با توجه به سرعت پیشرفت و توسعه ی علوم پزشکی و علوم پایه عملا در سال های اخیر شاهد رشد قابل توجه سرعت تغییرات کتب اصلی حوزه علوم پزشکی بوده ایم. در دوره های قبل معمولا برای مطالعه ی ویرایشی جدیدتر از یک کتاب میبایست بین 4 الی 6 سال صبر میکردیم اما در حال حاضر طول عمر بسیاری از ویراست های کتب اصلی علوم پایه به 2 الی 4 سال رسیده است.

برای مثال کتاب هایی نظیر بافت شناسی جان کوئیرا و ایمونولوژی سلولی مولکولی ابوالعباس از رفرنس های اصلی علوم پایه پزشکی برای دانشجویان علوم پایه است که در طی چهار دهه ی گذشته همواره توسط دانشجویان به عنوان رفرنس های اصلی مباحث علوم پایه مورد استفاده قرار میگرفتند . در طول دو دهه ی گذشته از این کتابها به عنوان رفرنس اصلی و در واقع محتوای اصلی آموزشی برای دانشجویان پزشکی استفاده میشده . در حال حاضر ویرایش های جدید کتاب بافت شناسی جان کوئیرا 2021 و ایمونولوژی ابوالعباس 2022 به تازگی در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است .

خیلی از رفرنس های اصلی پزشکی در طول سال های اخیر دچار تغییرات اساسی شده اند . برای نمونه کتاب های ژنتیک پزشکی امری 2022 و اطلس آناتومی نتر در طول دو سال گذشته با ارائه ی ویرایش های جدید تر عملا مباحث علوم پایه را با تغییرات شکلی رو به رو ساخته اند . هر چند که اساس این کتاب ها تغییر خاصی نداشته اما با اضافه شدن رویکرد های آموزشی مجازی و استفاده از تکنولوژی های آموزشی جدید عملا بعضی از مباحث این کتاب ها با تغییرات ماهوی همراه بوده است . به طور مثال کتاب اطلس آناتومی نتر 2018 با اضافه کردن محتوای ویدیویی عملا دانشجویان را در یادگیری سریع تر آناتومی بسیار یاری رسانده است.

 

آشنایی با کتاب بافت شناسی جان کوئیرا 2021 :

83812_jt8svw

ویرایش شانزدهم کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا که در سال 2021 به چاپ رسیده است شامل تمامی مباحث مربوط به بافت شناسی پزشکی میباشد . این کتاب در دوره های اولیه با تفکیک در دو کتاب مجزا به چاپ میرسید اما در دوره های اخیر با اضافه شدن بخش اطلس رنگی به متن اصلی عملا این کتاب به صورت تکست و اطلس برای دانشجویان تهیه شده است .

کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا با دقت و اطمینان کامل و با استفاده از آخرین پژوهش ها در زمینه بافت شناسی انجام گرفته است. نویسنده این کتاب از استادان بنام علوم آناتومی و زیست شناسی سلولی دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانای آمریکای شمالی می باشند، و وسعت اطلاعات ایشان در بیولوژی سلولی معروفیت دارد.

در اهمیت این کتاب، همین بس که با آن که اصل کتاب به زبان اسپانیولی است، تقریبا به تمام زبان های علمی برای دانشکده های پزشکی جهان ترجمه شده و خصوصا متن انگلیسی آن بن مایه اغلب ترجمه ها است .

این کتاب در 23 فصل و 563 صفحه و قطع وزیری با چاپ تمام رنگی و کاغذ تحریر به چاپ رسیده است . جزییات فصول کتاب زبان اصلی بافت شناسی جان کوئیرا به شرح زیر است :

فصل1)بافت شناسی و روش های مطالعه ی آن

فصل2)سیتوپلاسم

فصل3)هسته

فصل4)بافت پوششی

فصل5)بافت همبند

فصل6)بافت چربی

فصل7)غضروف

فصل8)استخوان

فصل9)بافت عصبی و دستگاه عصبی

فصل10)بافت عضلانی

فصل11)دستگاه گردش خون

فصل12)خون

فصل13)خونسازی

فصل14)دستگاه ایمنی و ارگان های لنفاوی

فصل15)دستگاه گوارش

فصل16)ارگان های همراه با لوله ی گوارش

فصل17)دستگاه تنفس

فصل18)پوست

فصل19)دستگاه ادراری

فصل20)غدد درون ریز

فصل21)دستگاه تولید مثل جنس مذکر

فصل22)دستگاه تولید مثل جنس مونث

فصل23)چشم و گوش:ارگان های حسی ویژه

 

این کتاب در طول دو دهه ی گذشته توسط ناشرین و مترجمین مختلفی در داخل کشور به چاپ رسیده بود . در دوره ی های اخیر ترجمه های دکتر حسن زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر شیرازی از اقبال بسیار خوبی در میان دانشجویان برخوردار بود . علت اصلی این موضوع نیز قوت ترجمه و همچنین چاپ رنگی این کتاب ها میباشد که عملا دانشجویان را از خواندن کتاب ارجینال بی نیاز کرده است .

البته با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان علوم پایه اقدام به مطالعه ی مباحث کتب علوم پایه به زبان اصلی میکنند عملا در طول چند سال گذشته خلا وجود کتاب های افست پزشکی بیشتر حس میشد . انتشارات اشراقیه با توجه به نیاز بازار و البته اهمیت دروسی نظیر فیزیولوژی , بافت شناسی و آناتومی برای دانشجویان علوم پایه پزشکی , اقدام به چاپ ویرایش انگلیسی این کتاب ها با کیفیت ارجینال ( افست ) در داخل کشور نموده است .

در چند سال اخیر با افزایش نرخ دلار و به دلیل بالا بودن هزینه ی خرید کتاب های ارجینال و به علت عدم توانایی دانشجویان در خرید کتاب های ارجینال چاپ شده در خارج از کشور ناشرین داخلی نظیر انتشارات اشراقیه و اندیشه رفیع و کادوسه اقدام به چاپ کتاب های پزشکی علوم پایه و ... با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت در داخل کشور کرده اند تا دانشجویان بتوانند در کنار کتاب های فارسی و ترجمه ی متون اصلی , کتاب های انگلیسی پزشکی زبان اصلی را نیز به راحتی و با کمترین هزینه تهیه نمایند .