سونوگرافی

 مرکز سونوگرافی یکی از مهمترین مراکز تشخیص و درمان بیماری ها می باشد. در این مراکز که به آن ها مراکز فراصوت نگاری نیز گفته می شود؛ روند تشخیص بیماری ها اتفاق می ‌افتد. در ادامه در مورد علم ثبت تصاویر به کمک امواج فراصوت توضیح می دهیم.

ریشه کلمه

واژه سونوگرافی از دو کلمه با ریشه متفاوت تشکیل شده است. بخش اول آن یعنی سونو ریشه لاتین داشته و به معنای ثروت می باشد. بخش دوم آن یعنی گرافی ریشه یونانی داشته و به معنای ترسیم می باشد. در این علم به کمک امواج فراصوت تصاویری از درون بدن تهیه می شود که می تواند به تشخیص بیماری ها و همچنین بررسی روند بهبود بیماری ها کمک قابل توجه ای بکند. منظور از امواج فراصوت امواجی هستند که فرکانس آن ها بالاتر از فرکانسی است که در محدوده شنوایی انسان می باشد. به همین دلیل این امواج مکانیکی توسط انسان شنیده نمی شود. در سونوگرافی از این امواج فراصوت استفاده می شود.

با مراجعه در سیات پی جو میتوانید لیست کاملی از مراکز سونوگرافی در شهرهای مختلف مانند مراکز سونوگرافی در شیراز ، مراکز سونوگرافی در کرج ، و... را بیابید.

چگونگی تصویر برداری در مرکز سونوگرافی

 همانطور که توضیح داده شد سونوگرافی به معنای فراصوت نگاری این باشد. در این مراکز از امواج فراصوت برای تهیه تصاویر استفاده می ‌شود. اما اگر بخواهیم دقیق‌ تر توضیح دهیم می ‌توان گفت در این مراکز به کمک دستگاه هایی پالس های مکانیکی با فرکانسی در محدوده فراصوت منتشر می شود زمانی که امواج فراصوت در بافت های زیستی منتشر می‌ شوند؛ هنگام عبور از مرز دو بافت با چگالی متفاوت بازتاب می‌ شوند. به این بازتاب اکو نیز گفته می شود به زبان ساده باید گفت اساس سیستم ها و دستگاه های تصویربرداری فراصوت تشخیص  بازتاب های صورت گرفته از امواج فراصوت می باشد.

Picture1

سونوگرافی

خدمات مرکز سونوگرافی

 در مرکز سونوگرافی خدمات مختلفی به مراجعه کنندگان ارائه می شود. تصویر هایی که به کمک امواج فراصوت تهیه می شود می توانند انواع مختلفی داشته باشند. امروزه با پیشرفت علم، تصاویری که به کمک امواج فراصوت نیز تهیه می ‌شوند پیشرفت کرده و انواع مختلفی دارند. یکی از مهم ترین مدل ها و انواع سونو، سونوگرافی داپلر است. در این نوع از تصویربرداری به کمک امواج فراصوت از خون جاری در رگ ها و همچنین قلب تصویر برداری می شود.  این روش برای شنیدن صدای قلب جنین نیز کاربرد دارد. همچنین برای بررسی تنگی و انسداد رگ های  شریانی از این روش سونو استفاده می شود .همچنین باید گفت سونو سه بعدی یا سونو چهار بعدی از انواع دیگر سونو می‌ باشند؛ که در مراکز سونوگرافی پیشرفته انجام می شود.

در سایت پی جو میتوانید لیست سونوگرافی های شهرهای مختلف از جمله مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در کرمان ، مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در مشهد ، مراکز رادیولوژی و سونوگرافی در تبریز را مشاهده نمایید.

2

خدمات مرکز سونوگرافی

خطرات سونوگرافی

  برای اولین بار در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی فردی به نام گالتون پی به امواج فراصوت برد در ابتدا از امواج فراصوت برای تشخیص پزشکی استفاده نمی‌ شد. بعضی از این امواج در جنگ جهانی برای پیدا کردن کشتی ها استفاده می شد بعد از مدتی از امواج فراصوت وارد علم پزشکی شده و سونوگرافی به شکل امروزی به وجود آمد. در گذشته از امواجی مانند پرتو های ایکس برای تصویربرداری از بافت های زیستی استفاده می شد اما پرتو های ایکس بی خطر نیستند و می‌ توانند مشکلاتی را به وجود بیاورند به همین دلیل تصویر برداری به کمک امواج فراصوت بسیار رایج شد. تصویر برداری به کمک امواج فراصوت آن چنان خطر کمی دارد که برای مادران باردار نیز استفاده می شود. سونوگرافی نقش بسیار مهمی در بررسی روند رشد جنین دارد. سونوگرافی اگر توسط افراد حرفه‌ ای انجام شود بی خطر می باشد. اما اگر توسط افراد غیر حرفه‌ ای سونو انجام بشود ممکن است خطراتی داشته باشد. به طور مثال اگر امواج فراصوت پیوسته و در یک مکان به کار بروند و به صورت چرخشی از آنها استفاده نشود احتمال سوختگی بافت زیستی وجود دارد.

3

خطرات سونوگرافی

معرفی بهترین مرکز سونوگرافی

 بهترین مرکز سونوگرافی مرکزی است که در آن اصول حرفه‌ ای کار رعایت می‌ شود. در این مراکز  افراد حرفه‌ ای کار می کنند‌ و به سلامتی بیماران اهمیت ویژه ای داده می شود. در این مراکز نتیجه سونو در کم ترین زمان ممکن آماده شده و تحویل داده می شود. در مرکز تصویر برداری به کمک امواج فراصوت، مانند سایر مرکز مربوط به شبکه درمان، به رعایت نکات بهداشتی اهمیت بسیار زیادی داده می شود. سایت پی جو به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین مراکز سونوگرافی در شهر خودتان را پیدا کنید و برای تهیه تصاویر سونو مرکز مراجعه کنید.

4

معرفی بهترین مرکز سونوگرافی