مسئله رشد و توسعه فردی از آن دسته مسائلی است که انسان همواره به دنبال آن بوده و سعی کرده از هر مطلب، کتاب، داستان، فیلم، اتفاق و رویدادی در جهت رشد و توسعه فردی خود استفاده کند. اگر نگاهی به کتاب‌های بوستان و گلستان سعدی بیندازید، تمامی کلمات در زمینه رشد و توسعه فردی و اجتماعی نوشته شده است. پس بحث رشد فردی همواره مهم بوده است. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رشد و توسعه فردی، کتاب است. انسان‌ها با کتاب رابطه بسیار خوبی دارند و آن را دوست خود می‌دانند. از این رو وقتی مباحث رشد و توسعه فردی در کتاب‌ها مطرح می‌شود، انسان‎ها خیلی زود به سمت آن می‌شتابند. حتی می‌توان گفت که کتاب‌ها در بسیاری از مواقع بهتر از فیلم یا سخنرانی جواب می‌دهند؛ چون فیلم یا سخنرانی، خلاصه یک یا چند کتاب هستند ولی اگر همان کتاب‌ها را مطالعه کنیم مطلب خیلی بهتر در وجود ما ته‌نشین می‌شود. از این قصد داریم در این مقاله به چند مورد از بهترین و ارزشمندترین کتاب‌ها در زمینه رشد فردی و موفقیت بپردازیم. در صورتی که شما هم خواهان پیشرفت و موفقیت هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

بهترین کتاب های مدیریتی

معرفی 10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت و توسعه فردی

کتاب‌هایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، حاوی مطالب ارزشمندی هستند و می‌توانند در زمینه رشد فردی و موفقیت کمک زیادی به شما بکنند. کافی است آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید و مطالعه کنید. سعی کنید حین مطالعه یادداشت‌ برداری را فراموش نکنید تا مطالبی که از این کتاب‌ها یاد می‌گیرید فراموشتان نشود و بتوانید آن‌ها را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندید.

1. کتاب کوچینگ و تحول در زندگی اثر روبرت بارنر و کن ایدیوس

یکی از بهترین و تأثیرگذارترین کتاب‌ها در زندگی و کسب و کار، کتاب کوچینگ و تحول در زندگی است که توسط دو تن از بزرگ‌ترین نویسندگان حوزه کوچینگ نوشته شده است. با این کتاب می‌توانید زندگی خود را از رهگذر کوچینگ متحول کنید و نه تنها زندگی خودتان بلکه زندگی اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار دهید. مطمئن باشید که این کتاب نقش یک راهنمای مهم را در زندگی شما ایفا خواهد کرد.

مطالعه این کتاب را به مدیران توصیه می‌کنیم؛ چون با مطالعه این کتاب می‌توانید یک تحول معنادار در کسب و کار خود به وجود بیاورید. این کتاب بر اساس مفهوم «تغییر» نوشته شده است؛ زیرا ایجاد تحول در زندگی مستلزم تغییر است و موفق‌ترین افراد در جهان همواره در حال تغییر و تحول هستند.

پس از مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که در زندگی خودتان تغییرات مثبت و معنادار به وجود بیاورید. پس از مطالعه این کتاب نگرش خوبی در مورد مربی‌گری یا کوچینگ پیدا می‌کنید و می‌توانید با این مهارت دنیایی عالی را پیش روی خودتان و دوستان‌تان قرار دهید.

2. کتاب اثر مرکب به قلم دارن هاردی

دومین کتاب بی‌نظیری که در این مقاله می‌خواهیم به آن اشاره کنیم کتاب اثر مرکب است. این کتاب توسط دارن هاردی، یکی از بزرگ‌ترین اساتید موفقیت و رشد فردی نوشته و به بازار عرضه شده است. نویسنده این کتاب تأکید بسیار زیادی روی مسائل و تصمیمات کوچک زندگی دارد. او بر این باور است که وقتی آثار تصمیمات کوچک ما در زندگی در کنار هم قرار می‌گیرد، می‌تواند تأثیر زیادی روی زندگی ما بگذارد. بنابراین باید مراقب حوادث و رویدادهای کوچک زندگی خودمان هم باشیم و به هیچ عنوان نباید این رویدادها را دست کم بگیریم. دارن هاردی در کتاب خود می‌نویسد:

یک رویه روزانه که بر اساس عادت‌های خوب بنا شده باشد، چیزی است که موفق‌ترین افراد را از بقیه جدا می‌کند.

دارن هاردی در این کتاب باور خود را بیان می‌کند. او اعتقاد دارد که تغییرات خیلی آرام اتفاق می‌افتد. پس ما اگر بتوانیم به مرور زمان کارهای خوب بکنیم و عادت‌های خوب را در وجود خودمان پرورش دهیم، در نهایت می‌توانیم یک نتیجه بزرگ خوب در زندگی خودمان خلق کنید. فرض کنید فردی تصمیم بگیرد روزانه یک شکلات از رژیم غذایی خود حذف کند و روزانه 30 دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خودش قرار دهد، در نهایت پس از مدتی مشخص به یک تناسب اندام عالی می‌رسد.

3. کتاب بهانه ممنوع اثر وین دایر

کتاب بهانه ممنوع یکی از بهترین کتاب‌هایی است که توسط وین دایر، استاد بزرگ موفقیت و رشد فردی نوشته شده است. حرف اصلی وین دایر در این کتاب این است که برخی افراد برای شکست‌های خودشان بهانه می‌آورند ولی خودشان متوجه نیستند که همین بهانه‌ها زمینه را برای شکست‌های بیشتر فراهم می‌کند. وی بر این باور است که باید بهانه آوردن را کنار بگذاریم و تمرکز خود را روی راه‌های رسیدن به موفقیت بگذاریم.

ما برای رسیدن به موفقیت چاره‌ای جز ایجاد عادت‌های خوب و کنار گذاشتن عادت‌های بد و منفی نداریم. انسان‌ها با اختیار به این دنیا آمده‌اند و کنترل خلقیات و عاداتشان به صورت کامل به دست خودشان است. آقای وین دایر به ما توصیه می‌کند که همواره از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنیم. وی در بخشی از کتاب بهانه ممنوع می‌نویسد:

جملاتی نظیر این جمله را تکرار و بر آنها تأکید کنید: این حق به من داده شده است که مورد احترام واقع شوم، محبوب باشم، خوشحال باشم، احساس کامیابی و سعادت کنم، از تمام مواهب بهره‌مند شوم و از تمام لحظات زندگی‌ام لذت ببرم. این رؤیای من است و من با تمام وجود مشتاق آن هستم. من باور دارم این چیزها به سوی من می‌‌آیند.

4. کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها اثر رابین شارما

یکی از بهترین کتاب های انگیزشی که می‌تواند زمینه را برای رشد فردی و موفقیت شما در عرصه‌های مختلف زندگی فراهم کند، کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها است که توسط رابین شارما نوشته شده است. این کتاب سرشار از پندها و اندرزهایی است که با عمل به آن‌ها خیلی راحت می‌توانید موفق شوید.

یکی از خصوصیات رابین شارما این است که کتاب‌های خود را در قالب داستان می‌نویسد و نکات خود را در قالب داستان به مخاطب آموزش می‌دهد. او در این کتاب ابتدا افراد را به سحرخیزی تشویق می‌کند و بر این باور است که سحرخیزی تأثیر زیادی روی ذهن و بدن افراد می‌گذارد. وی در این کتاب می‌نویسد:

مغز شما در ساعت پنج صبح در یک وضعیت بسیار ایده‌آل قرار دارد و می‌توانید با بهره گرفتن از خلوت و آرامش این ساعت، همچون یک فرد نخبه و برجسته عمل کنید.

او در کتاب خود یک برنامه عملی ارائه می‌دهد که باید این برنامه را از ساعت 5 تا 6 صبح به کار ببندید. این برنامه، قانون 20/20/20 نام دارد و در واقع از سه بیست دقیقه تشکیل شده است. 20 دقیقه اول به ورزش، 20 دقیقه دوم به آرامش و 20 دقیقه سوم به رشد و پیشرفت اختصاص دارد. خواندن این کتاب می‌تواند تأثیر زیادی روی رشد، پیشرفت و موفقیت شما بگذارد.

5. کتاب فریب ایکاروس اثر ست گادین

کتاب فریب ایکاروس یکی از کتاب‌های انگیزشی پرمفهوم و ارزشمندی است که توسط ست گادین نوشته و به بازار عرضه شد. این کتاب با توجه به یکی از افسانه‌های یونان باستان به نام «ایکاروس» نوشته است. فریب ایکاروس به ما یاد می‌دهد که باید هنر به خرج دهیم. در ادامه ست گادین تعریفی از هنر ارائه می‌دهد:

هنر، عمل انسانی است که کارهای سخاوتمندانه انجام می‌دهد، چیزی را برای اولین بار خلق می‌کند و بر دیگران تأثیر می‌گذارد.

او در این کتاب از ما می‌خواهد که از حد و مرز و ناحیه امن خودمان فراتر برویم و به هیچ عنوان به حد و مرزهایی که دیگران پیش روی ما قرار می‌دهند، متعهد نباشیم. رسیدن به موفقیت، هزینه دارد و اگر ما می‎خواهیم به موفقیت برسیم، باید هزینه آن را بپردازیم. ما در زمینه کسب و کار مجبور هستیم نوآوری به خرج دهیم و از حریم امن خودمان فراتر برویم وگرنه محکوم به شکست خواهیم بود. ما همواره باید تلاش کنیم که کسب و کار خودمان را از سایر کسب و کارها متمایز کنیم تا بتوانیم کسب و کار خود را زنده نگه داریم. در ادامه یکی از جملات زیبای این کتاب را می‌خوانیم:

راز دستیابی به دستاوردها و موفقیت‌های ارزشمند و چشمگیر، استعداد و توانایی‌های ذاتی و درونی نیست، بلکه سرسختی است و سرسختی آمیزه‌ای خاص و شگفت‌انگیز از اشتیاق و پشتکار است. در واقع سرسختی این است که حاضر باشیم برای اهداف بلندمدت خودمان اشتیاق و پشتکار به خرج دهیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

6. کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند اثر جولی ژو

کتاب مدیران بزرگ به دنیا نمی‌آیند ساخته می‌شود از بهترین کتاب‌هایی است که برای موفقیت در کسب و کار به شما کمک می‌کند. تمرکز اصلی نویسنده این کتاب بر اعتمادسازی در تیم است. کسی که می‌خواهد به موفقیت برسد باید توانایی خوبی در اعتمادسازی داشته باشد و بتواند در جمع همکاران یا تیمی که با آن‌ها کار می‌کند، اعتمادسازی کند. جولی ژو در کتاب خود تلاش می‌کند روی روابط انسانی تأکید کند و این روابط را ارزشمندترین دارایی هر انسان قلمداد کند. با ارج نهادن به روابط انسانی می‌توانیم از خودمان مدیرانی توانا و خوب بسازیم.

7. کتاب تأثیر اثر رابرت سیالدینی

کتاب تأثیر یکی دیگر از کتاب‌هایی است که هر کارآفرین، مدیر، فروشنده یا حتی یک بانوی خانه‌دار باید مطالعه کند. این کتاب به ما یاد می‌‌دهد که روی دیگران تأثیر بگذاریم و آن‌ها را در مورد صحبت خودمان یا خواسته‌ای که از آن‌ها داریم متقاعد کنیم. رابرت سیالدینی در این کتاب 6 اصل مهم را برای تأثیرگذاری بر دیگران مطرح می‌کند. شش اصلی متقاعدسازی و تأثیرگذاری عبارت است از:

  1. عمل متقابل
  2. تعهد و ثبات
  3. دلیل اجتماعی
  4. تمایل
  5. اقتدار
  6. کمیابی

8. خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن یک سری از خطاهای ذهن را مطرح می‌کند که انسان در موقعیت‌های مختلف با آن‌ها روبرو می‌شود. این کتاب یکی از بهترین آثار رولف دوبلی است که به ما کمک می‌کند در موقعیت‌های مختلف بهتر بیندیشیم و در تله‌های ذهنی گرفتار نشویم. در این کتاب مجموعه‌ای از 100 خطای ذهنی مشخص شده و برای فرار از این تله‌ها راهکارهایی ارائه شده است. در ادامه به چند مورد از این تله‌ها اشاره شده است:

  • خطای بقا و نگرش اشتباه در مورد موفقیت
  • تأیید اجتماعی
  • خطای هزینه هدررفته
  • خطای بازنگری
  • دانش شوفر

9. کتاب مدیر اثربخش اثر پیتر دراکر

کتاب مدیر اثربخش یکی از بهترین کتاب های مدیریتی است که توسط پیتر دراکر، پدر علم مدیریت نوین، نوشته شده است. این کتاب می‌تواند تأثیر زیادی روی موفقیت شما داشته باشد. از نگاه پیتر دراکر، مدیر موفق و اثربخش آن مدیری است که می‌تواند از منابع و امکاناتی که در اختیار دارد، بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. قدم اول برای بحث مدیریت، اثربخش بودن است و اگر یک مدیر نتواند خودش را مدیریت کند، چگونه می‌خواهد روی اثربخشی زیردستان خود مدیریت داشته باشد؟ بنابراین مدیریت پیش از آن‌که یک بحث جمعی باشد، یک مبحث کاملاً فردی است.

10. کتاب نگرش یعنی همه چیز اثر جف کلر

کتاب نگرش یعنی همه چیز کتابی از جف کلر است و می‌توان آن را یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی و مدیریتی قلمداد کرد که نویسنده آن از مخاطب می‌خواهد که نگرش خودش را تغییر دهد. جف کلر بر این باور است که انسان فقط با تغییر و بهبود نگرش خود می‌تواند به موفقیت برسد و کسی که نگرش خود را تغییر ندهد، نمی‌تواند زندگی خودش را تحت تأثیر قرار دهد. جف کلر در کتاب خود می‌نویسد:

هیچ چیز نمی‌تواند فردی را که دارای نگرشی درست است از دستیابی به هدفش بازدارد. هیچ چیز در روی زمین نمی‌تواند به فردی که دارای نگرشی نادرست است کمک کند.

بهترین کتاب های انگیزشی

همیار آکادمی؛ منبعی عالی برای رشد فردی و موفقیت

در حال حاضر بازار و کتاب‌فروشی‌ها پر از کتاب‌های موفقیت و رشد فردی است. سؤالی که برای بسیاری از ما به وجود می‌آید این است که کدام کتاب‌ها را بخوانیم تا بتوانیم مفاهیم بهتر و ارزشمندتری را یاد بگیریم؟ کدام کتاب‌ها کاربردی‌تر هستند؟ همیار آکادمی به عنوان مؤسسه‌ای برای یادگیری مهارت‌های جدید تلاش کرده بخشی با عنوان «معرفی» ایجاد کند و در این بخش کلکسیونی از خلاصه بهترین کتاب‌های مدیریت، موفقیت و رشد فردی را جای دهد. در صورتی که تمایل دارید خلاصه بهترین کتاب‌های رشد فردی و موفقیت را مطالعه کنید کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید، سپس از نوار بالایی این وب‌سایت وارد بخش مجله شوید و در نهایت بخش معرفی را انتخاب کنید.

منبع: وب‌سایت همیار آکادمی