وقتی صحبت از اپلیکیشن های موبایل می شود شاید اولین فکری که به ذهن ما برسد بحث امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی باشد؛ مخصوصا وقتی بخواهیم یک اپلیکیشن پرداخت را نصب و استفاده کنیم. امنیت اطلاعات در این اپلیکیشن ها امری بسیار مهم و حیاتی است که برای جلوگیری از سوء استفاده و دسترسی دیگران به اطلاعات کارت بانکی باید توجه ویژه ای به آن کنید.

اما سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که برای اطمینان از امنیت اپلیکیشن های پرداخت چه فاکتورهای را باید در نظر بگیریم تا بتوانیم به آن اعتماد کرده، کارت های بانکی خود را در آن اضافه و انتقال وجه و پرداخت های خود مانند پرداخت قبض موبایل، آب، برق، گاز، قبض تلفن ثابت، خرید شارژ و بسته اینترنت و … را با استفاده از آن انجام دهیم؟

در ادامه به تمامی این سوال ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برای اطمینان از امنیت اپلیکیشن های پرداخت بایستی به 4 فاکتور مهم توجه کنید که عبارتنداز:

1- شناخت پیشینه اپلیکیشن

2- وضعیت اپلیکیشن در استورهای معتبر

3- تبلیغات در فضاهایی که نیاز به مجوز دارند

4- بانک های طرف قرارداد

1- شناخت پیشینه اپلیکیشن

برای اطمینان و آگاهی از امنیت اپلیکیشن پرداخت، بد نیست که درباره پیشینه آن تحقیق کرده و آن را بشناسیم. اپلیکیشن های پرداخت معتبر معمولا تحت نظر یکی از بانک های کشور هستند که خود بانک مربوطه نیز تحت نظر بانک مرکزی فعالیت دارد.

برای مثال اپلیکیشن همراه کارت تحت نظر بانک آینده، اپلیکیشن آپ تحت نظر بانک کشاورزی، اپلیکیشن تاپ تحت نظر بانک پارسیان و اپلیکیشن سکه متعلق به بانک ملت است.

تمامی این اپلیکیشن های پرداخت ایمن و بزرگ متعلق به شرکت های PSP (ارائه دهنده خدمات پرداخت) یا شرکت های پرداخت یار هستند. به عنوان مثال مالک اپلیکیشن همراه کارت، شرکت «تجارت الکترونیک ارتباط فردا» بوده که جزو شرکت های پرداخت یار مجاز به انجام فعالیت در شبکه شاپرک است و اپلیکیشن آپ متعلق به شرکت «آسان پرداخت پرشین» بوده که یک شرکت PSP است.

2- وضعیت اپلیکیشن در استورها

به طور معمول، اپلیکیشن های رسمی و معتبر تعداد دانلود و نصب زیادی در استورها دارند و نظرات زیادی درباره آنها نوشته می شود. این اپلیکیشن ها معمولا چند میلیون دانلود و نصب دارند مثلا اپلیکیشن همراه کارت در کافه بازار که استور رسمی کشورمان است بالای 2 میلیون نصب فعال و بیش از 5 میلیون نصب فعال در گوگل پلی دارد.

برخی از اپلیکیشن های کوچک از نام برند اپلیکیشن های بزرگ سوءاستفاده کرده و از این طریق اقدام به کلاه برداری های اینترنتی و به دست آوردن اطلاعات بانکی افراد می کنند. برای مثال اپلیکیشن «کارت همراه»، (همان طور که می بینید اسم آن بسیار مشابه همراه کارت است) برنامه ای است که در حال سواستفاده از اطلاعات کاربران اینترنتی است و فیشینگ می کند؛ ولی اگر نام آن را در گوگل پلی سرچ کنید خواهید دید که تنها 10 هزار تا دانلود داشته است و بنابراین نمی توان به آن اعتماد کرد.

چگونه از امنیت یک اپلیکیشن پرداخت مطمئن شده و به آن اعتماد کنیم؟

3- تبلیغات در فضاهایی که نیاز به مجوز دارند

تبلیغات در فضاهای رسمی کشور معمولا تحت نظارت نهادهای قانونی انجام می شود و تنها شرکت هایی می توانند در این فضاها تبلیغ کنند که مجوز داشته باشند. بنابراین، علاوه بر 2  فاکتوری که پیش از این ذکر شد، در صورتی که یک اپلیکیشن پرداخت در یک فضای رسمی کشور تبلیغ شده باشد می توان به آن اعتماد کرد؛ مانند بیلبوردهای تبلیغاتی.

برای انتشار بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر حتما باید از چند نهاد رسمی مجوز گرفت. پس اپلیکیشنی که برای تبلیغات از این بیلبوردها استفاده کرده باشد، تایید شده و معتبر است. مانند بنرهای تبلیغاتی اپلیکیشن همراه کارت، آپ، تاپ، 780 و … موجود در سطح شهرهای مختلف کشور.

چگونه از امنیت یک اپلیکیشن پرداخت مطمئن شده و به آن اعتماد کنیم؟

4- بانک های طرف قرارداد

اپلیکیشن‌های پرداخت معتبر معمولا با اکثر بانک‌های مطرح کشور همکاری داشته و سرویس انتقال وجه را از آنها دریافت می‌کنند. برای این منظور، امنیت این اپلیکیشن‌ها بارها توسط این بانک‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع هر بانکی قبل از ارائه سرویس انتقال وجه به اپلیکیشن‌های پرداخت یکبار امنیت آن را به طور کامل بررسی می‌کند.

البته علاوه بر کارت به کارت از مبدا بانک های مختلف مانند کارت به کارت بانک مسکن، صادرات، ملت، ملی و سایر بانک ها، انجام سایر کارهای روزمره مانند خرید شارژ همراه اول، ایرانسل، رایتل، شاتل موبایل و خرید بسته اینترنت از همین اپراتورها، استعلام و پرداخت قبوض مختلف، استعلام موجودی حساب بانکی،استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث و … نیز در اکثر اپلیکیشن های پرداخت از جمله همراه کارت امکان پذیر است.

برای مثال اپلیکیشن همراه کارت طرف قرارداد با 32 بانک کشور، تاپ 27 بانک، اپلیکیشن سکه 28 بانک و 724 تعداد 24 بانک است.