کاشت دندان یا ایمپلنت یکی از بهترین روش های جایگزینی ریشه دندان می باشد. ایمپلنت با داشتن پایه های قوی که با دندان های طبیعی شما سازگار است برای کاشت دندان های دائمی و یا متحرک کاربرد دارد.

ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم بوده (پیچ واستوانه) که نسبت به بدن انسان از سازگاری بالایی برخوردار است. شمای کلی  پایه ایمپلت به صورت یکه میله ای باریک که در استخوان فک قرار  دارد و قالب روکش  بر روی آن قرار میگیرد.

امروزه و با پیشرفت در زمینه های دندان پزشکی ایمپلنت دندان  به عنوان یکی از بهترین روش ها برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته در اثر عوامل مختلف می باشد.ایمپلنت دندان اگر به طور دقیق و اصولی در فک قرار گیرد و در نگهداری آن کوشا باشیم دوام و ماندگاری بالایی خواهد داشت.

انواع ایمپلنت دندان

5

ایمپلنت ساب پریواستیل

از این نوع ایمپلنت برای افرادی استفاده می شود که ارتفاع استخوانی کافی و یا استخوان سالم نداشته نداشته باشند در این صورت ایمپلنت در داخل بافت لثه و روی استخوان فک قرار می گیرد تا بتواند دندان را نگه دارد.

کاشت ایمپلنت ساب پریوستیل

در گام اول پزشک پس ازبی حس کردن و برش لثه ، استخوان زیر لثه قالب گیری می کند، همچنین محل قرار گیری ایمپلنت مشخص می شود سپس بافت لثه شکافته شده را بخیه زده در گام دوم دوباره بافت لثه را برش زده و ایمپلت بر روی استخوان قرار میگیرد و قسمتی از آن که به عنوان تکیه گاه است بیرون بافت لثه قرار میگیرد و اطراف آن را بخیه زده و درآخر بریج موقتی رو آن قرار میگیرد. پس از بهبودی کامل لثه بریجی شبیه به دندان طبیعی ساخته شده و روی آن قرار می گیرد.

ایمپلنت زیگوماتیک

یکی از روشهای دو مرحله ای ایمپلنت دندان است که در حال حاضر نیز با پروتکل کاشت سریع انجام میگیرد.

این نوع ایمپلنت به عنوان پیچیده ترین روش ایمپلنت شناخته می شود که در این روش در صورتی که نتوان از ایمپلنت ساب پریو استیل استفاده کرد و همچنین استخوان کافی وجود نداشته باشد این ایمپلنت در استخوان گونه کاشته می شود.

مزایا ایمپلنت زیگوماتیک

نسبت به سایر ایمپلنت ها زمان بهبود آن سریع تر می باشد.

روش مناسب برای کسانی که نمیتوانن از سایر ایمپلت ها استفاده کنند

نسبت به سایر ایمپلنت ها و پیوند استخوان هزینه کمتری را در می گیرد.

یک روش عالی برای جایگزینی پروتز

شامل یک فرایند ایمن با میزان موفقیت طولانی مدت است.

عملکرد راحت ترو همچنین ظاهر زیبا تر و طول عمر بالا

ایمپلنت اندواستیل

این نوع ایمپلنت  به عنوان رایج ترین روش برای اکثر بیماران مناسب است .که دراین روش ایمپلنت در استخوان فک به عنوان ریشه های مصنوعی قرار می گیرد تا دندان را بر روی خود نگه دارد و زمانی می توان از این روش استفاده کرد که فرد مورد نظر دندان خود را از دست داده باشد.

کاشت ایمپلنت اندواستیل

در مرحله اول و پس از تشخیص پزشک برای استفاده از ایمپلنت اندواستیل محل قرار گیری بی حس شده و بافت لثه برای برداشتن پوشش استخوان فک برش داده می شود. سپس با استفاده از دریل حفره ای بر روی استخوان فک ایجاد می شود و پست اندواستیل درون آن قرار می گیرد و بافت لثه روی پست بخیه زده می شود.

با رشد استخوان اطراف ایمپلنت که به آن اسئواینتگریشن نیز گفته می شود، ایمپلت به عنوان پایه ای محکم قرار میگیرد و اماده قرار گیری دندان جدید می شود.

پس از تکمیل رشد استخوان اطراف ایمپلنت (اسئواینتگریشن) پزشک جراح بافت لثه برای قرار دادن اباتمنت (قطعه ای که روکش بر روی آن قرار میگیرد و بیرون بافت لثه قرار میگیرد) برش داده و اباتمنت را به ایمپلنت متصل می کند.

پس از قرار دادن اباتمنت و بهبودی لثه بعد از دو هفته پزشک با قالب گیری دهان و ساخت روکش که میتواند بصورت ثابت یا متحرک باشد دندان مصنوعی نهایی را جایگزاری می کند.

انواع ایمپلنت اندواستیل

ایمپلنت پیچی

ایمپلنت رزوه دار 

ایمپلنت صاف

ایمپلنت استوانه ای

ایمپلنت تیغه دار

 

ایمپلنت برای چه افرادی امکان پذیر می باشد؟

اگر تمام دندان های جلو یا عقب از بین رفته باشند.

اگر یکی از دندان های جلو از بین رفته باشد و فاصله ایجاد شده نسبت به دندان های دیگر طبیعی باشد.

افرادی که استفاده از دندان مصنوعی برای آن ها امکان پذیر نمی باشد.

افرادی که می خواهند مشکلات گفتاری خود را برطرف سازند.

ایمپلنت برای چه افرادی امکان پذیر نمی باشد؟

برای افراد مبتلا به عفونت های دندانی یا فک و صورت ، ایمپلنت های دندانی نه تنها مشکل آنها را حل نمی کند ، بلکه ممکن است مشکلات دیگری را برای آنها ایجاد کند.( این افراد ابتدا باید عفونت دندان خود را از بین ببرند و پس از درمان عفونت دندان ، دندان های خود ایمپلنت کنند.)

افراد دیابتی باید توجه داشته باشند که کاشت ایمپلنت باید با احتیاط خاصی انجام شود. قبل از ایمپلنت دندان ،  فرد دیابتی باید قند خون خود را توسط پزشک بررسی کند بعد اقدام به ایمپلنت دندان نماید.

افرادی که سیگار می کشند ، بهتر است مدتی سیگار را کنار گذاشته تا ایمپلنت را انجام دهند یا حدالمکان سیگار کشیدن خود را کاهش دهند.

ایمپلنت برای زنان باردار، ایمپلنت در دوران بارداری یک از مواردی است که پزشکان با انجام این کار در این زمان مخالفت می کنند.

مزایا ایمپلنت دندان

از آنجایی که دندان ها در زیبایی افراد نقش بسزایی دارد همچنین  جای خالی دندان ها می تواند ظاهر نامناسبی ایجاد کند ، استفاده از ایمپلنت دندان می تواند زیبایی از دست رفته را جبران کرده و اعتماد به نفس بالایی به شما بدهد. مراحلی که باید قبل از ایمپلنت دندان انجام شود.

ایمپلنت به عنوان یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای حل مشکل دندان های از دست رفته می باشد. درصورتی که مشکلی در سلامت جسمی و استخوان ها وجود نداشته باشد ، می توان سریعاً جایگزین دندان های از دست رفته کرد.

یکی از فواید ایمپلنت  ، ماندگاری آن است که آن را به روشی محبوب در بین بیماران و پزشکان تبدیل می کند. طول عمر ایمپلنت  به حدی است که اگر بهداشت دهان و دندان را تا آخر عمر حفظ کنید ، می تواند بدون ایجاد دردسر برای شما مفید باشد.

تأثیرات مثبت بر گفتار بیماران از دیگر مزایای آن است.

6

عوارض ناشی از ایمپلنت دندان

از عوارض ایمپلنت دندان امکان بروز عفونت در محل قرارگیری ایمپلنت دندان.

در صورت قرار گیری نادرست ایمپلنت امکان آسیب رساندن به سایر دندان ها وجود دارد.

بروز آسیب های عصبی که سبب ایجاد درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن لثه ، لب و فک بیماران شود.

بروز آسیب های جانبی مانند تورم، و خونریزی

امکان بیرون زدن حفره های سینوسی زمانی که ایمپلنت دندان  در فک فوقانی وجود دارد.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

7

در مرحله اول فرد باید توسط دکتر معاینه شود و نوع ایمپلنت و تعداد آن مشخص شود.

درصورت وجود دندان های آسیب دیده بهتر است آنها برداشته شوند (کشیدن دندان)

آماده سازی استخوان فک برای جایگزاری ایمپلنت دندان و در صورت نیاز پیوند استخوان

قرار دادن پایه ایمپلنت درون فک

ترمیم و رشد استخوان

قالب گیری و ارسال برای لابراتور

و در مرحله آخر قرار دادن ایمپلنت

هزینه انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت  یک روش جایگزین عالی  در زمینه ترمیم دندان است که در مقایسه با سایر روش های دندانپزشکی هزینه بسیار بالایی دارد. طبق سوابق ، تعداد افرادی که نیاز به جایگزینی دندان دارند بسیار زیاد است و فرقی نمی کند که چه تعداد از دندان های خود را از دست داده باشید ، در هر صورت شما به یک روش پیشرفته دندانپزشکی مانند ایمپلنت نیاز دارید.

هزینه ایمپلنت دندان سوالی است که فقط با مراجعه به پزشک می توان به آن پاسخ داد اما به طور تقریبی بین 3 تا 10 میلیون تومان میباشد.

 اما عواملی نیز وجود دارند که در قیمت تاثیر گذارهسنتد مانند:

پیوند استخوان

اگر عرض و ارتفاع استخوان در محل کافی باشد ، دیگر نیازی به هزینه اضافی نیست ، اما اگر استخوان تغییر شکل داده باشد یا شکل و اندازه آن کافی نباشد ، به پیوند استخوان نیاز است که این می تواند هزینه درمان را افزایش دهد.

نوع پروتز و تعداد دندان ها    

بسته به نوع پرتز ثابت یا متحرک ، روکش ،بریچ ثابت هزینه ها متفاوت خواهد بود. پرتزمتحرک هزینه کمتری نسبت به پروتز ثابت دارد.

نوع ایمپلنت

هزینه با توجه به نوع ایمپلنت انتخابی متغییر خواهد بود انتخاب بهرین برند ایمپلنت قطعا نیازمند هزینه بیشتری می باشد.

چه نکاتی باید پس از انجام ایمپلنت دندان باید رعایت شود

بعد از ایمپلنت  به مدت 1 روز از مسواک زدن خودداری کنید.

بعد از ایمپلنت  به مدت 8 ساعت دهان خود را نشویید.

پس از ایمپلنت  به مدت 3 روز از استعمال سیگار ، نوشیدن چای و قهوه پرهیز کنید.

مصرف مواد مخدر و الکل باعث می شود ایمپلنت  کاملاً موفق نباشد.

بعد از ایمپلنت  از نخ دندان استفاده کنید و از خمیر دندان ایمپلنت  استفاده کنید.

پس از ایمپلنت میتوان آب نوشید اما برای خوردن غذا باید تازمانی که بی حسی کاملا برطرف شود صبر کرد.

برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.