از دستگاه بخور سرد می‌توان جهت برطرف کردن خشکی محیط اطراف خود استفاده کرد. همان طور که مستحضر هستید، بخور آب برای رفع خشکی پوست بسیار مثمر ثمر است، زیرا باعث مرطوب شدن لایه شاخی پوست شده و پوست شما را شاداب می‌کند. همچنین دستگاه بخور سرد می‌تواند سرمای هوا را تعدیل کند. ضمنا استفاده از این دستگاه می‌تواند از بروز سرماخوردگی، بروز آلرژی، آسم، دردهای سینوسی و مشکلات تنفسی در برخی افراد جلوگیری کند.

کاربرد دستگاه بخور سرد

همان طور که مطرح شد از این دستگاه برای جلوگیری از خشکی و ایجاد رطوبت در محیط استفاده می‌شود. این دستگاه معمولا در محیط‌های خشک رطوبت متعادلی ایجاد می‌کند و می‌تواند نقش موثر درمانی نیز داشته باشد. از این دستگاه معمولا برای جلوگیری از خشکی پوست، گرفتگی سینوس، خشکی گلو، ناراحتی بینی، خونریزی بینی، گرفتگی صدا، سرفه‌های خشک، خشکی لب و موارد دیگر استفاده زیادی می‌شود.

Picture1

انواع دستگاه بخور سرد

دستگاه‌های بخور سرد با توجه به نوع کاربرد و اندازه محیطی که می‌خواهید از آن استفاده کنید به 5 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • تبخیرکننده‌ها
  • تبخیرکننده‌های بخاردار
  • دستگاه‌های رطوبت‌زای پروانه‌دار
  • دستگاه‌‌های رطوبت‌زای فراصوت
  • دستگاه‌های رطوبت‌زای مرکزی

نکات پراهمیت در نگهداری دستگاه بخور سرد

-در نظر داشته باشید با توجه به اینکه بخور سرد ارتباط مستقیمی با بهداشت محیط و شما دارد، بهتر است که نکات بهداشتی را در این زمینه به طور جدی رعایت کرده و دستگاه بخور را هر بار به خوبی تمیز و آب آن را تعویض نمایید.

  • روشن ماندن دایمی دستگاه معمولا باعث تشدید رطوبت و بروز حساسیت‌هایی خواهد شد. به همین دلیل اگر دستگاهتان اتوماتیک نیست، سعی کنید پس از هر 30 دقیقه استفاده از دستگاه، دستگاه را 5 ساعت خاموش کنید.
  • یادتان باشد در زمانی که می‌خواهید دستگاه را تمیز کنید، حتما آن را از پریز برق بکشید، زیرا عدم کشیدن آن از پریز برق می‌تواند هم به شما صدمه بزند و هم به دستگاه آسیب وارد کند.
  • پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بستن رسوب در مخزن دستگاه تا آنجا که می‌شود از آب مقطر استفاده کنید. اگر این کار برای شما مقدرو نیست، رسوب‌زدایی هفتگی فراموش نشود.
  • به یاد داشته باشید که اگر در زمان زیادی از دستگاه استفاده نمی‌کنید، حتما آب آن را تعویض کنید، چون همان آب ممکن است منبع تولید قارچ‌ها و میکروب‌ها در مخزن و محیط اطراف شود و بهداشت شما را به خطر بیاندازد.

۲

تعمیر دستگاه بخور سرد

قبل از اینکه موارد رایج از خرابی‌ها و ایرادات دستگاه بخور سرد را خدمتتان توضیح دهیم، بهتر است با اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه ساده آشنا شوید. دستگاه بخور سرد از بخش‌های مخزن آب، مدار الکترونیکی، بخارساز، رطوبت‌سنج و فن تشکیل شده‌است. مسلما ایراد در هر یک از این بخش‌ها کارکرد و عملکرد دستگاه بخور سرد را دچار اشکال می‌کند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین ایرادات در تعمیر بخور سرد با آن مواجه می شویم اشاره میکنیم تا با آشنایی با آنها بتوانید خودتان مشکلات کوچک را در این دستگاه برطرف کنید.

  • تعمیرات دستگاه بخور سرد که روشن نمی شود

مسلما وقتی که دستگاهی روشن نمی‌شود به این معنی است که جریان الکتریسیته در مدار وارد نمی‌شود. برای آزمایش این مسئله ابتدا باید از سالم بودن پریز خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار شما می‌توانید از پریز دیگری استفاده کرده یا با فازمتر پریز فعلی را آزمایش کنید تا از وجود جریان الکتریسیته در داخل آن مطمئن شوید. اگر این موارد مشکلی نداشتند، بهتر است فیوز و مدار برق ورودی دستگاه را بررسی کنید.

همچنین در برخی دستگاه‌هایی که رطوبت سنج دارند باید دقت شود که درجه رطوبت سنج به درستی تنظیم شده باشد، زیرا اگر این درجه از محیط اطرافش کمتر باشد، دستگاه روشن نخواهد شد. بررسی مخزن آب و خود سیستم رطوبت سنج نیز می‌تواند دلایل دیگر این امر باشد که باید بررسی شود.

اگر پس از این مراحل به نتیجه نرسیدید، حتما سرویس بخور سرد خود را به تعمیرکاران حرفه‌ای  بسپارید.

۳

سرویس بخور سرد که پس از روشن شدن به درستی کار نمی‌کند

اگر دستگاه بخور سرد رطوبت مورد نیاز شما را تامین نمی‌کند و پیوسته در حال کار است، به احتمال زیاد اندازه دستگاه با اتاق شما تناسب معقولی ندارد یا بخار تولید شده از منافذ موجود در اتاق خارج می‌شود. پس برای این کار ابتدا با مطالعه مقالات مرتبط بررسی کنید که آیا اندازه دستگاه بخور سرد شما با اتاق یا سالن مدنظرتان هم‌خوانی لازم را دارد یا خیر. سپس منافذ موجود در اتاق را بررسی کنید و اگر منفذی را مشاهده کردید ببندید تا بخار تولید شده به بیرون درز نکند. همچنین بررسی کنید که در داخل مخزن دستگاه به میزان کافی آب وجود داشته باشد. اگر این موارد نبود، دستگاه را خاموش کرده و منافذ خروجی دستگاه را بررسی کنید تا چیزی جلوی خروج بخار را نگرفته باشد. در عیب یابی بخور سرد گاهی اوقات در این حالت ممکن است موتور فن دستگاه بخور سرد شما نیاز به روغن‌کاری داشته باشد. برای این کار دستگاه را از برق خارج کرده و روغن‌کاری کنید. اگر در این کار تبحر لازم را ندارید، می‌توانید از مشاوران و تعمیرکاران ما در  مشاوره بگیرید.

  • تولید بوی نامطبوع از دستگاه بخور سرد

یکی از علل این مسئله راکد ماندن آب داخل مخزن است، زیرا به مرور زمان دستگاه بخور به علت رطوبت زیاد منشا ایجاد قارچ و کپک خواهد شد. به همین دلیل سعی کنید همیشه دستگاه بخور سرد خود را تمیز نگه داشته و آن را شستشو دهید. به منظور سلامت بیشتر سعی کنید برای تمیز کردن آن از مواد شیمیایی استفاده نکنید. تا آنجا که می‌شود از مخلوط سرکه و آب اکسیژنه برای این کار استفاده نمایید، چون سرکه قارچ‌ها و میکروب‌ها را از بین برده و آب اکسیژنه ذرات باقی‌مانده از سرکه را تمیز می‌کند. برای این کار بهتر است ابتدا سرکه را داخل مخزن اسپری کرده و پس از ده دقیقه آن را شسته و آب بکشید. سپس از آب اکسیژنه برای تمیز کردن سرکه باقی‌مانده در مخزن استفاده کنید تا دستگاه شما مثل روز اول تمیز و پاکیزه شود. پیشنهاد می‌شود در صورتی که می‌توانید، فن دستگاه را نیز تمیز کنید. این کار به بهبود عملکرد دستگاه کمک زیادی خواهد کرد.

  • تعمیر بخور سرد که بخار ندارد

در همه این نوع دستگاه‌ها سوپاپ اطمینانی وجود دارد. قبل از هر چیز دقت کنید که این سوپاپ اطمینان به درستی در جای خود قرار گرفته باشد، زیرا در غیر این صورت بخار تولید نمی‌شود. معمولا با دستکاری کوچکی سوپاپ در جای اصلی خود قرار گرفته و شروع به کار می‌کند.

  • عیب یابی بخور سرد که حجم بخار آن کم شده

شایان ذکر است که حجم بخار تولید شده در دستگاه‌های مختلف بخور سرد متفاوت است. به همین دلیل قبل از خرید حتما به این نکته توجه کنید و دستگاه مورد نظر خود را با توجه به کاربرد و اندازه محیط مورد نظرتان انتخاب کنید. اگر این مسئله را رعایت کرده‌اید و مشکلی از این بابت وجود نداشت، برای بهبود در عملکرد دستگاه بهتر است از آب مقطر در دستگاه خود استفاده کنید، زیرا رسوبات موجود در آب معمولی هم باعث کاهش عملکرد دستگاه شده و هم در دراز مدت به دستگاه آسیب می‌رساند. اگر دستگاه شما دچار رسوب شده است، سعی کنید هر هفته آن را با سرکه و آب اکسیژنه رسب‌زدایی کنید. این کار طول عمر دستگاه را زیاد خواهد کرد.

۴

  • تعمیر بخور سرد که سر  و صدای زیاد دارد

معمولا دو صدا در این دستگاه وجود دارد که برای مصرف‌کنندگان آن خوشایند نیست. اولین مورد صدایی است که در هنگام تخلیه آب از سمت مخزن به سمت صفحات آلتراسونیک دستگاه هدایت می‌شود که صدایی شبیه به هورت کشیدن دارد. دومین صدا معمولا زمانی است که صفحه آلتراسونیک کار کرده و صدایی شبیه وزوز ایجاد می‌کند. معمولا این‌گونه صداها در ابتدای کار با دستگاه وجود ندارد و به مرور و پس از استفاده مداوم به وجود می‌آید که در برخی موارد با تمیز کردن دستگاه برطرف می‌شود. البته صداهای دیگری نیز ممکن است از سمت موتور فن نیز به علت عدم روغن‌کاری مناسب و کثیف بودن تولید شود. همچنین لرزش دستگاه نیز یکی دیگر از علل ایجاد سر و صدا از دستگاه است که برای این کار پس از قطع برق دستگاه کلیه قطعات و اجزا را بررسی کرده تا کاملا سفت بوده و به درستی روی هم سوار شده باشند. ضمنا باید دقت کنید که مخزن دستگاه از آب پر بوده و در سطحی صاف و محکم قرار گرفته باشد. رعایت تمام موارد فوق باعث عملکرد بهتر دستگاه و عدم سر و صدای آن خواهد شد. اما اگر با رعایت تمامی موارد یاد شده باز مشکل برطرف نشد، گروهشما را همراهی خواهد کرد تا به سرعت مشکل دستگاهتان حل شود.

  • عیب یابی بخور سرد که نشتی آب دارد

اگر مشاهده کردید که مخزن دستگاه در حال چکه کردن است یا آب به داخل دستگاه نفوذ می‌کند، سریعا دوشاخه دستگاه را از پریز برق خارج کرده و سپس دریچه، لوله و همه اجزای انتقال آب دستگاه بخور سرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید قسمتی از این مسیر مسدود نشده باشد. اگر از درستی این مورد مطمئن شدید، مخزن را نیز بررسی کنید تا ترک و شکستگی نداشته باشد.

به یاد داشته باشید که استفاده از اسانس در درون آب مخزن دستگاه بخور سرد می‌تواند سبب نشتی دستگاه شود. به همین دلیل سعی کنید در دستگاه‌های بخور سردی که محفظه‌ای برای اسانس در آن تعبیه نشده‌است، از اسانس در داخل آب آن استفاده نکنید. علت این امر این است که با افزودن اسانس غلظت آب داخل مخزن بالا رفته و فرکانس تبدیل آب به بخور تغییر نموده و چون این تغییر حاصل می‌شود سبب ایجاد گاز در داخل مخن می‌گردد. مسلما افزایش گاز داخل مخزن باعث افزایش فشار داخلی و شکستگی مخزن و نشتی آن می‌شود. پس توصیه می‌شود، اگر می‌خواهید از دستگاه بخور سرد به همراه اسانس استفاده کنید، حتما دستگاهی که مخزن اسانس در آن تعبیه شده‌است، به کار گیرید.

  • سرویس بخور سرد که المنت آن خراب است

استفاده مداوم از دستگاه باعث استهلاک و فرسودگی برخی از قطعات دستگاه از جمله المنت آن نیز می‌گردد. به همین دلیل معمولا در صورتی که المنت دستگاه دچار آسیب شود، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. گروه  با داشتن مجموعه‌ای کامل از قطعات برندهای مختلف دستگاه بخور سرد می‌تواند بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات مورد نیاز برای تعمیر دستگاه شما را تهیه و از آنها جهت بهبود عملکرد دستگاه استفاده کند.

  • عدم عملکرد درست کلیدهای تنظیم دستگاه بخور سرد

معمولا این ایراد به فلت ارتباط‌دهنده صفحه کلید و برد الکترونیکی فرمان دستگاه بخور سرد مرتبط است که معمولا پس از تعویض این مشکل حل می‌شود. اگر با تعویض فلت این امر محقق نشد، باید به فکر تعمیر برد این بخش از دستگاه باشید. برای این کار با تعمیرکاران ما در  در تماس باشید.

هزینه تعمیر و سرویس دستگاه بخور سرد

همان‌ طور که در مطلب بالا عنوان شد، دستگاه بخور سرد ممکن است در بخش‌های مختلف دچار خرابی یا ایراد شود. اگر این خرابی و ایراد قابل تعمیر و رفع شدن باشد، مسلما هزینه آن کمتر خواهد شد. ولی اگر نیاز به تعویض قطعه‌ای پیدا کنید، آن وقت هزینه تعمیر آن با توجه به نوع قطعه تعویض شده افزایش خواهد یافت. علاوه بر این موارد، هزینه دستمزد، هزینه حضور در محل نیز روی هزینه کل خواهد آمد. البته نگران این موضوع نباشید، چون گروه  با وجود تعمیر باکیفیت لوازم خانگی شما از حداقل دستمزد و کمترین قیمت قطعات یدکی در سرویس بخور سرد شما استفاده خواهد کرد تا شما عزیزان نیز بتوانید با خیالی آسوده تعمیر دستگاه‌های خود را به ما بسپارید و دغدغه هزینه‌های تعمیر آنها را نداشته باشید.

۵

تعمیر حرفه‌ای دستگاه بخور سرد

اگر با توضیحات ارایه شده در این مقاله موفق به تعمیر دستگاه خود نشده‌اید، می‌توانید با کارشناسان و تعمیرکاران ما در تماس گرفته و مشکلاتتان را مطرح کنید تا گروه متخصص و حرفه‌ای ما به شما مشاوره‌ های لازم را برای تعمیر کلیه لوازم خانگی منزل از جمله تعمیرات بخور سرد ارایه دهند.