قفل گاو صندوق کلیدی

این نوع از قفل ها جزو ساده ترین نوع قفل های گاو صندوق است که ویژگی های ساده و معمولی دارند و از این جهت این نوع قفل، از قیمت پایین تری نسبت به قفل های دیگری برخوردار هستند.

افراد متفرقه با پیدا کردن کلید، ممکن است امنیت لازم را برای اشیای قیمتی شما را به خطر بیندازند. اگر شما اشیای بسیار با ارزشی دارید و برای نگهداری آنها نیازمند گاوصندوق هستید، گاو صندوق های کلیدی به شما پیشنهاد نمی شود.

کلیدها در انواع متفاوتی وجود دارند که بستگی به نوع قفل آن طراحی آن نیز متفاوت می باشد. برای اینکه با انواع کلید و کاربردهای آنها  بیشتر آشنا شوید می توانید به سایت های مختلف کلیدسازی مراجعه کنید.

m1

قفل گاو صندوق ترکیبی مکانیکی

قفل های مکانیکی و ترکیبی همان طور که از نامش پیدا است، در مقایسه با قفل های کلیدی پیچیدگی بیشتری دارند. در این گونه قفل ها ترکیبات امنیتی روی آن اعمال شده است که به وسیله این ترکیب ها اندازه نفوذپذیری امنیتی به داخل گاوصندوق کاهش یافته و به دنبال آن امنیت گاو صندوق افزایش می یابد.

هر چند قفل مکانیکی و ترکیبی در زمان خود و در مقایسه با قفل کلیدی، قفلی بسیار پیچیده تر بود اما در مقایسه با قفل های ترکیبی الکترونیکی، از امنیت کمتری برخوردار است. در این جا به معرفی قفل ترکیبی الکترونیکی میپردازیم.

قفل ترکیبی الکترونیکی

در این مدل از قفل های گاو صندوق، خبری از کلید برای باز کردن قفل گاوصندوق نیست و برای باز کردن گاوصندوق کلیدی به کار نمی رود. این مدل از قفل ها قادر هستند رمز گاو صندوق را به صورت الکترونیکی ذخیره کنند، و تنها کافی است برای باز کردن درب گاو صندوق رمز الکترونیکی که پیش از این برای قفل گاو صندوق تنظیم کرده اید را از طریق صفحه کلید وارد کنید و در صورتی که رمز درست باشد درب گاو صندوق باز می شود.

قفلهای ترکیبی الکترونیکی، با حذف کردن کلید مشکلات گم کردن کلید را که در گاو صندوق های کلیدی بوده را حل کرده است. اما نبودن کلید هم خودش باعث بروز مشکل می‌گردد. اگر شخص صاحب گاوصندوق رمز کلید را فراموش کند و یا اینکه فوت نماید دیگر کسی قادر نخواهد بود که درب گاوصندوق را باز کند. به همین دلیل یک کلید اضطراری برای آن در نظر گرفته می شود تا در صورت فراموشی رمز الکترونیکی بتوان با کلید درب گاوصندوق را باز کرد.

m2

قفل بیومتریک

این گونه قفل ها از پیشرفته ترین قفل های ساخته شده برای گاوصندوق ها است.

قفل های بیومتریک دو مدل می باشند که عبارتند از:

  • قفل بیومتریک مکانیکی
  • قفل بیومتریک دیجیتالی

در این دو مدل از قفل های بیومتریک مشکل مدیریت کلید بسیار جدی تر حل شده به دلیل اینکه حتی در صورت فراموشی رمز عبور هم دیگر نیازی به کلید نیست. به این ترتیب که امکان باز کردن این قفل ها فقط توسط ویژگی های فیزیکی فرد صاحب صندوق یا مسئولش قابل انجام است. ویژگی های فردی مانند: مردمک چشم، اثر انگشت، تشخیص چهره را می توان نام برد. کاربرد اثر انگشت برای گاوصندوقهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

در قفل های بیومتریک دیجیتال امکان تنظیم رمز دیجیتالی نیز وجود دارد، به این ترتیب از یک طرف با تنظیم رمز دیجیتالی و از طرف دیگر وارد کردن اثر انگشت قفل باز می شود. البته اثر انگشت بسیار کاربردی، آسان و امن است و به دلیل اینکه اثر انگشت هر فرد متعلق به اوست غیر قابل کپی است.

m3

قفل گاو صندوق زمان دار

 این گونه قفلها در فیلم های سینمایی زیادی مورد استفاده قرار گرفته اند. قفل زمان دار، در واقع یک زمان سنج است که کنترل می کند درب گاو صندوق تا قبل از رسیدن به ساعت از پیش تعریف شده، حتی در صورت وارد کردن رمز درست، باز نشود. این قفل ها در واقع بخشی از قفل یک دستگاه هستند. مورد استفاده این قفل ها بیشتر در بخش نگهداری سپرده های بانکی یا دیگر بخش های ضروری بانک است.

قفل ترکیبی با تاخیر زمان

قفل ترکیبی با تاخیر زمانی یکی از پیشرفته ترین قفل ها به شمار می‌رود. این قفل ها از ترکیبات الکترونیکی و دیجیتالی به همراه یک تایمر تاخیری ساخته می شوند که این تایمر تاخیری باز کردن قفل را با تاخیر تعیین شده توسط مصرف کننده به طور قابل توجهی کمتر از یک ساعت به تاخیر می اندازد. در مقابل قفل های زمان دار که فقط در یک زمان از پیش تعیین شده درب گاو صندوق را باز می کند، قفل تاخیر زمانی در هر زمانی درب گاو صندوق را باز می کند ولی باز هم صاحب گاوصندوق باید منتظر تاخیر تا زمان تنظیم شده بماند.

 

تهیه و تنظیم: شرکت گاوصندوق آرکا