با آمدن کرونا خدمات پرستاری در منزل به خصوص در تهران رشد فراگیری داشت. همه گیری پرستاری در منزل تبعات مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

Picture1

پرستاری در منزل و ارائه خدمات پزشکی، درمانی و مراقبتی در انه افراد چیز جدیدی نیست و در دهه های اخیر افرادی بوده اند که از این خدمات استفاده می کردند. اما با آمدن کرونا این خدمات بسیار گسترده و فراگیر شدند و دیگر فقط مختص به عده محدودی از مردم نمی شوند.

کرونا همانطور که در بسیاری از زمینه ها تاثیرگذار بود و باعث شد شکل زندگی مردم تغییر کند، در زمینه خدمات درمانی و بالینی در منزل نیز باعث زیر و رو شدن این صنعت کرد. در گذشته مؤسسات کم و کوچکی در این زمینه فعالیت می کردند که دلیل آن هم مشتریان محدودشان بود. اما با آمدن کرونا به فعالیت این مراکز نیاز پیدا شد در نتیجه به سرعت تعداد آنها زیاد شد و خدمات دهی آن ها گسترده تر.

گرچه فعالیت این موسسات هنوز در شهرستان ها و به خصوص شهر های کوچک محدود است، اما در تهران اکنون تعداد زیادی مرکز خدمات رسانی در منزل وجود دارد که در زمانی کوتاه به تمام نقاط تهران می توانند نیرو اعزام کنند. فرقی نمیکند خدمات پرستاری در منزل در شمال تهران، در غرب تهران، در شرق تهران، در جنوب تهران یا حتی در اطراف تهران. 

اما ساز و کار این موسسات چگونه است؟ آیا واقعا قابل اعتماد اند؟

اول از همه باید به تفاوت میان مراکز پرستاری در منزل بپردازیم. یک سری از موسسات هستند که به خدمات پرستاری از سالمند و خدمات پرستاری از کودک مشغول اند. نام مناسب برای فعالیت این موسسات بیشتر خدمات مراقبتی است زیرا فردی که به عنوان پرستار اعزام می شود، از افراد مراقبت می کند. اما در سوی دیگر مراکزی هستند که علاوه بر فعالیت مراکز دسته اول مانند مراقبت، به فعالیت های درمانی مانند اقدامات پرستاری و پزشکی می پردازند. مراکز دسته دوم حتما باید دارای مجوز از وزارت بهداشت باشند زیرا فعالیت آنها مستقیم با جان افراد در ارتباط است.

در مورد کیفیت خدمات مراکز پرستاری در منزل و قابل اعتماد بودن آنها، به دلیل نظارتی که بر موسسات معتبر می شود به خصوص دسته دوم که تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت است، میتوان گفت این موسسات تا حد زیادی قابل اعتماد اند. هر چند که ممکن است مشکلات پیش بیاید که در این شرایط افراد می توانند به صورت مستقیم به مقامات وزارت بهداشت گزارش دهند تا موردشان پیگیری شود.

خدمات پرستاری در منزل چگونه است و شامل چه خدماتی است؟

امکان انجام هر عملی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام می شود در منازل شخصی وجود ندارد. دلیل آن هم واضح است و مجهز نبودن خانه افراد است. اما یک سری از خدمات هستند که به تجهیزات خاصی نیاز ندارند و به راحتی در منزل میتوانند اتفاق بیوافتند. خدماتی مانند تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، کشیدن بخیه، نصب و تعویض سوند و… با حداقل تجهیزات و در منزل توسط یک پرستار میتوانند صورت بگیرند.

این خدمات این گونه است که فرد بیمار یا کسی که دارای ناتوانی است برای انجام یک سری امور به جای آن که چند بار به مراکز درمانی مراجعه کند، در خانه بماند و پرستار به منزل او مراجعه کند. از بابت تجهیزات هم خود بیمار باید آنها را داشته باشد اما برخی از مراکز میتوانند آن تجهیزات را تهیه کنند تا پرستار هنگام مراجعه با خود ببرد.

الان در حال حاضر یکی از اصلی ترین نیازهای افراد بحث تزریقات است. برای بهبود درمان کرونا بسیاری از بیماران باید از تزریقات عضلانی و وریدی استفاده کنند. از این رو تزریقات در منزل تهران بسیار در این مدت گسترش یافته است.

Picture2

مزایای استفاده از خدمات درمانی در منزل چیست؟ آیا واقعا باید آنها را جدی گرفت؟

شاید این خدمات نتوانند حداقل به سرعت جایگزین نوع سنتی استفاده از خدمات درمانی شوند، اما مطمئنا می توانند یک راه در جلوی افرادی باشند که به آن نیاز دارند. افرادی که خروج از منزل برایشان دشوار است، افرادی که نمیخواهند از منزل زیاد خارج شوند، سالمندانی که توان فعالیت فیزیکی و جا به جایی ندارند، کودکانی که از مراکز درمانی می ترسند و در خانه خود راحت ترند و بسیاری از افراد دیگر که برایشان استفاده از این خدمات در منزل بسیار راحت تر است.

چند مزیت مهم خدمات درمانی در منزل:

  • اولین مورد که در شرایط فعلی برای ما اهمیت زیادی دارد جلوگیری از گسترش کرونا است. افرادی که به کرونا مبتلا شده اند با ماندن در منزل و قرنطینه کردن خود رعایت بیشتری می کنند و افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند با کمتر خارج شدن از منزل احتمال ابتلا را پایین می آورند.
  • یک مورد خیلی مهم راحتی افراد در منزل است. بسیاری از افرادی که دچار بیماری هستند یا برای جا به جایی مشکل دارند خروج از منزل برایشان سخت است. این افراد می توانند خیلی راحت در خانه خودشان و بدون کوچکترین زحمتی از خدمات استفاده کنند.
  • شبانه روزی بودن فعالیت مراکز خدمات درمانی در منزل یک مزیت دیگر برای استفاده از آنهاست زیرا در هر موقع حتی نصف شب نیز میتوان از آنها استفاده کرد.
  • نیاز نبودن مراجعه مکرر به بیمارستان و مراکز درمانی یک مزیت دیگر برای این خدمات است. اگر بیمار به عنوان مثال نیاز به تزریق هفتگی داشته باشد اینگونه نیازی نیست هر هفته یک بار برای تزریق مراجعه کند.

در پایان باید گفت خدمات پرستاری و پزشکی در منزل هر چند که سابقه زیادی در ایران ندارند اما به سرعت در حال گسترش اند و در آینده خیلی بیشتر راجع به آنها خواهیم شنید. یکی از مهم ترین این مراکز در تهران سها سنتر است که به خدمت رسانی به شهروندان تهران مشغول است. برای استخدام پرستار غرب تهران یا در تمام نقاط تهران و اطراف میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید. 

09900960612

09921947679