ویروس کرونا چیست ؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که می توانند حیوانات و انسان ها را بیمار کنند . تعداد زیادی از ویروس های کرونا که تاکنون شناخته شده اند، موجب ابتلا به طیفی از عفونت های دستگاه تنفسی در انسان ها می شوند که از سرما خوردگی تا ابتلا به بیماری های شدیدتری مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم تنفسی حاد (SARS) متغیر هستند.

 

r1

 

ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی هنگام سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا به ویروس منتقل می شود . این قطرات می تواند توسط شخص نزدیک تنفس شود یا روی بینی و دهان او قرار بگیرد . تماس با بزاق شخص بیمار از طریق بوسیدن یا هر گونه رابطه جنسی دیگر، شما را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می دهد .

همچنین ممکن است قطرات تنفسی فرد مبتلا به کرونا به پوست و وسایل شخصی او سرایت کند . شریک جنسی به واسطه لمس این سطوح و دست زدن به دهان، بینی یا چشم به ویروس مبتلا می شود . به علاوه، ویروس کرونا از طریق تماس با مدفوع هم منتقل می شود . بنابراین، احتمال این که از طریق رابطه جنسی که شما را در معرض مدفوع قرار می دهد به ویروس کرونا دچار شوید، وجود دارد .

هنوز مدرکی دال بر این که ویروس کرونا از طریق منی یا ترشحات واژن منتقل می شود یا خیر وجود ندارد، اما ویروس در منی افرادی که به این بیماری دچار شده بودند یا در حال بهبودی هستند، مشاهده شده است . برای اطمینان و تایید این نکته که آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود یا خیر به تحقیقات بیش تر نیاز است .

 

r2

 

از آن جایی که بعضی افراد مبتلا به کرونا علامت ندارند، لازم است در صورت شیوع کرونا در جامعه فاصله خود و دیگران را رعایت نمایید . این مورد پرهیز از برقراری رابطه جنسی با کسی که با شما زندگی نمی کند، می شود . اگر شما یا شریکتان احساس ناخوشی می کنید که به ویروس کرونا مبتلا شده اید، تا زمانی که حال هر دو نفر خوب نشده همدیگر را نبوسید یا رابطه برقرار نکنید . به علاوه، اگر شما یا شریکتان به دلیل داشتن بیماری زمینه ای در صورت ابتلا به کرونا در معرض بیماری جدی قرار می گیرید، بهتر است از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید .

 

r3

 

سخن پایانی

با جهانی شدن همه گیری ویروس کرونا و هشدارهایی که در مورد سرعت سرایت آن منتشر می شود، استرس زیادی در مردم ایجاد شده است . برای کاهش استرس می توانید با روانپزشک آنلاین مشورت نمایید . روانپزشک می تواند به شما کمک نماید که بر استرس خود غلبه کنید و روال عادی زندگی خود را طی کنید .

برای رزرو وقت از بهترین روانپزشک تهران بر روی لینک زیر کلیک نمایید .