در این مقاله در رابطه با نحوه یادگیری بهتر و سریعتر ریاضی و چگونگی قوی کردن پایه ریاضی توضیحاتی ارائه می شود. اگر می خواهید در ریاضی پیشرفت کنید، جزو بهترین ها باشید و حتی نمره 20 بگیرید ادامه این مقاله را بخوانید.

فرقی ندارد که سوال شما این است که چگونه ریاضی ششم را یاد بگیریم و یا چگونه ریاضی نهم را یاد بگیریم، در هر مقطعی که درس می خوانید برای اموزش بهتر و سریعتر ریاضی قواعد مشخصی وجود دارد که باید با دقت مد نظر قرار دهید و اجرا نمائید. حتی اگر سوالاتی مانند اینکه چگونه در ریاضی 20 بگیریم و یا چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم؟ دارید باز هم مطالبی که در این مقاله ارائه شده است می تواند برای شما مفید باشد. برای پیشرفت در درس ریاضی، ریاضی هفتم، هشتم، دانشگاهی و یا هر مقطع دیگری باید در طول ترم درس بخوانید. بسیار مهم است که ریاضی را با در اختیار داشتن زمان کافی بخوانید و برای آن تمرین و مسئله حل کنید تا خیلی خوب برای شما جا بیفتد و بر آن مسلط شوید. کتاب درسی شما بهترین منبع برای مطالعه ریاضی است و به جای اینکه در جستجوی بهترین کتاب برای تقویت پایه ریاضی باشید بهتر است روی کتاب درسی خودتان متمرکز شوید و آن را با دقت بالا مطالعه نمائید. خیلی خوب است درک کنید ریاضی برای یادگیری به زمان نیاز دارد و خیلی در جستجوی راهکارهای یادگیری سریع ان نباشید و برای حل تمرین و مسئله وقت بگذارید. البته می توانید بازدهی خودتان را افزایش دهید و از زمان استفاده بهتری داشته باشید مثلا اگر با تمرکز بالا درس بخوانید. ولی در هر صورت نخواهید در یک هفته کل ریاضی را بخوانید یا مطالعه آن را به شب امتحان موکول نکنید.

ریاضی را در طول ترم بخوانید و در کلاس ها حاضر شوید

در نظر گرفتن مواردی مانند خواندن ریاضی در طول ترم، حل تمرین و مسئله برای این درس و درست تمرین کردن ریاضی، استفاده از کلاس های خصوصی ریاضی و حضور فعال در کلاس های اصلی خودتان می تواند به شما کمک کند یکی از بهترین نمره های ریاضی را در کلاس خودتان بگیرید و انجام مجموعه ای از این کارها بهترین شیوه برای آموزش ریاضی است. برای اینکه ریاضی را بتوانید در کمترین زمان ممکن آموزش ببینید به جای کتاب از جزوه کلاسی استفاده نمائید. اگر خودتان در کلاس های ریاضی حاضر بوده اید می توانید از جزوه خودتان استفاده کنید. در غیر اینصورت از جزوه یکی از همکلاسی های خودتان که وضعیت درسی و تحصیلی خوبی دارد استفاده نمائید. جزوه کلاسی ویژگی های خوبی دارد که برای آموزش سریع ریاضی می توانید روی آن حساب کنید. اولا اینکه جزوه به صورت کامل مطالبی که مد نظر استاد و معلم ریاضی شما است را پوشش می دهد و در عین حال به نسبت کتاب خیلی خلاصه تر است. در نتیجه می توانید در زمان کوتاهتری آن را مطالعه نمائید و خیالتان هم راحت باشد که تمام مطالب مد نظر استاد ریاضی خودتان را خوانده اید. البته اگر وقت کردید حتما برای هر مبحث از کتاب ریاضی چند تمرین حل کنید.

قبل از کلاس پیش مطالعه داشته باشید.

ممکن است بگوئید درسی که داده نشده است را متوجه نمی شوید چگونه پیش مطالعه کنیم. ولی اگر نگاه مختصری هم به درس بیندازید و 20 درصد آن را متوجه شوید باز هم در کلاس فهم شما از مطالب بالاتر خواهد رفت. بعد از کلاس درس را مرور نمائید. این مورد بسیار موثر و کاربردی است. بعد از کلاس ریاضی و سایر دروس اگر مرور نکنید مطالب به سرعت فراموش خواهد شد. وقتی درس را مرور می کنید مطالب بهتر برای شما جا می افتد و درک بهتری هم خواهید داشت و دیرتر فراموش می کنید. شاداب و سرحال در کلاس ریاضی حاضر شوید. برنامه خوب منظمی داشته باشید تا سر کلاس های ریاضی و سایر دروس مرتبا چرت نزنید. اگر قرار است صبح زود در کلاس حاضر باشید بسیار خوب است که شب زود بخوابید تا استراحت کافی داشته باشید. پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید: کلاس های تدریس خصوصی ریاضی برای یادگیری بهتر درس ریاضی

ریاضی را پایه ای و مفهومی بخوانید و در کلاس جزوه بنویسید

برای موفقیت در امتحان ریاضی و یا کسب درصد بالا در این درس در کنکور و به صورت کلی برای پیشرفت در درس ریاضی سعی کنید ریاضی را به صورت مفهومی و پایه ای بخوانید. این تا حدود زیادی به خودتان هم بستگی دارد. بعضی از افراد سطحی خوانی می کنند و سعی می کنند فرمولها را فقط حفظ نمایند و حتی سوالها را هم حفظ می کنند. ممکن است در یکی دو امتحان به این ترتیب نتیجه بگیرید ولی در کل ریاضی را یاد نخواهید گرفت. سعی کنید معنا و مفهوم روابط و خواسته های تمرینات و مسائل را به خوبی درک کنید و بفهمید. حین تدریس معلم یا استاد ریاضی جزوه بنویسید: جزوه نوشتن در یادگیری بهتر درس و افزایش تمرکز در کلاس بسیار مهم است. وقتی می خواهید جزوه بنویسید چاره ای ندارید جز اینکه حواس خودتان را جمع کنید. با حواس پرت نمی توان جزوه نوشت. در ضمن بهتر هم گوش می دهید و درس را خوب یاد خواهید گرفت. نکته دیگر اینکه برای مرور درس در مراحل بعدی و در طول ترم و ایام امتحانات جزوه در کنار کتاب درسی یکی از بهترین منابعی است که در اختیار خواهید داشت. جزوه خودتان را داشته باشید و در این حالت مطمئن خواهید بود که تمام مطالب را یادداشت کرده اید و از جزوه دیگران بی نیاز خواهید بود.

حل تمرینات بیشتر، بیشتر قوی شدن در ریاضی

حل تمرین و مسئله برای قوی شدن در درس ریاضی مهم و حیاتی است. در یک کلام می توان گفت که مهمترین کاری که برای قوی شدن در درس ریاضی باید انجام دهید حل تمرین و مسئله است. افرادی که ریاضی را بهتر از شما بلد هستند و نمرات بهتری می گیرند، تمرینات بیشتری حل کرده اند. از مثالها و تمرینات کتاب درسی شروع کنید و در ادامه سراغ تمرینات سطح بالاتر بروید. تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید: همانطور که گفته شد، حل تمرین و مسئله برای یادگیری بهتر درس ریاضی و قوی تر شدن در درس ریاضی مهم است. بعد از آنکه مثالهای حل شده در کلاس ریاضی و تمرینات متن کتاب درسی را حل کردید سراغ تمرینات سطح بالاتر بروید. می توانید از کتابهای کمک آموزشی معتبر هم استفاده نمائید. حل تمرین و مسئله بیشتر = قوی تر شدن شما در درس ریاضی. تمرینات بیشتری حل کنید و در درس ریاضی پیشرفت کنید. در این مقاله هم در رابطه با نحوه یادگیری بهتر ریاضی توضیح داده شده است.

نحوه مطالعه ریاضی در مقطع دانشگاه

ریاضی در مقطع دانشگاه به نسبت دوره متوسطه کمی سنگین تر است. در مقطع دانشگاه برای ریاضی 1 و 2 عمومی معمولا کتاب توماس معرفی می شود.اگر می خواهید ریاضی دانشگاه را خوب یاد بگیرید باید سعی کنید از همان اوایل ترم برای آموزش ان وقت بگذارید. چون حجم کتاب های مرجعی که معرفی می شود بالا است بسیار خوب است که در کلاس حضور داشته باشید و جزوه بنویسید. جزوه به نسبت کتاب خلاصه تر است و مطالعه آن راحت تر می باشد. بنابراین از جزوه کلاسی در مقطع دانشگاه نباید غافل باشید. خصوصا جزوه ای که خودتان یادداشت کرده اید و در کلاس حاضر بوده اید بسیار ارزشمند است. برای درس ریاضی در طول ترم تمرین حل کنید. حل تمرین برای ریاضی بسیار حیاتی و ضروری است. اگر ریاضی را در مقطع متوسطه خوب یاد گرفته باشید در مقطع دانشگاه هم کار شما راحت تر خواهد بود. اگر در این درس اشکالات پایه ای و متعددی دارید از اساتید تدریس خصوصی ریاضی کمک بگیرید.

ریاضی درس شب امتحانی نیست

 ممکن است برای بعضی از دروس اگر متن کتاب درسی را فقط مطالعه نمائید در امتحان بتوانید نمره خوبی بگیرید. ولی برای درس ریاضی تمرین حل کردن بسیار مفید و در عین حال لازم است. تمرین حل کردن در واقع استفاده عملی از آموخته های خودتان است. با حل مسائل مختلف هم درس مرور می شود و هم متوجه خواهید شد در کدام بخش ها اشکال دارید. ولی در نهایت درست تمرین کردن ریاضی هم بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید تمرینات را خوب مورد بررسی قرار دهید و روی نحوه حل آن فکر کنید.  هم در کلاس های درس و هم حین مطالعه و حل تمرین سعی کنید روابط و فرمول ها را درک کنید و بفهمید. صورت سوال را برای خودتان توضیح دهید و سعی کنید به هر ترتیبی که شده راه حلی بنویسید. اشتباه هم باشد ایرادی ندارد. خیلی سریع سراغ پاسخ سوال نروید. با یادگیری مفهومی و پایه ای فیزیک نمره خوب امتحان فیزیک در انتظار شما خواهد بود. ولی اگر درس را فقط به صورت سطحی مطالعه کنید و سعی کنید فقط فرمول ها را حفظ نمائید، در نهایت اگر در امتحان سوال جدیدی به شما داده شود که قبلا ندیده اید از حل کردن آن باز خواهید ماند.

در کلاسهای ریاضی به صورت کامل شرکت کنید

شرکت در کلاسهای ریاضی برای یادگیری بهتر آن بسیار مفید است. ممکن است پیش آمده باشد که برای یادگیری یک درس و یا یک مبحث جدید تلاش کرده باشید خودتان آن را یاد بگیرید. حتما تایید می کنید که خیلی سخت است و پیشرفت شما هم بسیار کند خواهد بود. شرکت در کلاسهای ریاضی برای آموزش بهتر ریاضی کاملا مفید است. برای یادگیری بهتر ریاضی تمرین و مسئله حل کنید: ریاضی را بدون حل تمرین ومسئله فراموش کنید. اگر می خواهید در جلسه امتحان توانایی پاسخ به سوالات را داشته باشید و یا در جلسه کنکور بتوانید تست های ریاضی را بزنید حتما تمرین و مسئله حل کنید. تمرین و مسئله باعث می شود مطالب بهتر برای شما جا بیفتد و درک بهتری از آن داشته باشید. وقتی تمرین حل می کنید عملا از مطالبی که آموزش دیده اید استفاده می کنید و در نتیجه درس را بهتر آموزش می بینید.

توصیه هایی برای 20 گرفتن در درس ریاضی

برای 20 گرفتن در درس ریاضی باید وقتی در جلسه امتحان به سوالات پاسخ می دهید راه حلها را بلد باشید و اشتباهی نداشته باشید. وقتی تمرین و مسئله حل می کنید ممکن است حین حل این تمرینات اشتباهاتی مرتکب شوید و چون این اشتباهات را حین حل تمرینات یک بار مرتکب شده اید در جلسه امتحان حواستان جمع تر خواهد بود و در نتیجه به احتمال بیشتری بیست می گیرید. بنابراین حل تمرین و مسئله برای درس ریاضی به دو شکل و از دو جنبه فایده و مزیت دارد. اول اینکه به صورت عملی از آموخته های خودتان استفاده می کنید و اگر موانع ذهنی ای وجود دارد که حین حل تمرین برای شما مشکل ساز است، بر آنها غلبه خواهید کرد و ثانیا اشتباهاتی که ممکن است حین حل سوالات امتحانی در جلسه امتحان انجام دهید را حین حل تمرینات مرتکب خواهید شد و در نتیجه در امتحان از آنها حذر خواهید کرد. مطمئن باشید هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد و در نتیجه احتمال 20 گرفتن شما در این درس افزایش می یابد. مقاله راهکارهای آموزش خوب ریاضی را هم بخوانید.

در زمانهای اوج بازدهی خودتان درس ریاضی ار مطالعه کنید

بعضی از افراد صبح را برای مطالعه کردن دوست دارند. تعدادی از افراد ممکن است در زمانهای آخر شب بازدهی بیشتری داشته باشند. اگر می خواهید در درس ریاضی موفق شوید و حتی 20 بگیرید، بهترین زمان مطالعه خودتان که در آن زمان بیشترین بازدهی را دارید به مطالعه درس ریاضی اختصاص دهید. به این ترتیب درس را بهتر یاد می گیرید و احتمال موفقیت شما افزایش می یابد. فایده دیگر مطالعه ریاضی در اوج بازدهی خودتان این است که در زمان کمتری می توانید حجم بیشتری از مطالب را مطالعه کنید و بازدهی شما افزایش می یابد. ریاضی درس سنگینی است و به تمرکز کامل نیاز دارد.

شب امتحان ریاضی خیلی دیر نخوابید

بعضی از دانشجویان و دانش اموزان که در طول ترم درس ریاضی را مطالعه نکرده اند، فکر می کنند با نخوابیدن در شب امتحان ریاضی می توانند معجزه کنند. حقیقت این است که زمان شما محدود است و کار خیلی عجیب غریبی نمی توان انجام داد. اگر شب امتحان نخوابید، سر جلسه امتحان هوشیاری خودتان را به صورت کامل نخواهید داشت و نمی توانید از مباحثی که خوانده اید هم استفاده نمائید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تا جایی که وقت به شما اجازه می دهد و با کمک مدرسین تدریس خصوصی ریاضی و با استفاده از جزوه کلاسی درس ریاضی درس را بخوانید و تلاش کنید که مباحث ارائه شده را یاد بگیرید. ولی به هر حال شب امتحان ریاضی هم 5 یا 6 ساعت بخوابید تا بتوانید از مباحث خوانده شده استفاده کنید. بلد بودن درس مهم است ولی اگر سرجلسه امتحان حالت خواب آلود داشته باشید نمی توانید با تمرکز جواب دهید و نتیجه بگیرید.

منبع 1

منبع 2