به زبانی ساده می توان گفت که اینورترها می توان کار تبدیل ولتاژ DC را به AC انجام بدهند و یک مدار الکترونیک قدرت به شمار می روند. معمولا در مدارهای داخلی وسایل الکترونیکی که کوچک می باشند توان DC را بکار می گیرند ولی ورودی اصلی بیشتر وسایل الکترونیکی که در منازل استفاده می شود از برق AC شهری می باشد. به همین جهت ضروری است که بتوان راهی را بدست آورد که توان DC را به AC تبدیل نماید. پس اینورترها یک دستگاه استاتیک می باشند که توانایی تبدیل یک فرم را به فرم دیگری داشته ولی خود تولید توان ندارد و مولد نیستند و به عنوان یک مبدل شناخته می شوند.

g1

دسته بندی اینورترها

اینورترها از لحاظ شکل موج خروجی به سه گروه دسته بندی می شوند که شامل 1- اینورترهای موج مربعی 2- اینورترهای شبه‌سینوسی (اینورترهای سینوسی اصلاح شده)  3- اینورترهای سینوسی می باشند.

اگر به نوع بار این نوع تجهیزات دقت کنیم اینورترهای AC قادراند که تک فاز یا سه فاز باشند که می توان گفت ما دو گروه اینورتر داریم شامل تک فاز و سه فاز . در صورتی که اینورتر تک فاز باشد پس بار تک فاز بوده که شامل مدل نیم موج و تمام موج می شود.

معمولا در صنایع بارهای الکترونیکی سه فاز می باشند و از منابع AC استفاده می شود که سه فاز هستند و برای تغذیه بار اینورتر سه فاز نیز کاربرد داشته است.

کاربردهای اینورتر

اینورترها دارای کاربردهای گسترده ی می باشند و برای کارهای کوچک مثل منبع تغذیه کامپیوتر تا صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله رایج ترین کاربردهای اینورتر شامل گزینه های زیر می باشد:

  • منبع تغذیه
  • منابع برق اضطراری
  • گرمکن القائی
  • انتقال انرژی به روش HVDC
  • درایو فرکانس متغیر
  • درایوهای الکترونیکی وسایل نقلیه
  • کاربردهای در جوشکاری (انواع فولاد و جوشکاری الومینیوم)
  • و....

در رابطه با اینورترها باید بخاطر داشته باشید که همیشه اینگونه نیست که بتوانند به شیوه ی صحیحی کار کنند و گاهی دچار مشکلاتی می شوند که نیاز به تعمیر اینورتر وجود دارد و باید توسط متخصص و تعمیرکار حرفه ی برای تعمیر آن اقدام کرد. البته اگر مشکل حادی رخ داده باشد و اینورتر دیگر تعمیر نشود یا از مدل های قدیمی باشد که قطعات آن در دسترس نباشد باید به سراغ اینورتر جدیدتری رفت و اینورتر جدیدی را جایگزین کرد.

اینورترها به دلیل بهره وری اقتصادی که دارند دارای برتری خاصی می باشند. مثلا در یک دستگاه میزان جریان اولیه در نمونه سه فاز با جریان خروجی 200 آمپر ،12 آمپر می باشد و این باوجودیست که نمونه های ترانسفورمر معمولی حدودا 18 آمپر در جریان های شبیه به آن میباشد.

ایزی درایو

اینورتر ایزی درایو نیز یکی از مدل های اینورتر است که این مدل توسط کشور چین ساخته می شود و برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود. متاسفانه شرایط بازار دچار نوسانی شده است که بر روی قیمت های این نوع تجهیزات نیز تاثیر گذاشته است ولی اگر میخواهید تجهیزاتی بخرید که علاوه بر دارا بودن بهترین کیفیت ها بلکه قیمت منصفانه ی نیز داشته باشد به سراغ تهران برق به نشانی https://tehranbargh.com/ بروید. در این فروشگاه اینترنتی اینورترهای ایزی درایو نیز برای فروش وجود دارد که قادرید با توجه به نیازهایتان برای خرید اینورتر اقدام کنید.