چگونه باید از لنز دوربین عکاسی خود محافظت کنیم؟ در این مقاله انواع مختلف تجهیزاتی که به شما کمک می‌کنند از لنز دوربین‌های حرفه‌ای محافظت کنید را معرفی می‌کنیم.

چرا محافظت از لنزهای عکاسی اهمیت دارد؟

لنزها از مهمترین بخش دوربین‌های عکاسی هستند؛ در واقع این قطعه از دوربین نقش بسیار پررنگی در عکاسی ایفا می‌کنند. به علاوه، قیمت بالای لنز دوربین حرفه‌ای باعث می‌شود خرید لنز یک خرید عادی و مصرفی نباشد.

به همین دلیل است که باید محافظت از لنزهای دوربین را جدی بگیرید.

هیچ تفاوتی ندارد که دوربین شما از نوع دوربین‌های خانگی باشد یا دوربین‌های SLR حرفه‌ای؛ آن چیزی که اهمیت دارد این است که بدون مراقبت لنزهای دوربین شما به مرور زمان آسیب می‌بینند. موارد زیر از دشمنان اصلی لنزهای دوربین عکاسی هستند:

  • گرد و غبار
  • لکه‌ها
  • شن زدگی
  • آب و رطوبت
  • تابش مستقیم نور خورشید
  • ضربه

در این میان می‌توان گرد و غبار را دشمن اصلی لنزها دانست. شاید غبارها در نظر شما بی اهمیت باشند؛ اما قطعا عکسی که با لایه‌ای گرد و غبار روی لنز گرفته شده است، وضوح چندانی ندارد. عکاسان حرفه‌ای نیز به چنین عکس‌هایی با کیفیت پایین رضایت نمی‌دهند.

بنابراین اگر دوربین‌های عکاسی برای شما با ارزش و مهم است یا اینکه ابزاری برای درآمدزایی شما محسوب می‌شود، باید محافظت از لنزهای عکاسی در برابر این موارد را جدی بگیرید.

ضربه به لنز شاید در وهله اول باعث شکستگی نشود اما در صورت تکرار همین ضربه‌های کوچک، قطعات لنز آسیب‌هایی می‌بینند که شاید در ظاهر اصلا دیده نشوند.

ما در ادامه تجهیزاتی که به شما در این راه کمک می‌کنند را معرفی خواهیم کرد.

کیف دوربین عکاسی؛ اولین قدم برای محافظت از دوربین

کم پیش می‌آید کسی را دیده باشید که دوربین خود را بدون کیف حمل کند. همه عکاسان کیف را از مهمترین ابزارهای نگهداری می‌دانند؛ از این رو اولین وسیله جانبی که برای دوربین خود می‌خرند، کیف است.

خرید کیف روشی راحت و ارزان قیمت برای محافظت از دوربین در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا است. کیف نه تنها دوربین شما را از ضربه ایمن کرده، بلکه از لنزهای دوربین نیز در برابر گرد و خاک نیز محافظت می‌کند.

بهترین برندهای کیف دوربین عکاسی

شاید فکر کنید که کیف‌ دوربین عکاسی هیچ ربطی به لنز دوربین شما ندارند؛ اما واقعیت این است که استفاده از این کیف‌ها دوربین شما را از هر نظر محافظت می‌کند.

بنابراین خرید کیف دوربین عکاسی را جدی بگیرید. بهترین برندهای کیف دوربین عکاسی که در بازار موجود هستند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • لاورپرو (Lowepro)
  • ارفایس (Aerfeis)
  • بنرو (Benro)

محافظت از لنزهای عکاسی با درپوش

یکی از مهمترین وسایلی که همراه با دوربین عکاسی خود باید بخرید، درب لنز است. درب لنز را با نام‌های گوناگونی می‌شناسند؛ این وسیله محافظتی با نام درپوش لنز یا کپ لنز نیز معرفی می‌کنند. اما این کپ لنز چیست؟

زمانی که از دوربین خود استفاده نمی‌کنید، احتمالا آن را در گوشه‌ای امن از اتاق خود قرار می‌دهید. اما می‌دانید که چه میزان گرد و غبار بر لنز دوربین شما می‌نشیند؟

برای اینکه از لنز دوربین خود در برابر گرد و غبار محافظت کنید، بهتر است که از درپوش‌های لنز کمک بگیرید. این درپوش‌ها روی لنز قرار می‌گیرند و سپری برای لنز در برابر گرد و غبار و آسیب‌های دیگر می‌شوند.

 اگرچه این وسیله در دسته لوازم جانبی و اختیاری دوربین‌های عکاسی قرار می‌گیرد، اما استفاده از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که معمولا عکاسان حرفه‌ای خرید این وسیله محافظتی را در اولویت قرار می‌دهند.

k2

بهترین برندهای درپوش لنز در بازار را بشناسید

اگر برای استفاده از درپوش‌های لنز متقاعد شده‌اید، بهتر است که هر چه زودتر برای خرید درپوش لنز اقدام کنید. برای این که بهترین انتخاب را در محافظت از لنزهای عکاسی خود داشته باشید، برندهای برتر در تولید درب لنز را به شما معرفی می‌کنیم :

  • درب لنز کنون
  • درپوش لنز نیکون
  • کپ لنز سونی

یک تکنیک ساده برای استفاده از درپوش لنز

به منظور محافظت از لنزهای عکاسی باید پس از اتمام کار درپوش لنز را روی آن قرار دهید. اما معمولا عکاسان با باز کردن و بستن درپوش‌های لنز مشکل دارند. حتی گاهی یادشان می‌رود که چنین وسیله محافظتی برای دوربین‌های خود تهیه کرده بودند.

ما برای شما راه‌حلی داریم که درپوش‌های محافظتی لنزهای خود را فراموش نکنید. نگهدارنده درب لنز ایده‌ای جهت نگهداری از درپوش لنز دوربین‌های عکاسی SLR و DSLR است. این نگهدارنده‌ها روی بند دوربین عکاسی قرار می‌گیرند و جایی برای نگهداری از درپوش‌های لنز دوربین هستند.

به این ترتیب بهتر است که پس از باز کردن درپوش، آن را روی نگهدارنده قرار دهید. با این روش دیگر هرگز استفاده از درپوش‌های لنز را فراموش نخواهید کرد.

جالب است بدانید که این ایده اولین بار توسط مارک استیونسن طراحی شده است. او ایده ساخت نگهدارنده‌هایی از جنس پلاستیکی را داد که یکی از بهترین تجهیزات محافظت کننده از لنز دوربین به شمار می‌آیند.

استفاده از فیلتر UV برای محافظت از لنزهای عکاسی

یکی دیگر از راه‌های محافظت از لنزهای دوربین عکاسی، فیلترهای UV است. این فیلترها به دلایل مختلفی از لنز دوربین شما محافظت می کنند. اولین و مهمترین خطری که لنز دوربین شما را تهدید می‌کند، ضربه است.

اگر فیلتری روی لنز شما نباشد، ضربه به لنز آسیب می‌زند؛ به خصوص به شیارهای موجود روی لنز که به منظور نصب فیلتر روی آن قرار گرفته‌اند.

اما آن چیزی که استفاده از فیلتر را متمایز می‌کند، محافظت از لنز در برابر باران است. اگر از آن دسته عکاسانی هستید که در طبیعت عکاسی می‌کنید، همیشه ترسی از عکاسی در نزدیکی آب‌های آزاد در شما وجود دارد؛ ترس از سوختگی شیشه لنزهای دوربین.

فیلترهای UV نه تنها از لنزهای شما در برابر آسیب‌های ناشی از ضربه محافظت می‌کنند، بلکه از سوختگی شیشه لنز دوربین نیز جلوگیری خواهند کرد. بنابراین بهتر است که هر چه زودتر فیلتری برای لنز دوربین‌های عکاسی خود در نظر بگیرید.

k3

هود لنز؛ برای محافظت از لنز دوربین

حالا که کاربرد فیلتر UV را در محافظت از لنزهای عکاسی می‌دانید، بهتر است که با هود لنز نیز آشنا شوید. هود لنز یکی از لوازم جانبی برای لنزهای دوربین است که متاسفانه اکثر عکاسان نسبت به استفاده از آن بی توجه هستند.

معمولا این افراد بر این باور هستند که این قطعا تنها برای حرفه‌ای‌تر نشان دادن دوربین شما به کار می‌آید؛ غافل از این که این وسیله پلاستیکی یا فلزی با چسبیدن به جلوی لنز دوربین شما نقش‌های موثر زیادی ایفا می‌کند.

تنها یکی از کاربردهای این وسیله جانبی محافظت از لنز است که البته اهمیت زیادی نیز دارد. هودهای لنز معمولا نوعی لایه اضافی محسوب می‌شوند که از لنز شما در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.

هود لنز و محافظت از لنزهای عکاسی

شاید استفاده از درپوش‌های لنز در کنار فیلترهای UV شما را راضی نگه دارد، اما هود لنز نیز در کنار فیلتر سپر بهتری برای محافظت از لنزهای دوربین به شمار می‌آید. این وسیله از لنزهای شما در برابر اتفاقات تصادفی، خراش و اثر انگشت محافظت می‌کنند. حتی عکاسی در هنگام بارش باران و برف را نیز ممکن می‌سازند.

البته این بدان معنا نیست که با نصب هود دیگر هیچ خطری لنز شما را تهدید نمی‌کند، بلکه شانس سالم ماندن لنز را در دوربین شما بالا می‌برد.

 با محافظت از لنزهای عکاسی تصویرهایی با کیفیت ثبت کنید

لنزها یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین بخش‌های دوربین عکاسی هستند. اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت نکنید، به مرور زمان دیگر کیفیت عکس‌های روز اول را مشاهده نخواهید کرد. امیدوار هستیم که استفاده از تجهیزات معرفی شده در این مقاله را به منظور محافظت از لنز دوربین عکاسی خود جدی بگیرید. اطمینان داشته باشید که این تجهیزات ساده به شما در مراقبت از لنزهای عکاسی بسیار کمک خواهند کرد.