دانش آموران مقاطع و پایه های مختلف تحصیلی جهت دریافت کتاب های درسی خود در سال تحصیلی جدید باید به سامانه ثبت نام کتاب درسی به آدرس irtextbook.com مراجعه کرده و بر اساس پایه و رشته تحصیلی خود کتاب های درسی مورد نظر را سفارش دهند.

ثبت نام کتاب های درسی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه سفارش کتاب توسط سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی انجام پذیرفته است تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان دانش آموزان والدین آن ها دسترسی به دریافت کتاب های درسی نیز برای آنان راحت تر شده و سودجویی برخی از فروشندگان از طریق افزایش قیمت کتاب های درسی کاهش پیدا کند.

با توجه به این که ممکن است بسیاری از والدین و دانش آموزان از نحوه ثبت نام کتب درسی اطلاع چندانی نداشته باشند لذا در ادامه موارد مختلف مربوط به این موضوع را بررسی کرده و به شرح هر یک از آن ها می پردازیم.

l2

انواع روش های ثبت  نام کتاب های درسی به استناد سایت هیوا

ثبت نام کتاب های درسی مقاطع مختلف تحصیلی به دو صورت فردی و گروهی انجام می پذیرد. مواقعی که دانش آموزان و یا والدین آن ها می خواهند شخصا فرآیند ثبت نام کتاب را انجام دهند می توانند به صورت فردی به سایت ثبت نام کتاب درسی مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را تکمیل نمایند.

در ثبت نام به صورت گروهی سفارش کتاب های درسی توسط مدیر یا یکی از مسئولین مدرسه محل تحصیل دانش آموزان انجام می گیرد. مدیران مدرسه در این روش به سامانه ثبت نام کتاب مراجعه می نمایند و با درج اطلاعات مربوط به دانش آموزان یک پایه تحصیلی اقدام به ثبت نام کتاب های درسی آنان می نمایند.

 

 راهنمای ثبت نام کتاب درسی سامانه مشاوره هیوا

 ثبت نام کتاب درسی

 

 

معرفی سامانه ثبت نام کتاب درسی

سامانه سفارش و یا ثبت نام کتاب درسی سامانه است که در برای تمامی دانش آموزان پایه های مختلف و مدیران مدارس قابل دسترسی می باشد. در این سامانه کتاب های درسی پایه های تحصیلی مختلف به صورت تفکیک شده بر اساس پایه و رشته تحصیلی جهت سفارش ارائه شده اند.

کتاب های درسی مدارس عادی و استثنایی در این سامانه قابل دریافت می باشند. دانش آموزان می توانند با درج آدرس اینترنتی این سایت در مرورگر خود به نشانی irtextbook.com می توانند وارد سامانه شوند و با تکمیل اطلاعات خواسته شده و ثبت سفارش خود، ثبت نام خود را نهایی سازند.

زمان ثبت نام کتاب درسی

ثبت نام کتاب های درسی پایه های مختلف تحصیلی در زمان بندی های متفاوتی نسبت به یکدیگر انجام می پذیرند. در صورتی که دانش آموزان در زمان تعیین شده برای ثبت نام کتاب درسی خود به سامانه مراجعه نگرده و یا در فرصت دیگری وارد سامانه سوند امکان ثبت نام کتاب برای آن ها وجود نداشته و باید کتاب های درسی خود را به صورت آزاد و یا از طریق سامانه خرید کتاب درسی خریداری نمایند.

زمان بندی اعلام شده جهت سفارش هریک از کتب پایه های تحصیلی مختلف برا اساس تصمیمات سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی برنامه ریزی می شود و شروع ثبت نام کتاب های درسی سال تحصیلی 1400 – 1401 نیز بر اساس آخرین اطلاعیه این سازمان از 22 فروردین 1400 خواهد بود.

 

نحوه ثبت نام کتاب درسی به استناد سایت هیوا

دانش آموزان یا مدیران مدارس برای ثبت نام کتاب های درسی سال تحصیلی 1400 – 1401 باید بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده به سامانه ثبت نام کتاب های درسی مراجعه کرده و طبق اطلاعات تحصیلی و شخصی دانش آموز اقدام به سفارش کتاب نمایند.

در ابتدا کدملی و سریال شناسنامه دانش آموز را به عنوان نام کاربری و رمز ورود دانش آموز در سامانه وارد کرده و سپس وارد مرحله مربوط به ثبت نام کتاب شوید. پس از ثبت سفارشات خود اطلاعات مربوط به آدرس و نشانی خود را در مراحل بعدی ثبت نمایید. در انتها با پرداخت هزینه ثبت نام کتاب درسی سفارش خود را تکمیل کنید.

 

 راهنمای ورود به سایت ثبت نام کتاب درسی

سایت ثبت نام کتاب درسی irtextbook

 

مدارک لازم برای ثبت نام کتاب درسی

برای سفارش کتاب های درسی هر پایه تحصیلی نیازی به ارائه مدرک یا سند به خصوصی نیست چرا که اطلاعات تحصیلی و فردی دانش آموزان قبلا در سامانه سناد دانش اموزی مربوط به هرپه ثبت و ذخیره شده است.

برای سفارش کتاب های درسی کافی است در ابتدای ورود به سامانه کد ملی دانش آموز و شماره سریال شناسنامه او به عنوان نام کاربری و رمز عبور در سامانه ثبت شود تا پس از تایید، کاربر اجازه دسترسی به سایر قسمت های سامانه و ثبت نام کتاب درسی را نیز داشته باشد.

ویرایش ثبت نام کتاب های درسی

دانش آموزانی که در زمان ثبت نام کتاب های درسی خود دچار اشتباه شده و یا تغییراتی در اطلاعات ثبت شده مانند آدرس یا شماره تماس آن ها به وجود آمده است، می توانند در زمان مشخص شده جهت اصلاح سفارش کتاب های درسی به سایت ثبت نام کتاب مراجعه کرده و تغییرات لازم را انجام دهند.

زمان ویرایش ثبت نام کتاب های درسی برای تمامی پایه های مختلف یکسان بوده و برای سال تحصیلی 1400 – 1401 در تاریخ 12 تیر لغایت 31 شهریور ماه در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که ویرایش ثبت نام کتاب های درسی تنها برای دانش آموزانی که در سامانه ثبت نام کتاب اقدام به سفارش نموده باشند امکان پذیر خواهد بود.

 

قیمت کتاب های درسی

به استناد سایت هیوا کتاب های درسی پایه های مختلف تحصیلی بر اساس مباحث و حجم مطالب قیمت های متفوتی نسب به یکدیگر دارند. بنابراین این نتیجه را می توان گرفت که کتب درسی دوره ابتدایی نسبت به کتاب های دوره متوسطه اول و یا دوم هزینه و قیمت کمتری داشته باشند.

قیمت کتاب های درسی نرخ مصوبی است که هرسال از طرف وزارت آموزش و پروش تعیین شده و در پشت جلد کتاب های درسی درج می شود. با وجود تفاوت قیمت های کتاب های درسی اما میزان افزایش نرخ این کتاب ها نسبت به سال های گذشته تغییر چشمگیری نخواهد داشت.

شایان ذکر است که دریافت هزینه ای اضافه بر هزینه ثبت نام کتاب درسی تخلف بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. همچنین محل تحویل کتاب های درسی چه درصورت سفارش گروهی و چه در صورت سفارش فردی کتاب ها، مدرسه محل تحصیل دانش آموزان خواند بود.

 

 راهنمای خرید کتاب درسی

خرید کتاب درسی