بسیاری از افراد تمایل دارند از طریق تحصیل به اروپا مهاجرت نمایند. از این رو در به شرح شرایط تحصیل در اروپا خواهیم پرداخت. ممکن است سوالاتی از این قبیل برای شما عزیزان پیش بیاید که:

شرایط تحصیل در اروپا به صورت کلی چه مواردی هستند؟ در چه کشور هایی می توان به تحصیل رایگان در اروپا مشغول شد؟ آیا امکان تحصیل رایگان در مدارس اروپا وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها این نوشتار را مطالعه بفرمایید.

این نوشتار به بررسی شرایط تحصیل در اروپا می پردازد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل رایگان در اروپا ، از مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان موسسه حقوقی ملک پور استفاده کنید.

تحصیل رایگان در اروپا

اروپا دومین قاره کوچک دنیا دارای جمعیت 730 میلیون نفر می باشد. شاخص توسعه انسانی نظیر دست یابی به آموزش در این قاره بالا و نشان دهنده کیفیت زندگی مردم می باشد. در این قسمت سعی داریم به جوانب بهترین کشور برای تحصیل رایگان در اروپا اشاره کنیم. قاره اروپا با داشتن دانشگاه های با کیفیت و رتبه بالا یکی از گزینه های خوب برای تحصیل می باشد. شهروندان اتحادیه اروپا در تمام کشور های اتحادیه امکان تحصیل رایگان دارند. ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان و تحصیل رایگان در اروپا یا با هزینه کم، در کشور هایی نظیر آلمان، اتریش، فرانسه، دانمارک، نروژ، فنلاند، ایتالیا و... برای تمام دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. در برخی کشور ها و رشته ها نیاز به داشتن مهارت در زبان رسمی آن کشور می باشد. به طور مثال تحصیل رایگان در اروپا در کشور آلمان نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی دارد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای ورود به کشور های اتحادیه اروپا نیاز به دریافت ویزای کشور محل تحصیل دارند. برای دریافت ویزا باید به سفارت کشور محل تحصیل درخواست داد. اثبات تمکن مالی، فرم پذیرش از دانشگاه و بیمه درمانی در اغلب کشورهای اروپایی از مدارک مورد نیاز دریافت ویزا می باشند. متقاضیان تحصیل رایگان در اروپا می توانند پس از ورود به کشور مورد نظر خود درخواست ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود بدهند. البته برای دانشجویان مقطع دکتری که تحصیل در این دوره شغل محسوب شده و حقوق می گیرند، امکان درخواست همزمان با ویزا تحصیلی برایشان فراهم آمده است. هزینه های زندگی در کشور مقصد، یکی از عوامل مهم برای انتخاب دانشگاه می باشد. گاهی اوقات تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان بوده اما هزینه های زندگی بسیار بالا می باشد. در قاره اروپا، کشور سوئیس بیشترین هزینه زندگی را در پی دارد. اجازه کار در زمان تحصیل نیز در اروپا بین 10 الی 30 ساعت می باشد که می توان بخشی از هزینه ها را با آن پوشش داد و سابقه کار خوبی بدست آورد. در صورت یافتن کار و قرارداد رسمی، سه تا پنج سال پس از تحصیل نیز می توان پاسپورت کشور های اروپایی را به دست آورد.

تحصیل رایگان در مدارس اروپا

برای اطلاع از شرایط تحصیل در اروپا در دوره مدارس، ابتدا با نظام آموزشی کشور های آن آشنا می شویم. اغلب کشور های اروپایی از یک سیستم برای آموزش شهروندان زیر 18 سال خود استفاده می کنند. اصول آموزش در مدارس این قاره بر پایه شناخت پتانسیل های دانش آموزان و تقویت و شکوفایی استعداد ها بنا نهاده شده است. امنیت دانش آموزان مهم ترین مسئله در نظام آموزشی این کشور ها می باشد. تحصیل در مدارس اروپا به سه بخش ابتدایی، متوسطه اول یا راهنمایی، متوسطه دوم یا دبیرستان تقسیم شده است. عموم کشور ها در این قاره شهروندان 6 تا 7 سال را ملزم به تحصیل در مدارس کرده اند. پایان دوره تحصیل در مدارس اروپایی نیز 18 سالگی می باشد. سال تحصیلی از سپتامبر تا ژوئیه به طول می انجامد. اغلب موضوعات درسی در مدارس دولتی کشور های اروپایی به زبان رسمی همان کشور تدریس می شود. البته در برخی کشور های تاپ در اروپا از همان ابتدا به آموزش چند زبان دیگر می پردازند. آموزش در مدارس قاره اروپا در کشور های آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، سوئیس و سوئد به ترتیب از کیفیت بالاتری برخوردار است. تحصیل رایگان در مدارس اروپا برای دانش آموزان بین المللی در برخی کشور های این قاره امکان پذیر است. دانش آموزان بین المللی در کشور های آلمان و اتریش امکان تحصیل رایگان در مدارس اروپا را دارند. یکی دیگر از راه های کاهش هزینه تحصیل دریافت بورسیه تحصیلی می باشد که این امکان برای دوره مدرسه بسیار سخت تر از مقاطع بالا می باشد. دانش آموزانی بالای سیزده سال که دارای استعداد خاص در علم، هنر، ورزش هستند، می توانند از بورسیه های در نظر گرفته شده برای تحصیل رایگان در مدارس اروپا استفاده نمایند. کمک هزینه های تحصیلی NICHE NO ESSAY، A VOICE FOR CATS، DON’T TEXT AND DRIVE از جمله بورس ها و تحصیل رایگان در مدارس اروپا به شمار می رود. مبلغ این بورسیه ها بین 1000 تا 2000 دلار می باشد. در سال های گذشته تنها کشور انگلستان امکان دریافت ویزای همراه را برای والدین فراهم کرده بود که آن هم در حال حاضر امکان پذیر نمی باشد. والدین دانش آموزانی که در مدارس اروپایی تحصیل می کنند تنها با دریافت ویزای توریستی می توانند به دیدار فرزندانشان بیایند. یکی از مزایای مهم تحصیل در مدارس اروپا، برای مثال مدارس بسیار خوب کشور اتریش و سوئیس افزایش شانس پذیرش در دانشگاه های برتر دنیا می باشد. دانش آموزانی که فارغ التحصیل از مدارس اروپایی هستند به راحتی می توانند در آزمون ورودی رشته های خاصی نظیر پزشکی شرکت کنند و موفق به کسب نمرات بالا شوند. یکی دیگر از شرایط تحصیل در اروپا هزینه های تحصیل می باشد که در بخش بعد به شرح و بررسی آن می پردازیم.

هزینه تحصیل در اروپا

همواره هزینه های تحصیل دغدغه بزرگی برای محصلین در دانشگاه های بین المللی می باشد. برای بررسی جوانب شرایط تحصیل در اروپا در این بخش به هزینه های تحصیل در این قاره می پردازیم. امکان تحصیل رایگان در اروپا از دلایل توجه ویژه دانشجویان بین المللی به کشور هایی نظیر آلمان، اتریش، فرانسه و... شده است. همانطور که گفتیم دانشجویان کشور های اتحادیه اروپا می توانند در دانشگاه های دولتی کشور های عضو اتحادیه به تحصیل رایگان بپردازند. تحصیل در مدارس اروپا برای دانش آموزان بین المللی عموما با پرداخت شهریه همراه می باشد. البته در کشور اتریش، امکان تحصیل رایگان در مدارس فراهم آمده است. در جدول زیر برای مثال هزینه تحصیل در چند مدرسه ذکر شده است.

نام مدرسه

کشور

هزینه ( یورو )

Key House school

انگلستان

21387

Hampton School

انگلستان

19170

TASIS

سوئیس

70000

BBIS

آلمان

20000

St. Gilgen International School

اتریش

54500

Amity International School Amsterdam

هلند

16800

 

هزینه تحصیل در اروپا در دانشگاه های این قاره بسته به دانشگاه و کشور متفاوت می باشد. در بسیاری از کشور های این قاره با داشتن مهارت در زبان رسمی شان می توان مشغول به تحصیل با هزینه های بسیار پایین و حتی رایگان شد. ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان یا با هزینه پایین در دانشگاه های دولتی کشور هایی نظیر آلمان، اتریش، فرانسه و... برای دانشجویان بین المللی ممکن می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور های اروپایی بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. مبلغ سالانه هزینه تحصیل از 1000 دلار شروع و بسته به نوع دانشگاه مبالغ بالاتری را شامل می شود. خوشبختانه در دانشگاه های اروپا بورسیه های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود. رزومه عالی و مقالات بین المللی از جمله شرایط تحصیل در اروپا و دریافت بورسیه در کشور های این قاره می باشد. تحصیل در برخی رشته های خاص نظیر پزشکی در سراسر دنیا از هزینه های بالایی برخوردار می باشد. دانشگاه هایی هستند که امکان تحصیل ارزان پزشکی در اروپا را فراهم کرده اند. این دانشگاه ها می توانند پلی برای رسیدن به خواسته های متقاضیان و ورود به کشور های توسعه یافته باشند. دانشجویان با استفاده از کار دانشجویی که 10 الی 30 ساعت در هفته مجاز است، می توانند بخشی از هزینه های زندگی یا تحصیل را پوشش دهند.