شرایط عمومی و خصوصی پیمان را می توان از ارکان های اصلی در هر قرارداد پیمانکاری دانست چرا که عموما کارفرمایان و پیمانکاران در قراردادها از این دو مقوله بهره مند می شوند. حال در مقاله حاضر وکیل متخصص در قراردادهای پیمانکاری تلاش دارد تا برای شما عزیزان ماهیت این شرایط و همچنین تفاوت آن ها را بیان نماید.

شرایط عمومی پیمان چیست؟

شرایط عمومی پیمان مقرره ای است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تنظیم شده و برای اجرا به کلیه کارفرمایان و پیمانکاران ابلاغ می گردد. رعایت شرایط عمومی پیمان در قرارداد های پیمانکاری عمرانی که کارفرمای آن شرکت های یا نهاد های دولتی می باشند الزامی است اما در قراردادهای پیمان خصوصی رعایت این مقرره الزامی نبوده و طرفین قرارداد می توانند شرایطی مغایر با این مقرره پیش بینی نمایند.

اما در قراردادهای دولتی اگر قرارداد بر خلاف شرایط عمومی پیمان تنظیم شده باشد قابل استناد نبوده و مورد پذیرش نمی باشد.

شرایط خصوصی پیمان چیست؟

شرایط خصوصی پیمان در واقع توافقاتی است که طرفین در جهت تکمیل شرایط عمومی در نظر می گیرند و عموما در قراردادهای پیمانکاری خصوصی بسیار دارای اهمیت می باشد و مقدم بر شرایط عمومی پیمان می باشد اما در قراردادهای پیمان دولتی، شرایط خصوصی پیمان به هیچ عنوان نمی تواند ناقض شرایط عمومی باشد و همواره شرایط عمومی مقدم بر شرایط خصوصی می باشد.

2

وکیل قرارداد پیمانکاری

قراردادهای پیمانکاری جزو مهمترین و پیچیده ترین قراردادهایی است که در جامعه ما منعقد می گردد و این اهمیت زمانی بیشتر می شود که طرف قرارداد شما یک شرکت دولتی باشد چرا که معمولا این قراردادها دارای مدت زمانی طولانی بوده و در طی مسیر همواره طرفین دچار اختلافاتی می شوند که نوع مدیریت این دوران و دقت کافی در نامه ها و مکاتبات رسمی و غیر رسمی میان طرفین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای رعایت اصول حقوقی این شرایط و انتخاب پلن صحیح برای پیش بردن شرایط موجود قطعا باید از دانش و تجربه یک وکیل پایه یک دادگستری که متخصص در قراردادهای پیمان باشد استفاده نمایید.

نحوه تنظیم دو شرایط مذکور به چه شکل است؟

این دو دارای شرایط متفاوت برای تنظیم می باشند ک به شرح ذیل برای شما بیان گردیده است:

شرایط عمومی پیمان به صورت آماده از سوی سازمان برنامه و بودجه تبیین شده و برای کارفرمایان ارسال می گردد و در زمان انعقاد قرارداد طرفین صرفا می بایست جاهای خالی قرارداد را پر نمایند و حق ایجاد کوچکترین تغییری در این زمینه را ندارند و به نوعی همه پیمانکاران و کارفرمایان صرفا به قرارداد از پیش تنظیم شده ملحق می شوند. البته بدیهی است که در پیمان های خصوصی این امر متصور نمی باشد.

در پیمان های دولتی شرایط خصوصی پیمان نیز به نوعی شرایطی مشابه با شرایط عمومی دارد و عملا طرفین قرارداد می بایست در شرایط خصوصی کاملا موارد مذکور در شرایط عمومی پیمان را مد نظر قرار داده و حق تنظیم شرایط خصوصی که مغایر با شرایط عمومی باشد را ندارند.

تفاوت این دو شرایط در چیست؟

می توان این تفاوت ها را از دو جنبه بررسی کرد. ابتدا اینکه شرایط عمومی پیمان در پیمان های دولتی عموما متنی از پیش تنظیم شده است و پیوستن به این قرارداد به نوعی به طرفین تحمیل می گردد اما شرایط خصوصی تا حدودی قابل انعطاف و تغییر می باشد و دوم اینکه ضمانت اجرای عدم رعایت شرایط عمومی ممکن است ابطال قرارداد باشد اما شرایط خصوصی توافقی است بین طرفین.

آخرین نشریه پیمان کدام است؟

سازمان برنامه و بودجه در نشریه 4311 راجع به این موارد بحث نموده است، که برای ملاحظه کامل آن می توانید به مقاله شرایط عمومی و خصوصی پیمان  به همراه آخرین اصلاحات مراجعه نمایید. همچنین مواد شرایط عمومی و خصوصی پیمان نیز توسط کادر مجرب وکلای موسسه حقوقی و داوری امین عدالت بررسی گردیده است که توصیه می شود حتما از سوی شما عزیزان مطالعه گردد.

3

موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا

تیم حقوقی موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا، شعار خویش را وکالت تخصصی قرار داده است و تلاش دارد تا با استفاده از وکلایی در در زمینه های متختلف دارای تخصص و تجربه کافی می باشند استفاده نماید تا جواب اعتماد شما نتیجه ای درخشان به همراه داشته باشد.

برای آشنایی با مسائل حقوقی مختلف در قراردادهای پیمانکاری از جمله اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، دعاوی رایج بین کارفرما و پیمانکار و مطالبه دستمزد پیمانکار،  فسخ قرارداد پیمانکاری به علت دیرکرد در پرداخت صورت وضعیت ها، ابطال ضمانتنامه های بانکی پیمانکار و سایر دعاوی که ممکن است بین کارفرما و پیمانکار پیش آید به سایت موسسه حقوقی امین عدالت کبریا مراجعه نمایید.