واژه Endo با ریشه یونانی به معنای داخل و واژه odont به معنای دندان است. درمان Endodontic به حل مشکل داخل دندان می پردازد. درمان ریشه یا عصب کشی دندان، یکی از انواع روش های درمانی Endodontic است.

 

علائم عفونت دندان

دندانی که دچار عفونت شده است ممکن است یکی یا همه علائم زیر را بروز دهد:

  • احساس درد دندان
  • احساس درد در ناحیه فک ، گوش یا گردن (معمولاً در همان طرف درد دندان)
  • درد دندانی که هنگام خوابیدن پیش رونده است
  • حساسیت به فشار در دهان
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد
  • تورم گونه
  • تورم غده های لنفاوی، لوزه و گردن
  • تب
  • بوی بد دهان
  • احساس طعم ناخوشایند در دهان

b1

علائم دندانی که به عصب کشی نیاز دارد

 

به گزارش عصر ایران، درد مداوم دندان، یکی از نشانه های نیاز به درمان ریشه است. دندان درد، ممکن است دائماً یا گاهی اوقات شما را آزار دهد، و سپس برطرف شود؛ اما همیشه برمی گردد.

 اما همیشه درد دندان نشانه آن نیست که دندان شما نیاز به عصب کشی دارد. گاهی اوقات درد دندان در اثر جویدن، ضربه، حساسیت به گرما یا سرما ایجاد می­شود. پس باکوچکترین درد نیز حساس نشوید و نترسید شاید دندان شما هنوز سالم باشد.

اما چناچه با مشکلات زیر مواجه شدید بدانید به احتمال قوی نیاز به عصب کشی دارید.

  • چناچه دندان درد های طولانی و شدید دارید
  • چناچه دردهای شبانه دندان را تجربه می کنید
  • چناچه برای مدت زمانی بیش از دوهفته دندان هایتان به گرما و سرما حساس شده است
  • اگر شدت پوسیدگی دندانهایتان به حدی باشد که دندانها تغییر رنگ داده باشند (رنگ های تیره)
  • اگر دندان ورم کرده یا به قول معروف آبسه کرده باشد
  • اگر دندانتان لق شده باشد

 

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

در قسمت تاج دندان پوسیدگی و عفونت برداشته شده، طول کانال ­های ریشه مشخص شده، داخل آن توسط ابزار ویژه ای تمیز و خالی شده و در انتها کانال­ها با موادی که ریشه گیاهی دارند و از صمغ گیاهان تهیه شده است، پر شده و پانسمان رو آن قرار داده می شود. تا زمانی که فرآیند درمان کامل نشده و پانسمان روی دندان است، باید غذاهای نرم خورد و در حین مسواک زدن احتیاط نمود تا پانسمان کنده نشود. در طول درمان، با کمک آمپول های بی حسی، بیمار دردی حس نمی کند.

ضرورت روکش دندان عصب کشی شده

بعد از عصب‌کشی دندان باید ساختار آن را با نصب روکش مستحکم کنید. فرایند عصب‌کشی دندان را تضعیف می کند و باعث می شود مقاومت خود را از دست ندهد. بنابراین برای اینکه دندان بتواند مانند قبل دوام بیاورد و عملکردش را از دست ندهد، باید از یک ماده ترمیمی دیگر به نام روکش استفاده کنید.

بعضی از افراد برای اینکه دندانشان محکم شود، به جای نصب روکش آن را پر می کند ولی نصب روکش نسبت به پر کردن گزینه خیلی بهتری است.

 

آیا عصب کشی و پرکردن دندان می‌تواند همزمان انجام شود؟

بله، از نظر پزشکی مانعی برای درمان ریشه و پرکردن همزمان دندان در یک جلسه برای بسیاری از موارد وجود ندارد. هر چند که در مواردی برای بهبودی کامل درد و رفع علایم دندانپزشک ترجیح می دهد که این دو درمان را در دو جلسه جدا از هم انجام دهد. اما اگر بیمار درد نداشته باشد مشکلی نیست.

b2

گذاشتن روکش بعد از درمان ریشه

در مراجعه بعدی (معمولاً چند روز یا حداکثر یک هفته بعد)، یک پرکننده کامپوزیتی مخصوص در مرکز دندان قرار می گیرد. دندانی که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته است، تقریباً همیشه به روکش یا ترمیم های دیگر دندانی، برای محافظت از باقیمانده دندان و جلوگیری از ایجاد درد در آینده، احتیاج دارد.

درد پس از درمان ریشه

طبق نظر دکتر میلاد افشار، جراح و دندانپزشک، بعد از درمان ریشه، ممکن است کمی درد و حساسیت دندانی ایجاد شود  برای حفظ تاج دندان و جلوگیری از ایجاد دندان درد در آینده، حتماً یک برنامه منظم مراقبت دهانی را دنبال کنید. اگر بعد از درمان کانال ریشه، متوجه افزایش حساسیت دندان شدید، سعی کنید از مسواک هایی با موی نرم و محصولات مراقبت دهان که به طور خاص برای دندان های حساس طراحی شده اند، استفاده کنید.

 

مراحل پس از عصب کشی

هنگام از بین رفتن اثر داروی بی حسی، شما ممکن است از ناحیه دندان و لثه احساس درد داشته باشید. و حتی لثه های شما ممکن است متورم شود. بیشتر دندانپزشکان این علائم را با داروهای بدون نسخه ضددرد مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) درمان خواهند کرد. اما اگر درد دندان و لثه شما شدید شد یا بیش از چند روز ادامه داشت، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پروسه عصب کشی چندان دشوار نیست و برای مشا محدودیت ایجاد نمیکند. یک روز پس از عصب کشی شما میتوانید به زندگی و روال روزانه خود بازگردید. اما شما باید از جویدن مواد غذایی و خوراکی ها با دندان آسیب دیده که به تازگی آن را عصب کشی کرده اید خودداری کنید.

 

آیا درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان درد دارد؟

شاید خیلی از افرادی که می خواهند دندان خود را عصب کشی کنند در ابتدا هراس این را دارند که عصب کشی درد بسیار زیادی دارد و اصلا قابل تحمل نیست! درد درمان ریشه دندان در بین مردم بسیار مشهور است. حقیقت ماجرا این است که از بسیاری از افرادی که دندان خود را عصب کشی کرده اند سوال شده است گفته اند که درد عصب کشی دندان همانند درد پر کردن دندان است و می توان گفت این روش تقریبا بدون درد است.