اگر شما هم یک ماشین ظرف شویی در منزل دارید، حتما با مشکلات و دردسرهای این وسیله پر کاربرد نیز آشنا هستید. تقریبا می توان گفت که امروزه در هر خانه ای که وارد شوید این وسیله حیاتی را هم در آشپزخانه خواهید دید. برای عیب یابی و تعمیر ماشین ظرف شویی ال جی بهتر است خودتان خلاقیت به خرج ندهید و به تکنسین های همین برند مراجعه کنید تا با روشی مطمئن ایراد دستگاه را برطرف کنند.

کافی است فقط یک روز ماشین ظرفشویی خراب شود و شما را تنها بگذارد؛ قطعا جای خالی آن را در منزل حس می کنید و فشار کارتان بیشتر خواهد شد. اما جای نگرانی نیست. اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داد، ما را  در مجموعه امدادینو مطلع بفرمایید تا در اسرع وقت درخواستتان را پیگیری کنیم.

در این مطلب می خواهیم شما را با بعضی از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی ال جی آشنا کنیم تا اگر با مساله پیش پا افتاده ای مواجه شدید، بتوانید دلیل مشکل را حدس بزنید.

ارور LE ماشین ظرفشویی ال جی

معمولا ارور LE به دلیل خرابی موتور ماشین ظرفشویی رخ می دهد. عوامل زیر در بروز این اتفاق دخیل هستند:

  • عیب در سیم کشی
  • قفل شدن پروانه ماشین ظرفشویی، روتر موتور و یا تیغه
  • وجود نقص در برد اصلی وسیله

موارد گفته شده در بالا تمام دلایل برای ایجاد ارور در دستگاه نیست. عوامل دیگری هم می توانند مشکل ساز باشند. از آنجا که این گونه ایرادها بسیار فنی و مهم هستند، توصیه می کنیم به هیچ عنوان خودتان اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی نکنید و کار را به افراد متخصص بسپارید.

ارور OE ماشین ظرفشویی

اگر ارور OE را در صفحه نمایش ماشین ظرفشویی تان دیدید، باید به دنبال ایراد در قسمت تخلیله دستگاه باشید. ارور OE بدین معناست که دستگاه قادر به خارج کردن آب نیست. برای عیب یابی باید به سراغ لوله تخلیه بروید و مطمئن شوید که دچار انحنا یا خمیدگی نشده است. البته نباید از سلامت پمپ تخلیه هم غافل شوید و یکی از نشانه های خرابی آن تمیز نشدن ظروف و باقی ماندن مواد شوینده روی سطح ظروف می باشد.

وضعیت سوئیچ شناور را نیز چک کنید که عامل خارجی عملکرد آن را با خلل مواجه نکند. در کنار موارد ذکر شده باید بدانید که اشکال در موتور پمپ تخلیه هم می تواند چراغ ماشین ظرفشویی را روشن کند.

خوب است بدانید جهت تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی و رفع ایرادات مطرح شده باید حتما از یک تکنسین ماهرکمک بگیرید؛ در غیر این صورت، احتمال دارد آسیب بیشتری به دستگاه وارد شود.  

ارور AE ماشین ظرفشویی ال جی

چنین خطایی وقتی بروز می کند که سنسور نشتی ماشین ظرفشویی تان از نشتی دستگاه آگاه شده باشد. زمانی که ارور AE نمایش داده شود باید برای تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی ابتدا آب نشت شده را با حوله کاملا خشک کنید و سپس اشکال دستگاه بررسی گردد.

بهتر است قبل از هر کاری لاستیک دور درب جلویی ماشین ظرفشویی را چک کنید. اگر مطمئن شدید که مشکل از لاستیک معیوب است، حتما آن را تعویض نمایید. به طور کلی، قطعاتی که دچار نشتی می شوند پمپ آب و شیر ورودی می باشند.

در قسمت محفظه پمپ دستگاه یک عدد واشر پلاستیکی تعبیه شده است. این واشر با گذشت زمان و بر اثر تماس با مواد شوینده دچار فرسودگی می شود و به دنبال آن نشت آب به وجود خواهد آمد. البته مقدار آب چندان زیاد نیست که توجه شما را جلب کند و معمولا با برداشتن پنل زیر دستگاه قابل مشاهده است.

شیلنگ تخلیه یا شیلنگ گردش آب نیز می تواند عامل موثر دیگری در نشتی آب باشد. جنس این شیلنگ ها پلاستیکی است و احتمال ترک خوردگی آنها زیاد است؛ بنابراین،توصیه می کنیم در صورت معیوب بودن، شیلنگ دیگری را جایگزین نمایید.

ارور E1 ماشین ظرفشویی ال جی

عواملی از جمله: نصب اشتباه ماشین ظرفشویی، استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد، بسته نبودن کامل درب دستگاه، طرز قرارگیری اشتباه ظروف داخل ماشین، خرابی پمپ تخلیه و یا نشت در قسمت تخلیه و همچنین تنظیم غیر اصولی شناور این ارور را نشان خواهد داد.

ارور IE در ظرفشویی ال جی

قطع آب، بسته بودن شیر آب و ایراد در حسگر آب عوامل نشان داده شدن ارور IE در ماشین ظرفشویی ال جی هستند. برای رفع مشکل ابتدا شیر آب را چک کنید و اگر ایراد برطرف نشد با تکنسین های متخصص در تعمیرات برند ال جی تماس بگیرید.

کد خطای FE در ماشین ظرفشویی ال جی

اگر پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی به طور خودکار شروع به کار کند، خطای FE رخ خواهد داد که دلیل این اتفاق ورود غیر عادی حجم زیادی آب به داخل دستگاه و یا اشکال در شیر ورودی می باشد. راهکار پیشنهادی در چنین مواقعی این است که شیر را ببندید و دوشاخه را از پریز جدا کنید. اگر موفق نشدید، حتما مشکلتان را با مراکز متخصص که کار تعمیرات ماشین ظرفشویی ال جی را انجام می دهند در میان بگذارید.

ارور TE در ماشین ظرف شویی ال جی

اگر ترمیستور دچار اشکال بوده و یا دمای آب وارد شده به دستگاه بالا باشد، این ارور را خواهید دید.

برای حل معضل پیش آمده باید شیر را بسته و دوشاخه را از پریز بکشید. در صورت ادامه دار شدن مشکل، باید از مراکز تعمیرات ظرفشویی ال جی کمک بخواهید.

کد خطای PF

نمایش چنین کدی به معنی قطع برق دستگاه است.

زمانی که برق ماشین ظرفشویی قطع شده و مجددا وصل شود و سپس دکمه ای را بفشارید، به مدت 10 ثانیه ارور PF نمایان می گردد و دوباره ناپدید خواهد شد. البته، با ریست کردن ماشین نیز این ارور از بین می رود.

ارور NE

بعضی مواقع ماشین ظرفشویی پس از به اتمام رساندن عملیات شستشوی ظروف ارور NE را روی صفحه دیجیتالی خود به نمایش می گذارد. لازم است بگوییم که در این حالت برنامه به طور کامل اجرا می شود و در ظاهر هیچ مشکلی هم به چشم نمی خورد. اما به محض باز شدن درب دستگاه شاهد کثیف بودن تعدادی از ظروف خواهید بود.

اگر به زبان ساده بخواهیم علت این مشکل را توضیح دهیم، باید به وجود مشکل در موتور مقسم آب اشاره کنیم. برای بررسی سالم یا معیوب بودن موتور باید میزان مقاومت آن را اندازه بگیرید. چنانچه موتور مقسم آب در وضعیت سالمی باشد، باید مقاومت آن بین 12 تا 15 کیلو اهم قرار بگیرد؛ در غیر این صورت این بخش از دستگاه معیوب است.    

روشن نشدن ماشین ظرفشویی ال جی

عوامل مختلفی می تواند منجر به روشن نشدن ماشین ظرفشویی شما گردد. عواملی مانند خرابی در پریز برق یا دوشاخه و همینطور نقص در سیم کشی یا برد دستگاه باعث روشن نشدن ماشین خواهند بود.

تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی که درب آن بسته نمی شود

یکی از مواردی که باعث بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی ال جی می شود، بیرون آمدن ظروف داخل ماشیبن است. معمولا، بر اثر چیدن نامناسب ظروف قسمتی از آنها به خارج از قفسه متمایل می شوند و درب به درستی بسته نخواهد شد. مورد دیگر می تواند به خاطر گیر کردن درب به کابینت ها و یا محکم نبودن پیج های آن باشد.

لولاهای درب ماشین ظرفشویی نیز باعث باز و بسته شدن آن می شوند که در صورت شل بودن و یا خمیدگی مانع بزرگی جهت بستن درب خواهند بود. اگر ایراد از لولا ها می باشد، حتما آنها را تعویض کنید.

صدای غیر معمول ماشین ظرفشویی LG

نقش پمپ در ماشین ظرفشویی این است که به بازوهای آب پاش فشار وارد کند و در بغضی موارد کاربرد آن در تخلیه آب است. پمپ شامل دو قسمت می باشد: یک بخش جهت شستشو و چرخاندن و بخش دوم برای خشک کردن ظروف یا تخلیه آب. پمپ خراب عامل ایجاد سر و صدای غیر معمول است. البته بد نیست بدانید که فرسودگی یا شل شدن بازوی آب پاش نیز می تواند صداهای عجیبی را از ماشین ظرفشویی به گوش شما برساند.

چرا ماشین ظرفشویی LG ظروف را خشک نمی کند؟

گاهی اوقات خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی به دلیل مشکلات فنی و نقص در دستگاه نیست. کاربران نیز با اعمال تنظیمات نادرست روی دستگاه می توانند در ایجاد چنین مشکلی نقش داشته باشند. ماشین های ظرفشویی برای شستشوی ظروف از برنامه های متفاوتی استفاده میکنند و هر کدام روش مخصو به خود را دارند. بهتر است با مراجعه به دفترچه راهنمای محصول، برنامه مورد نظر را روی دستگاه تنظیم کنید.

بعضی از برنامه های ماشین های ظرفشویی مانند QUICK WASH  و PREWASH مراحل خشک کردن را پشتیبانی نمی کنند.

همانطور که می دانید در تمامی ماشین های ظرفشویی برای قرار دادن هر ظرف، جای مخصوصی در نظر گرفته شده است. در صورت عدم رعایت این نکته، ظروفتان به طور کامل خشک نخواهند شد.

هیت پمپ ماشین ظرفشویی موظف است تا با بالا بردن دمای آب فرآیند خشک کردن ظروف را سرعت ببخشد. در صورت خرابی اجزای این قطعه، نسبت به تعمیر و یا تعویض آنها اقدام کنید.

عوامل دیگری هم مانند خرابی ترموستات، عدم استفاده از مایع براق کننده و معیوب بودن موتور فن دریچه هوا نیز دلیل خشک نشدن ظروف خواهند بود.

چراغ نمک ماشین خاموش نمی شود

با اتمام نمک موجود در مخزن نمک دستگاه، چراغ مربوط به این قسمت روشن خواهد شد. هنگام پر کردن مخزن باید مقدار یک کیلوگرم نمک به آن اضافه کنید و سپس کمی آب در مخزن بریزد تا آب سرریز کند. در مرحله بعدی با کمک یک قاشق پلاستیکی  نمک را هم بزنید. حال وقت آن رسیده است که دستگاه را با یک برنامه یک ساعته و بدون ظرف روشن کنید. اگر باز هم چراغ نمک روشن است باید سنسورمخزن نمک را عوض کنید.

سخن پایانی

با اینکه تعمیرات ماشین ظرفشویی ال جی کار چندان ساده ای نیست، اما آشنا شدن با ارورهای دستگاه نیز می تواند به شما کمک کند تا مشکل آن را راحت تر برطرف نمایید. اگر هم خودتان موفق به تعمیر نشوید، در صورت داشتن اطلاعات صحیح، به تعمیرکاران کمک خواهید کرد.

با تمام این تفاسیر خوب است بدانید که ما در مجموعه امدادینو آماده پاسخ گویی و رفع مشکلات ماشین ظرفشویی منزلتان هستیم.