پیچ و رولپلاک نما بدون داربست:

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی همه چیز تغییر کرده است و همه‌ی کارها بر اساس دنیای مد پیش می‌رود. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و حیاط‌دار را خراب می‌کنند و ساختمان‌های جدید چند طبقه می‌سازند. این کار را معمولا به عهده یک سازنده معتبر می‌گذارند تا یک ساختمان یا برج ساخته شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد پیج و رولپلاک نما بدون داربست صحبت کنیم.

 

نمای ساختمان:

امروزه ساختمان‌ها هم به روش‌های مختلف و پیشرفته ساخته می‌شوند. ساختن یک ساختمان پروسه‌های مختلفی دارد و مراحل خاصی دارد که باید به ترتیب انجام شود و شکل بگیرد. مسئولیت ساختن ساختمان بر عهده‌ی سازنده است و هر مشکلی بوجود آید، سازنده باید پاسخگو باشد. تحویل گرفتن ساختمان سر موقع هم بسیار اهمیت دارد زیرا اگر سازنده نتواند این کار را به موقع انجام دهد، تمام برنامه‌ریزی‌های شما به هم میریزد. پس سعی کنید قبل از آن به دنبال سازنده‌ای باشید که علاوه بر اعتبار و تجربه، خوش قول هم باشد. نمای کلی ساختمان یکی از مسائلی است که بسیار اهمیت دارد و همه به آن توجه می‌کنند، زیرا همیشه برای انتخاب یک خانه برای خرید و یا حتی اجاره، ابتدا به نمای آن توجه می‌کنیم. نماهای مختلفی وجود دارد که سازنده بنا بر سلیقه شخصی شما آن را اجرا می‌کند. بدنه و نمای ساختمان جزء اولین کارهایی است که شروع می‌شود. قبل از شروع کار در مورد همه چیز با سازنده صحبت می‌شود و یک قولنامه نوشته می‌شود. امروزه برای ایمنی نما باید از پیچ و رولپلاک استفاده کنند. این روش را با داربست هم انجام می‌دهند اما پیچ و رولپلاک نما بدون داربست هم امکان پذیر است که در مورد آن صحبت می‌کنیم.

 

      

v2

                                                                رعایت نکات ایمنی هنگام کار

 

ایمنی ساختمان:

از بحث سلیقه و دکوراسیون و نمای ساختمان و همه چیز که بگذریم، بحث ایمنی ساختمان از همه چیز مهم‌تر است. زیرا جون آدمیزاد بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد و هنگامی که سلامتی نباشد، هیچ چیزی ارزش ندارد. یکی از مسئولیتهایی که سازنده دارد، این است که باید طوری موارد ایمنی را رعایت کند که سنگ نما ریزش نداشته باشد. همانطور که میدانید ریزش سنگ نما بسیار خطرناک است و خسارت‌های جبران ناپذیری را به بار می‌آورد. در واقع هر گونه خسارتی که از ریزش سنگ نما بوجود آید، تا مدتی معلوم بر عهده‌ی سازنده است. این مسئولیت مهم تا حدود 5 تا 10 سال ادامه دارد. پس سازنده باید نما را به طور محکم پیچ و رولپلاک کند. پس این قضیه بسیار حیاتی است و همه باید به آن توجه کنند. سازنده با مبلغ بسیار کمی می‌تواند این کار را انجام دهد و از بوجود آمدن خسارت‌های سنگین جلوگیری کند. پیچ و رولپلاک کردن انواع مختلفی دارد و متخصصین این کار به روشی آن را انجام می‌دهند. امروزه پیچ و رولپلاک نما بدون داربست انجام می‌شود. البته هنوز هم از داربست برای این کار استفاده می‌کنند اما دیگر خیلی از این روش استقبال نمی‌شود. مشخص است که هیچ سازنده‌ای از روی تنبلی بی خیال پیچ و رولپلاک کردن نمی‌شود، در واقع بی توجهی و ندانستن ضررهای پیچ و رولپلاک نکردن نما است که باعث می‌شود سازنده این کار مهم و اساسی را انجام ندهد. اگر نماکار سنگ‌ها را پیچ و رولپلاک نکند، در ابتدا کسی متوجه نمی‌شود زیرا نما سالم و تمیز است و توجهی به آن نمی‌شود اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که هوا سرد می‌شود و باد و باران شروع می‌شود. در این حالت با مرور زمان این سنگ‌ها جابه‌جا می‌شوند و شروع به ریزش می‌کنند. ممکن است در همین حال کسی از خیابان یا کوچه در راه عبور باشد و این سنگ‌ها به سر و یا صورت عابر برخورد کند و آن زمان معلوم نیست چه بلایی بر سر جان یک انسان می‌آید، یا حتی ممکن است یک ماشین زیر ساختمان پارک باشد و سنگ به آن بخورد کند. پس عوارض پیچ و رولپلاک نکردن ساختمان بسیار سنگین و گاهی جبران ناپذیر است. در ادامه‌ی مطلب می‌خواهیم در مورد پیچ و رولپلاک نما با طناب صحبت کنیم پس ادامه‌ی مطلب را با دقت بیشتری بخوانید.

 

v3

                                                        انجام کار پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نما با طناب:

امروزه پیچ و رولپلاک نما بدون داربست و با استفاده از طناب راپل انجام می‌گیرد. مراحل انجام کار به این صورت است که ابتدا راپل کار از ساختمان بازدید می‌کند تا دقیق بداند به چه وسایلی و چه مقدار نیاز دارد، مثلا اگر نما رومی است باید از دو نوع دریل استفاده کند زیرا ضخامت سنگها با یکدیگر تفاوت دارند. باید این را بدانید که محلی که طناب به آن محکم می‌شود باید توانایی تحمل وزن راپل کار و سایلی که او به همراه دارد را داشته باشد. در این کار بهتر است به جای استفاده از یک طناب، از دو طناب استفاده کرد تا ایمنی بیشتر حفظ شود و مشکلی بوجود نیاید. برای انجام پیچ و رولپلاک کردن هم از روز قبل گروه فیکس کننده نمای ساختمان به محل می‌آیند و با توجه به توانایی پشت بام برای تحمل وزن، دو یا چند نفر از افراد متخصص افراد فیکس کننده شروع به پیچ و رولپلاک نما با طناب می‌کنند. نحوه کار به این صورت است که از آخرین طبقه ساختمان شروع می‌شود و به پایین می‌رسد. در انتها نیز برای این که جای پیچ‌ها نمای بدی به ظاهر ساختمان ندهد جای آنها را با بتونه همرنگ پر می‌کنند. اگر در حین انجام پیچ و رولپلاک کردن سنگی شکسته شود باید آن سنگ جدا شود و ملات آن هم کنده شود و یک سنگ سالم با ملات تازه جایگزین آن شود.

 

ایمنی کار با طناب:

  1. به محلی که طناب به آن بسته می‌شود باید توجه زیادی کرد که کاملا امن و مقاوم باشد. اگر ساختمان دارای آسانسور باشد بهترین جا قلاب آسانسور است.
  2. در محلی که کار انجام می‌شود کسی از زیر محل سوراخ‌کاری عبور نکند.
  3. کسی که این کار را انجام می‌دهد باید تمرکز و دقت زیادی داشته باشد و همه‌ی وسایل مورد نیاز هم با خود بالا ببرد.

در کل همه این کارها برای ایمنی و جلوگیری از خطرات است. این کار را به متخصصین متبحر و باتجربه بسپارید تا نگرانی کمتری داشته باشید. در پیچ و رولپلاک نما بدون داربست هم اگر همه‌ی نکات ایمنی رعایت شود، بسیار آسان و بی دردسر است.