این روزها با توسعه کسب و کارهای آنلاین، بحث سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جست و جو، حسابی داغ است اما این که دقیقا سئو چیست و به چه کاری می آید، اصلی است که باید با زبان ساده به آن پرداخته شود. در ابتدا تعریف سئو از الو کانتنت را بخوانید:

سئو مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر است. این روش شامل افزایش کمیت و کیفیت ترافیک در وبسایت به‌وسیله‌ی نتایج جستجوی ارگانیک است.

این مقاله برای کسانی است که می خواهند بدانند سئو چیست و دقیقا به چه کاری می آید.

داستانی از سئو

برای رسیدن به پاسخ سوال "سئو چیست" بد نیست یک روایت کوتاه برایتان تعریف کنیم. تصور کنید شما یک جوان 25 ساله هستید که به دنبال جست و جوی کلاس آموزش تولید محتوا می گردید. چطور این کلاس را پیدا می کنید؟ اگر فردی به روز باشید، یک راست به سراغ گوگل می روید و سرچ می کنید "کلاس آموزشی تولید محتوا"

آن وقت گوگل هم برای شما سایت هایی را که در مورد کلاس آموزشی تولید محتوا باشند را ردیف می کند تا بتوانید آن چیزی که مد نظرتان است را پیدا کنید.

اصل ماجرا هم اکنون اتفاق می افتد! گوگل بر چه اساسی به شما سایت های مختلف را معرفی می کند؟ چرا یک تعدادی از سایت ها رتبه های بالا تر را دارند و تعدادی از سایت ها در رده های پایین تر جای می گیرند؟

اصلا گوگل از کجا می فهمد که کدام سایت در مورد کلاس آموزشی تولید محتواست؟ به طور کل جواب تمام سوالاتی که پرسیدم به سئو ربط پیدا می کند!

سئو به زبان ساده

حال به سراغ پاسخ این سوالات می رویم. گوگل بر اساس شناختی که از سایت های مختلف به دست می آورد، آنها را به دسته های گوناگون تقسیم می کند و بر اساس کیفیتی که دارند، به مخاطبین خود نشان می دهد. به همین دلیل است وقتی شما "کلاس آموزشی تولید محتوا" را سرچ می کنید، برخی سایت ها در رتبه های بالا به شما نمایش داده می شوند و برخی دیگر در رتبه های پایین جای می گیرند.

اما این شناخت از کجا می آید؟ از سئو یک سایت!

سئو سایت در واقع تمامی فرآیندهایی است که کمک می کند سایت برای موتورهای جست و جو، بهینه شود؛ یعنی به نحوی ساختار آن چیده شود که گوگل بتواند به شناخت درستی از آن دست پیدا کند.

گوگل چطور هدف سایت ها را می فهمد؟

به سراغ سوال بعدی برویم! گوگل از کجا می فهمد که برخی سایت ها در مورد کلاس های آموزشی تولید محتوا هستند تا آنها را به شما معرفی کنند؟

یکی از مهمترین عواملی که می تواند به گوگل کمک کند تا تشخیص درست بدهد، محتوای سایت است. بدین معنی که یک سایت که در حوزه "کلاس های آموزشی تولید محتوا" فعالیت دارد، میبایست محتواهایی در این رابطه داشته باشد. گوگل با کمک الگوریتم های خود، به سایت های گوناگون سرک می کشد و نسبت به آنها شناخت پیدا می کند.

اما صاحب یک وبسایت باید چه کارهایی انجام دهد تا الگوریتم های گوگل بتوانند به شناخت درستی از سایت برسند؟ رعایت کردن اصول سئو یا همان اصول بهینه سازی موتورهای جست و جو گر، گامی بسیار مهم است که صاحبان وبسایت ها باید بردارند. به عنوان مثال:

  • تولید محتوای سایت بر اساس اصول سئو
  • سئو کردن سایت هنگام طراحی اولیه
  • و.....

۱۲

رشد در گوگل با شناخت درست سئو

نمی خواهم در جواب سوال "سئو چیست" بگویم سئو کردن یک اقدام ساده است اما آنچنان هم پیچیده نیست. در واقع یک متخصص سئو معجزه نمی کند، او تنها با دستیابی به شناخت درست و اصولی از گوگل و الگوریتم های آن، سایت را برای شناخت هر چه بهتر گوگل آماده سازی می کند.

یک سئو کار الگوریتم ها را به خوبی میشناسد، حساسیت های آنها را درک می کند، نیازهایشان را میشناسد و محتوای سایت، کدهای سایت و... را بر اساس آنها برنامه ریزی می کند.

سئو چند دسته دارد؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو یا همان تلاش برای آن که گوگل سایت ما را بهتر بشناسد، چند دسته دارد. که یک به یک را مشاهده می کنید:

  • سئو تکنیکال

سئو تکنیکال در واقع همان بخشی است که مربوط به طراحی سایت و کدهای آن می شود. به عنوان نمونه گوگل توجه بسیاری به سرعت یک سایت دارد و اگر سایت سرعت مناسبی نداشته باشد، اعتبار کمتری به آن می دهد. سئو کار می داند در سئو تکنیکال، میبایست به این بخش توجه کند.

  • سئو on page

سئو on page هم مانند سئو تکنیکال تاثیر بسیاری در شناخت بهتر گوگل نسبت به سایت شما دارد. به عنوان نمونه تولید محتوای باکیفیت که بتواند مفاهیم مورد نظر شما را به گوگل منتقل کند، همان سئو on page است.

  • سئو off page

سئو خارجی به اقداماتی گفته می شود که خارج سایت شما انجام می شود و اعتبار سایتتان را نزد گوگل بالا می برد. به عنوان نمونه اگر یک سایت با کیفیت که اعتبار بالایی نزد گوگل دارد، در یکی از مطالب خود به سایت شما لینک دهد، می تواند اعتبار سایت شما را نیز بالا ببرد.

شما می توانید سئو کار شوید؟

باید در پاسخ به این سوال بگوییم شاید بله و شاید نه! سئو کار شدن یک کار تخصصی است که میبایست برای رسیدن به سطح حرفه ای آن، زمان بسیاری برای یادگیری و کسب تجربه صرف کنید.

اگر زمان این کار را دارید، می توانید به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید اما اگر زمان آن را ندارید، بی دلیل خود را خسته نکنید و کار سئو انجام ندهید.

اگر یک سایت دارید که دوست دارید در حوزه کاری شما به یک سایت حرفه ای تبدیل شود، یا باید سئو کار حرفه ای شوید یا کار سئو خود را به یک فرد یا تیم متخصص بسپارید. یادتان نرود، شما نمی توانید همه نیازهای کسب و کارتان را به تنهایی انجام دهید بلکه باید آن را به متخصص بسپارید.

یک تیم متخصص در حوزه سئو

اگر به دنبال یک تیم حرفه ای در حوزه سئو یا تولید محتوا هستید به سایت الوکانتنت سر بزنید. این تیم به خوبی می داند که سئو چیست؟ یک سایت برای رشد در الگوریتم های گوگل نیاز به چه بایدها و نبایدهایی دارد و چطور می توان یک سایت را به رتبه های برتر گوگل رساند.

فراموش نکنید استفاده از یک تیم متخصص، دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید تا سایتتان را رشد دهید.