گاتر پیش ساخته به سیستم زهکشی آب گفته می شود که در کف محیط های گوناگونی مانند موتورخانه ها، پارکینگ ها و دور استخرها کار می گذارند تا از جمع شدن آب های سطحی جلوگیری کنند و آنها را به بیرون از محیط هدایت کنند.

به گفته کارشناسان تولید کننده برتر این محصولات در ایران-حکمت پولاد خورگام - از کانال های آبرو در سقف های شیب دار و شیروانی به عنوان ناودان نیز استفاده می شود که علاوه بر زیبایی، اجرای آنها به آسانی و به سرعت انجام می شود.

۱

گاتر پیش ساخته پارکینگ

 

انواع گاتر و کاربرد آنها

گاتر در انواع مختلفی تولید می شود و هر کدام مقاومت تحمل مقدار وزن مخصوص به خود را دارند. برای نصب آنها به بستر بتنی نیاز است.

این کانال های آبرو را بر اساس استاندارد به سه دسته کلاس A15 که می تواند یک و نیم تن وزن را تحمل کند، کلاس B125 که توان تحمل دوازده و نیم تن وزن را دارد و کلاس C250 که در برابر بیست و پنج تن وزن مقاومت دارد، تقسیم می کنند.

در زمان انتخاب گاتر پیش ساخته برای مکان های مورد نظر باید به مسائل دیگری مانند وجود مواد شیمیایی، میزان خورندگی و معماری ساختمان نیز توجه شود.

Gutter یا همان کانال آبرو در کلاس های مختلف استفاده های گوناگونی دارد و در مکان های متفاوتی می توان آن را نصب کرد.

  • کلاس A15 بیشتر برای مکان هایی مانند سرویس های بهداشتی، بام ساختمان ها، تراس خانه ها و دور استخرها و محیط هایی که عبور و مرور لیفتراک ها، جک های پالت و خودروها وجود نداشته باشد و به گریتینگ ضربه ای وارد نمی شود، کاربرد دارد. 
  • B125 نسبت به کلاس قبلی مقاومت وزنی بیشتری را می تواند تحمل کند و بیشتر در مکان هایی مانند حاشیه پارکینگ ها که ممکن است خودرو گاهی از روی آنها عبور کند نصب می شود. این کانال ها توان تحمل ماشین های لیفتراک سبک را دارند.
  • کلاس C250 در محیط های پر رفت و آمدتر که نیاز به مقاومت بیشتری دارد مانند محوطه داخلی پارکینگ های عمومی، مکان های صنعتی و رستوران ها به کار می رود. 

اندازه و جنس گاتر پیش ساخته

گاتر پیش ساخته به طور معمول با عرضی به اندازه 12 تا 25 سانتی متر استفاده می شود.

در مکان هایی که محدودیت برای ساخت کف وجود دارد، انواع کم ارتفاع تر را که عمق 5 تا 6 سانتی داشته باشند، به کار می برند.

این کانال های آبرو پیش ساخته تا ارتفاع 21 سانتی متر نیز در بازار موجودند و طول آنها می تواند 50 و 100 و 300 سانتی متر باشد. طول بیشتر مدل ها هم به یک متر می رسد.

در زمان انتخاب اندازه آنها توجه کنید که گاترهای پیش ساخته که جنس آنها از پلیمر است به علت صیقلی بودن کف آب را با سرعت بیشتر و در زمان کمتری از محیط به بیرون می فرستد.

برای پارکینگ ها از عرض 13 یا 16 سانتی متر استفاده می کنند.

۲

گاتر سقفی و شیروانی

جنس بدنه گاتر را از پلی پروپیلن یا پی وی سی در نظر می گیرند.

برای این که مقاومت آن را در برابر ضربات بالا ببرند، گاهی در لبه ها از ورق های محافظ فلزی گالوانیزه استفاده می کنند.

برخی تولیدکننده ها نیز ترکیب پلی اتیلن و پلی پروپیلن را برای ساخت بدنه به کار می برند.

جنس چهارچوب یا گریتینگ به کار رفته در آنها بسته به نوع کاربری شان از پلاستیک یا فلز است که می تواند چدن، گالوانیزه، استیل، پلی آمید، پلی پروپیلن و پی وی سی باشد.

از فناوری فایبرتک که ترکیبی از الیاف شیشه و پی آمید است نیز در مواقعی که به مقاومت وزنی بسیار زیادی نیاز است استفاده می شود.

مزایای استفاده از گاتر پیش ساخته چیست؟

  • اجرا و نصب گاتر پیش ساخته آسان و سریع است.
  • وزن آن کم است و به راحتی قابل حمل است.
  • مبلغ آن مقرون به صرفه است.
  • عمر مفید آن بالا است.
  • هنگام عبور از روی آن سر و صدایی ایجاد نمی شود.
  • به شیب بندی طولی نیازی ندارد.
  • این امکان وجود دارد که خروجی های متعدد تعبیه شود.
  • گاتر پیش ساخته زیبایی و تمیزی خاصی دارد.
  • اندازه گاترها و گریتینگ به کار رفته در آنها متنوع است.
  • به خوبی آب بندی می شود.

گاتر صنعتی چیست؟

به گزارش حکمت پولاد خورگام، تولید کننده برتر گاتر و کفشور در ایران، مهم ترین سؤالی که در زمان انتخاب کانال آبرو مطرح می شود این است که چه وزنی را باید تحمل کند.

 گاتر صنعتی با گریتینگ از جنس گالوانیزه در محیط های صنعتی مثل آشپزخانه های صنعتی، کف سوله ها و سالن تولید کارخانجات به کار می رود.

در آشپزخانه های صنعتی که کف سالن با مواد شوینده و آب جوش شسته می شود، باید از گریتینگ های ضد اسید مانند پلی آمید یا استیل استفاده شود. 

۳

گاتر صنعتی فلزی

در محیط های صنعتی ممکن است نیاز باشد که از مواد شیمیایی برای شستن کف استفاده شود و به همین دلیل نیاز است که از گاترهایی با جنس های خاص در آنها استفاده شود.

گاترهایی با گریتینگ گالوانیزه در این مکان ها کارایی ندارد. در محیط هایی که ماشین های سنگین عبور و مرور می کنند باید از کانال های آبرو با مقاومت زیادتری استفاده شود.

جنس بدنه گاتر صنعتی به طور معمول از پلی پروپیلن است و در برخی از انواع آن از لبه های فلزی به عنوان محافظ استفاده می شود.

به گفته متخصصان شرکت HPK ، کاربری این کانال های آبرو بسیار مهم است و تعیین می کند که جنس گریتینگ از پلی آمید، گالوانیزه، استیل، پلی پروپیلن یا پی وی سی باشد.

در انتخاب این کانال های آبرو باید نهایت دقت و ظرافت به کار گرفته شود تا کاربری آنها و طول عمرشان بیشتر شود.