در روزگاری هستیم که هرروز با جهانی پیچیده‌تر از دیروز روبروئیم. کسب و کار و مهارت‌های مدیریتی نیز همینطور است. هرروز اطلاعات، مطالعات، تجربیات و دانش جدیدی وارد دنیای کسب و کار می‌شود و یک کارآفرین لازم است تا بر آنها مسلط شود. اما چرا آموختن مهارت‌های جدید کارآفرینی و موضوعات جدید کسب و کار نیاز به آموزش دارند؟

فرض کنید به عنوان یک فروشنده و یا تاجر قدیمی هستید. سالها از روش‌های متداول محصولات خود را راهی بازار می‌کرده‌اید و امروز با یک جهش روبروئید. رقبای جدیدی با یک صفحه‌ی اینستاگرام یا ‌یک وب‌سایت در حال جلو زدن از شما هستند. دائماً خودتان را دلداری می‌دهید که ((مشتریان قدیمی بین شما و آنها تمایز قائل می‌شوند و بالاخره تصمیم نهایی‌شان این است که از شما خرید کنند)). اما در کمال ناباوری با این واقعیت روبرو می‌شوید که مشتری شما از آنها خرید کرد و حالا مشتری آنهاست!

چرا وفادارسازی مشتری متفاوت شده؟

در هر شرایط زمانی و اجتماعی، رفتارهای اجتماعی متفاوت است. شما هیچ‌گاه بین دو نسل ویژگی‌های رفتاری کاملاً مشابهی را مشاهده نمی‌کنید. چه برسد به آنکه یکی از این نسل‌ها با جهش چندصد برابری تکنولوژی روبرو شده باشد.

حقیقت این است که جهش‌های تکنولوژیک در جهان، انسان را به سوی سبک جدیدی از زندگی کشانده و جوامع امروزی، رفتارهایی متفاوت از جوامع ۱۰ سال پیش دارند. وفاداری مشتری‌ها نیز تغییرات بزرگی داشته. وفاداری مشتری‌ در گذشته وابسته به ارزش‌های اجتماعی آن دوران بود. اما ارزش‌های آن دوران چه بود؟ پایبندی به یک فروشنده یا حتی به یک رستوران ارزش‌هایی بودند که نشان از ثبات شخصیت یک فرد داشتند. وقتی شما به صورت همیشگی فرش‌های خودتان را از فلان بازاری می‌خریدید نشان از شخصیت شما و پایداری‌ شما بر ارزش‌های آن نسل و آن دوران  داشت. اما امروز ارزش‌ها در جهان متفاوت است.

تفاوت دنیای امروز و دنیای دیروز در وفاداری مشتریان

وقتی ارزش‌های نسل تغییر می‌کند، رفتارهای آن نسل نیز تغییر می‌کند. شما اگر امروز یک گوشی موبایل را از فروشگاهی ۲۰۰ هزارتومان بالای قیمت بخرید هیچ‌کسی شما را ستایش نمی‌کند. به شما می‌گویند ''فلان فروشگاه آنلاین این مدل را ارزان‌تر می‌داد. آیا دیوانه بودی از فروشنده‌ای دیگر آن را گرانتر خریدی؟''.

حال آنکه ممکن است شما بر حسب رفتاری اخلاقی، به سراغ همان فروشنده همیشگی خود رفته باشید و البته او به شما رحم نکرده و جنسی را گران‌تر از بازار به شما داده باشد. دیگر در اینجا رفتار به ظاهر اخلاق‌مدارانه توجیه‌گر اشتباه ما نیست. انسان امروزی باید دقت بیشتری در خریدهای خود داشته باشد و این یک ارزشِ امروزیست.

در دنیای امروز مفهومی به نام مشتری وفادار تغییراتی اساسی کرده. مشتری مستقیماً به دنبال دریافت منافع خود است. او تنها به دنبال بهترین قیمت نیست؛ بلکه به دنبال دریافت بهترین احساس در هنگام خرید است. و این درست همان رفتاریست که انسان قدیمی نیز داشت. منتها در گذشته، این احساس خوب در پی خرید مجدد از همان فروشنده‌ی قدیمی ایجاد می‌شد و در دنیای امروز در پی فاکتورهای بیشتری شکل می‌گیرد.

تغییر مفاهیم در حوزه کسب و کار

در زمینه آموزش کسب و کار افراد زیادی نیستند که مفاهیم رایج را به مفاهیم جدید گره بزنند. چرا که این موضوع نیاز به دو چیز دارد. اول دانشی امروزی که در پی مطالعات مستمر پدید می‌آید. و دوم تجربیاتی عملی.

من یعنی آرین سلیمانی از آن کارآفرینانی هستم که همیشه به دنبال ترکیب دو طعم دلنشین دانش و تجربه بوده‌ام. من کسب و کارهای مختلفی راه‌اندازی کرده‌ام و درحال حاضر صاحب بعضی از آنها هستم و در کنارش در دوره جامع کسب و کار اطلاعاتی به خوبی دسته بندی شده را به بهترین شکل در دسترش شما قرار می‌دهم.

همچنین در صفحه اینستاگرام من می‌توانید به صورت رایگان به اطلاعات خوبی در زمینه کسب و کار به صورت رایگان دسترسی پیدا کنید.

6

7

 

نویسنده: آرین سلیمانی | کارآفرین و مدرس کسب و کار