یکی از قوی ترین سیستم های مدیریتی جهان، جهت تمایز در میان رقبا اخذ گواهینامه ایزو معتبر است.

در راستای دریافت گواهینامه ایزو لازم است که ابتدا تمام جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد. این استاندارد سازی در سراسر دنیا وجود دارد و نمی توان آن را فقط مختص کشوری خاص دانست.

 زمانی که مشتری کالا یا خدماتی را دریافت می کند اگر کالا با استاندارد ایزو تضمین شده باشد یقینا در امنیت محصول هم تضمین شده می باشد. به طور کلی بعضی از استانداردها عمومی هستند و برای بیشتر  مشاغل کاربردی هستند اما استاندارد اختصاصی تنها برای یک صنعت خاص طراحی شده است.

دسته بندی مدارک کلی دریافت ایزو

2

اخذ گواهینامه ایزو یک پروسه مهم است و هر شرکتی نمی تواند تنها با رعایت چند اصول ابتدایی اطمینان حاصل کند که می تواند گواهینامه استاندارد را دریافت کند.

 در سال های اخیر به دلیل اهمیت کیفیت و سلامت محصولات تلاش شده تا در خصوص دریافت ایزو سخت گیری هایی اعمال شود تا شرکت هایی که واقعا شرایط دریافت گواهینامه دارند بتوانند نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

گاها شرکت ها صرفا برای رقابت نسبت به اخذ گواهینامه اقدام می کنند و بعد از اخذ توجهی به رعایت اصول ندارد. دوام این گونه گواهینامه ها اندک است و معمولا پس از بررسی های لازم توسط مراجع این گواهینامه ها لغو و بی اعتبار می شوند.

اما در برخی موارد شرکت واقعا نامزد اخذ ایزو است چون تمام شرایط را فراهم کرده و تنها راه مانده اقدام برای دریافت است. با این حال جمع آوری و تهیه مدارک زیر می تواند شما را برای اخذ گواهینامه ISO آماده کند.

  • تکمیل فرم های مربوطه از طرف سازمان و شرکت شما
  • دریافت اطلاعاتی جامع در خصوص نحوه عملکرد سازمان
  • تهیه لیست کاملی از پرسنل سازمان
  • اقدامات انجام شده در خصوص گرفتن سیستم های مدیریتی و کیفیتی
  • میزان آشنایی مسئولین و کارمندان با استانداردهای مربوطه
  • تخمین هزینه توسط مشاور

به طور کلی مدارک لازم برای اخذ گواهینامه ISO در دو دسته ولی برون سازمانی و درون سازمانی دسته بندی می شوند.

مدارک برون سازمانی: آن دسته از الزامات و استانداردهای قانونی را شامل می شود که پس از بررسی شرکت و دریافت اطلاعات لازم در پرونده ای جداگانه بایگانی می شود و تنها نماینده مدیریت امکان دسترسی به آن را خواهد داشت. مدارک درون سازمانی: کلیه روش های اجرایی و دستورالعمل ها درون سازمان باید به امضای مدیر برسد و در دسته مدارک سیستم مدیریت کیفیت قرار داده شود‌.

هزینه اخذ ویزا

3

قطعا دغدغه ی بیشتر افراد متقاضی دریافت گواهینامه ایزو موضوع هزینه ها می باشد. معمولا این دغدغه برای کسب و کارهای نوپایی که هنوز جا نیفتاده اند بیشتر است و ممکن است وجود موضوع هزینه نتواند آنها را برای دریافت گواهینامه تشویق کند.

اما به طور  کلی اگر بخواهیم مزیت هایی از قبیل کاهش ضایعات، افزایش بهره وری، ورود به بازارهای جهانی، پیدا کردن مشتریان جدید، شانس موفقیت در مزایده و مناقصه و ... در نظر بگیریم قطعا موضوع هزینه کمرنگ خواهد شد و بحث کیفیت و مدیریت درست جای آن را می گیرد. هر چه سازمان بزرگتر باشد مدت زمان زیادی طول می کشد تا ISO دریافت شود و همین مسئله منجر به افزایش هزینه های نهایی می شود. اگر لازم بدانید که استانداردهای تخصصی را پیاده کنید باید هزینه بیشتری هم پیاده کنید.

در برخی موارد یک سازمان می تواند به طور همزمان چند ایزو را دریافت کند که این موضوع در افزایش هزینه ها و افزایش اعتبار شرکت کمک کننده می باشد. پس در نهایت اگر مدیریت درستی داشته باشید می توانید هم به بهره وری بالایی دست پیدا کنید و هم هزینه ها را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهید.

تعریفی کلی از چند گواهینامه ایزو پرکاربرد

گواهینامه ایزو 9001: با وجود اینکه کیفیت یک آیتم اصلی در موفقیت هر سازمانی می باشد. پس با طراحی این استاندارد برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت  نقش مهم و موثری ایفا می کنند.  حیاتی ترین گواهینامه 9001 می باشد که باید قبل از اقدام برای هر گواهینامه ای ابتدا آن را دریافت  کند.

گواهینامه ایزو 14001 برای استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی تعریف شده است. از مهمترین مزایای آن ‌کاهش آلودگی های محیط زیست، کاهش آلودگی آب، هویج، نعنا، و ... می باشد‌. اگر شرکتی موفق به اخذ گواهینامه ۱۴۰۰۱ باشد به معنی این است که مجموعه دوستدار محیط زیست خواهد بود.

گواهینامه ایزو 45001: این استاندارد سیستم مدیریت ایمنی وبهداشت شغلی نام دارد. اگر  گواهینامه ایزو 9001 ، ایزو 14001، ایزو 45001 با هم ترکیب شوند نتیجه آن یک سیستم یکپارچه ims می باشد.وقتی شما برای سازمان خود IMS دارید با مزایایی از قبیل کاهش خطرات ناشی از  رعایت نکردن ایمنی وبهداشت، تقویت نمودن انگیزه دادن به کارگران، امتیازی ویژه برای شرکت در مناقصات، شرکت برتر از لحاظ ایمنی و بهداشت همراه است.

گواهینامه HSE: وقتی دو گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ گواهینامه با هم ترکیب شوند HSE به وجود می آید.

گواهینامه ایزو 22000، این استاندارد برای بالا بردن سطح امنیت سازمان طراحی می شود. به طوری که زنجیره ای دقیق از تمام مراحل سازمان را تحت پوشش خود قرار می دهد.  با این ترفند آفات و حمل نقل را پوشش می دهد.

گواهینامه ایزو 10004: با این سیستم می توانید طراحی سیستم سنجش رضایت مشتریان  را ترتیب دهید. پس از اخذ این استاندارد مستقیما در جریان افزایش تعداد مشتریان و افزایش خرید آنها و ... قرار خواهید گرفت.

از مزایای آن ایجاد فضای امن اطلاعاتی برای اعضا سازمان و جلب اعتماد مشتریان و کارفرمایان است.

گواهینامه ISO 10015: این استاندارد با اسم  سیستم مدیریت کیفیت در آموزش شناخته شده است. هدف از اجرای این سیستم بالا بردن سطح علمی کارکنان و در نتیجه سطح علمی مدیریت و ایجاد رقابت بین سازمان جهت ارتقا سطح علمی و بهتر شدن کیفیت می باشد.

گواهینامه ایزو 13485، به معنی سیستم مدیریت کیفیت در صنایع پزشکی می باشد.

نحوه دریافت ایزو معتبر

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی مرکز مشاور مدیریت ایزوسیستم به آدرس www.isosystem.org مراجعه کرده و از خدمات مشاوره رایگان این مجموعه رتبه یک بهره مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره های تماس ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.