سولفات آلومینیوم، فراتر از یک ماده شیمیایی...

سولفات آلومینیوم که با نام های آلوم و زاج سفید نیز شناخته می شود، یکی از ترکیب های مهم آلومینیوم می باشد که پس از اکسید آلومینیوم، دومین جایگاه را در میان ترکیبات این عنصر به خود اختصاص داده است. این ماده سفید رنگ، به دو صورت مایع و جامد وجود دارد. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که سولفات آلومینیوم تنها یک ماده شیمیایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد؛ این در حالی است که این ماده کاربردهای بسیار فراتری دارد. در این مطلب به معرفی چند خاصیت سولفات آلومینیوم که احتمالا پیش از این با آن ها آشنایی نداشته اید، می پردازیم.

تصفیه آب و فاضلاب

از سولفات آلومینیوم برای تصفیه آب شرب و پساب فاضلاب استفاده می شود. پاکسازی و شفاف سازی آب استخرها و دریاچه ها، از جمله دیگر کاربردهای آلوم در راستای تصفیه آب و فاضلاب می باشد. با اضافه کردن مقدار مشخصی از این ماده به آب، ذرات ناخالصی به یکدیگر چسبیده و در یک جا جمع می شوند. به این ترتیب با استفاده از یک کاغذ صافی مناسب، این ذرات درشت ته نشین شده به راحتی از آب جدا خواهند شد.

l2

صنعت کشاورزی

در صنعت کشاورزی، از این ماده برای کوددهی و تقویت رشد گیاهان استفاده می شود. گیاهان مختلف برای رشد بهتر نیاز دارند که در محیطی با PH مناسب قرار داشته باشند. این نکته زمانی اهمیت پیدا می کند که شما در صنعت کشاورزی به پرورش نوع خاصی از گیاهان مشغول باشید. اضافه کردن مقدار مشخص و کنترل شده ای از آلومینیوم سولفات می تواند PH خاک را کاهش داده و محیط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم نماید.

آتش نشانی

خوب است بدانید که از آلومینیوم سولفات در کپسول های اطفاء حریق به عنوان عامل فوم ساز استفاده می شود. ترکیب این ماده با بی کربنات سدیم باعث بروز واکنش شیمیایی شده و فوم ایجاد می کند. همچنین از این ماده به عنوان کاتالیست در تولید اتان و یا حتی عامل ضد رطوبت در بتن نیز استفاده می شود. محصولات آرایشی و بهداشتی، صابون ها، ژل ها، پاک کننده ها و تصفیه کننده روغن ها و چربی ها، صنایع پزشکی، داروسازی، تولید شکر، تولید گلیسیرین و ... از جمله دیگر مواردی هستند که به استفاده از آلوم نیاز دارند.

l3

صنعت رنگرزی

در صنعت رنگرزی پس از رنگ آمیزی پارچه، از موادی به عنوان تثبیت کننده استفاده می کنند تا دوام و ماندگاری پارچه رنگ شده به مدت زمان طولانی تری افزایش یابد. سولفات آلومینیوم در این صنعت دقیقا چنین عملکردی دارد! در واقع این ماده از حل شدن رنگدانه ها جلوگیری نموده و منجر به ثبات رنگ پارچه می شود.

صنعت کاغذسازی

سالیان سال است که از آلومینیوم سولفات به عنوان یکی از کاربردی ترین مواد شیمیایی در صنعت کاغذسازی یاد می شود. این ماده چسبندگی مواد خمیر کاغذ را افزایش می دهد. این نکته موجب شده است تا استحکام و مقاومت الیاف کاغذی نیز بیشتر شده و کیفیت کاغذ ساخته شده بهبود یابد. به این ترتیب احتمال آسیب دیدن الیاف کاغذ نیز کاهش یافته و از بروز مشکلاتی که ناشی از پایین بودن استحکام و کیفیت کاغذ هستند، جلوگیی می شود. همچنین افزایش واکنش های شیمیایی در روند سفیدکاری خمیر کاغذ از جمله دیگر نتایج به کارگیری آلومینیوم سولفات در صنعت کاغذسازی می باشد.

l4

شرکت تدارک کاغذ کرمان (https://www.kepsico.com/) فعالیت رسمی خود را از سال 1393 آغاز نموده است و هم اکنون محصولات خود را در چهار دسته اصلی شامل مواد شیمیایی، ملزومات پوششی، ماشین آلات صنعتی و قطعات یدکی ارائه می دهد. همچنین خدمات جانبی این شرکت شامل تامین و عرضه انواع کاغذهای بسته بندی و ضایعات مصرفی، مشاوره ثبت سفارش و ترخیص کالا، مشاوره و خدمات پس از فروش و مشاوره رفع تعهدات ارزی می شود.