ایجاد تنوع در وسایل خود این کار را انجام دهید مسلما با برند ابزارها و وسایل این کار آشنایی ندارید و ممکن است به دلیل عدم آشنایی ابزارهایی را خریداری کنید که کار شما را دشوارتر کنند.

در این مواقع مراجعه به فروشگاه های لوازم چاپ سیلک معتبر می­تواند به نفع شما باشد، زیرا به این ترتیب شما هم با ابزارهای کاربردی این کار آشنا می­شوید، هم وسایل و لوازم باکیفیت را خریداری می­کنید و هم با برند لوازم این کار آشنا می­شوید.

فروشگاه آنلاین لوازم چاپ سیلک نیکوچاپ ارائه دهنده متنوع ترین و باکیفیت ترین لوازم و ابزارهای این نوع چاپ از جمله انواع رنگ مخصوص چاپ سیلک، ابزارهای دستی و مکانیکی و به طور کلی تمام ملزومات چاپ سیلک است.

برای خرید لوازم چاپ سیلک و لوازم مورد نیاز طراحی در چاپ می­توانید به سایت این فروشگاه اینترنتی بزرگ و مجهز مراجعه نمایید و پس از مقایسه کیفیت لوازم و قیمت های آنها خرید خود را نهایی کنید تا پس از مدت زمانی کوتاه ابزارها و لوازم شما به دستتان برسد. همچنین در صورت وجود مشکل می­توانید با کارشناسان پشتیبانی این فروشگاه تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی کنند. خرید آنلاین لوازم چاپ سیلک از فروشگاه آنلاین نیکوچاپ باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می­شود، زیرا مهم نیست در کدام نقطه از کشور ایران باشید فقط کافیست با چند کلیک ساده به سایت نیکوچاپ بروید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

3

                                           خرید لوازم چاپ سیلک از فروشگاه نیکوچاپ