اگر به تازگی در یک تیم فوتبال تبت نام کرده اید و یا اینکه قصد دارید برای یک نفر که به شدت به فوتبال علاقمند می باشد توپ فوتبال هدیه بخرید, شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که مشخصات یک توپ فوتبال استاندارد چیست. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به معرفی 2 نکته ای که در زمان خرید توپ فوتبال باید بدان توجه داشته باشید بپردازیم.

1- سایز توپ فوتبال

ابتدا اینکه باید تعیین کنید که چه سایز توپ فوتبال قصد دارید تا تهیه کنید. در این رابطه لازم است تا بدانید که, توپهای فوتبال در سایزهای 1 تا 5 تولید می شوند, ولی فقط توپ فوتبال با سایز 4 و 5 در مسابقات رسمی فوتبال برای ردههای سنی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سایز استاندارد توپ فوتبال برای مسابقات فوتبال برای افراد بالای 12 سال سایز 5 می باشد که این توپ فوتبال استاندارد دارای محیطی بین 68 تا 70 سانتیمتر و وزنی در حدود 410 تا 450 گرم می باشد.

اما اگر قصد خرید توپ فوتبال برای افراد زیر 12 سال را دارید, لازم است که بدانید که سایز توپ فوتبال استاندارد برای این رده سنی در مسابقات رسمی سایز 4 می باشد که توپ فوتبال با این سایز, محیطی بین 63 تا 66 سانتیمتر و وزنی در حدود 350 تا 390 گرم دارد.

همانطور که مشاهده می کنید توپ فوتبال سایز 4 و سایز 5 تفاوت چندانی با یکدیگر نمی کنند و در بعضی موارد توپهای سایز 5 را نیز برای افراد زیر 12 سال نیز استفاده می کنند, اما ترجیحا بهتر است تا برای بچه های زیر 10 سال از سایز 4 استفاده شود.

k2

2- ساختار توپ فوتبال

پس از اینکه مشخص کردید که به توپ فوتبال با چه سایزی نیاز دارید, نوبت به بررسی ساختار و یا همان جنس و روش تولید آن می باشد. در واقع مواد بکار رفته در توپ فوتبال و نوع تولید آن نقش تعیین کننده ای در قیمت توپ فوتبال دارد.

بطور کلی یک توپ فوتبال از یک قسمت رویه و یک قسمت تیوپ داخلی (بلیدر) تشکیل شده است. تیوپ داخلی وظیفه نگهداری هوا را در داخل توپ را ایفاء می کند, و قسمت رویه توپ قسمتی است که با سطح زمین در تماس می باشد. قسمت رویه توپ فوتبال بسته به کیفیت آن از چرم مصنوعی و یا طبیعی تولید می شوند.

بطور کلی, دو روش ساخت در تولید توپ فوتبال متداول می باشد, که یکی روش تولید دوختی و دیگری روش تولید پرسی می باشد. در روش دوختی پنل های توپ بوسیله دوخت به یکدیگر متصل می شوند, و این باور در دنیای توپ متداول می باشد که توپهای تولید شده به روش دوختی معمولا از کیفیت بیشتری برخوردار می باشند, اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بعضی از توپهای تولید شده به روش پرسی نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشند.

سخن آخر

با توجه به مطالب بالا, دو نکته ای که در زمان خرید توپ فوتبال بهتر است تا بدان توجه کنید, سایز توپ فوتبال و ساختار توپ فوتبال می باشد. در نظر داشتن این دو نکته در زمان انتخاب توپ فوتبال کمک شایانی به شما خواهد نمود. در پایان از شما دعوت می نمائیم تا از مجموعه توپ فوتبال فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت دیدن نمائید.