BMI یا شاخص توده بدنی یک ابزار اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد قد و وزن شما تا چه اندازه با هم تناسب دارند. به عبارتی محاسبه‌ی BMI یک روش علمی برای تشخیص وزن مناسب افراد مختلف است. با کمک این شاخص می‌توانید از میزان اضافه یا کمبود وزنتان مطلع شوید و هرچه سریع‌تر نسبت به بهبود شرایط وزنی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن اقدام کنید. اما اینکه BMI چگونه وزن مناسب شما را مشخص می‌کند و چه کمکی به کاهش یا افزایش وزن شما می‌کند، موضوعی است که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم. 

 

 

محاسبه BMI  چه کمکی به ما می‌کند؟

وزن اضافی خطرات زیادی برای سلامتی دارد. دیابت، درد مفاصل، مشکلات قلبی-عروقی و فشار خون از عوارض چاقی و اضافه وزن است. وزن بسیار پایین نیز عوارضی مانند سوء تغذیه، پوکی استخوان و کم خونی را در پی دارد. شاخص توده بدنی به صورت میزان چربی بدن را اندازه‌گیری نمی‌کند و برای بزرگسالان، سن، جنسیت، نژاد یا بافت عضلانی را در نظر نمی‌گیرد. با این حال از دسته‌های استاندارد وضعیت وزن استفاده می‌کند که می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شرایط وزنی مردم را دنبال و مشکل بالقوه را درافراد شناسایی کنند که BMI به شما کمک می‌کند متوجه شوید چقدر اضافه وزن یا کمبود وزن دارید تا برای رفع آن اقدام کنید.

 

چگونه BMI خود را محاسبه کنیم؟

برای اندازه‌گیری BMI در بزرگسالان باید وزن و قد افراد را بدانیم.  برای محاسبه شاخص توده بدنی یک فرد بالغ باید وزن به کیلوگرم را بر توان دوم قد به سانتی‌متر تقسیم کنیم. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ بی‌ام‌آی نشان دهنده میزان چربی بدن است. برای تفسیر عدد به دست آمده این فرمول، از گزینه‌های زیر کمک بگیرید:

  • BMI  کمتر از ۱۸.۵:

شاخص توده بدنی پایین‌تر از ۱۸.۵ نشان دهنده این است که دچار کمبود وزن هستید و نیاز است کمی وزن اضافه کنید. برای جبران کمبود وزن نیاز به یک برنامه غذایی افزایش وزن مناسب دارید. برای افزایش وزن می‌تونید از رژیم‌های سالم و اصولی مانند رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی کمک بگیرید.

  • BMI  بین ۱۸.۵ تا ۲۴٫۹

بی‌ام‌آی بین ۱۸.۵ تا ۲۴٫۹ نشان می‌دهد وزن مناسبی نسبت به قدتان دارید. رژیم تثبیت وزنی سالم به بهبود و حفظ سلامتی کمک بسیاری می‌کند. برای تثبیت همیشگی وزنتان رژیم تثبیت وزن مناسب و اصولی پیدا کنید. با این رژیم برای همیشه در اندام ایده‌آلتان باقی خواهید ماند.

  • BMI  بین ۲۵ تا ۲۹٫۹

بی ام آی بین ۲۵ تا ۲۹.۹ به شما می‌گوید کمی دچار اضافه وزن هستید و نیاز دارید مقداری وزن کم کنید. برای کاهش وزن می‌توانید با پزشک خود مشورتی داشته باشید و یک رژیم کاهش وزن بگیرید. رژیم کاهش وزن باید همه مواد گروه‌های غذایی را در برنامه غذایی خود داشته باشد.

  • BMI بالای ۳۰

BMI  بالای ۳۰ به شما اخطار می‌دهد که وزن بالایی دارید. اگر وزن کم نکنید مسلما سلامتتان به خطر خواهد افتاد. برای کاهش وزن نیاز به یک رژیم لاغری مناسب دارید. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش وزن و رسیدن به وزن سلامت از رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی استفاده کنید. برنامه غذایی این رژیم تنوع بالایی دارد و با پشتیبانی آنلاین به شما کمک می‌کند به راحتی به وزن ایده‌آلتان برسید.

1

 

آیا محاسبه شاخص توده بدنی برای همه مناسب است؟

بی ام آی را برای ورزشکاران و بدنسازان توصیه نمی‌کنیم. ورزشکاران حرفه‌ای برای تشخیص میزان چربی‌های موجود در بدنشان بهتر است به جای شاخص توده بدنی، از بادی آنالیز (Body Analysis) استفاده کنند. زمانی که ورزشکاران شاخص توده بدنی خود را حساب می‌کنند ممکن است در دسته اضافه وزن قرار بگیرند. در حالیکه اندام این افراد کاملا مناسب و ایده‌آل است. ممکن است این افراد به خاطر عضلاتشان وزن بیشتری داشته باشند.

 

خطرات وزن اضافی برای سلامت

اگر شاخص توده بدنی شما بالاتر از 29 است باید بگوییم متاسفانه اضافه وزن زیادی دارید و سلامتی شما در خطر است. چاقی و اضافه وزن خطرات زیر را به همره دارد:

  • افزایش شدت کار کردن قلب؛
  • بالا بردن سطوح تری‌گلیسرید و چربی خون؛
  • فشار خون بالا؛
  • دیابت نوع ۲؛
  • افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب؛
  • بیماری عروق کرونر قلب؛
  • سکته مغزی؛
  • بیماری کیسه صفرا؛
  • آرتروز؛
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی؛
  • برخی از سرطان‌ها از جمله آندومتر، سرطان سینه و روده.

 

بی ام آی بالا در نوجوانان

خطرات زیادی برای سلامتی کودک یا نوجوان چاق در طول کودکی و بزرگسالی او وجود دارد. درست مانند بزرگسالان چاق، اضافه وزن در کودکی و نوجوانی نیز می‌تواند موجب بروز مشکلات مختلف از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و آپنه خواب شود. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده کودکانی که BMI  بالایی دارند بیشتر در خطر آسم، اعتماد به نفس پایین و استرس هستند. پس اگر فرزندتان اضافه وزن دارد باید به فکر رژیم کاهش وزن مناسب با سن او باشید. چون دوره نوجوانی دوری حساسی است به برنامه رژیمی که برای فرزند خود می‌گیرید توجه زیادی کنید.

 

مزایای داشتن وزنی سالم

رسیدن به وزن مناسب و تثبیت آن جدا از کاهش ریسک ابتلا به مشکلات جسمی، این مزایا را نیز در پی دارد:

  • کاهش درد مفاصل و عضلات؛
  • افزایش انرژی و قابلیت شرکت در فعالیت‌های بیشتر؛
  • بهبود تنظیم مایعات بدن و فشار خون؛
  • کاهش فشار روی قلب و سیستم گردش خون؛
  • بهبود الگوی خواب.

تغییر عادات غذایی و ورزش بهترین راه برای کاهش BMI است. برای تغییر اساسی در سلامت باید تغییرات زیادی انجام دهید. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند عادات خود را به مرور تغییر دهید و به آرامی آن‌ها را تبدیل به تعهدهای طولانی مدت کنید. با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید عادت‌های درست غذایی را در خودتان ایجاد کنید و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.  

در صورتی که دچار اضافه وزن هستید و قصد دریافت رژیم لاغری دارید، می‌توانید از تاریخ 13 تا 19 شهریور، با پیشنهاد ویژه «رژیم به شرط» دکتر کرمانی (kermany.com)، رژیم خود را دریافت کنید. در این پیشنهاد ویژه، اگر به هر دلیلی از رژیم خود راضی نبودید، می‌توانید تا پایان شهریور هزینه آن را پس بگیرید.

شماره تلفن: 32143-025

آدرس سایت: www.kermany.com