روانکاوی نوعی درمان روانشناسی است. هدف روانکاوی آزاد کردن احساسات و خاطرات واپسرانده یا سرکوب شده در بیمار است. به عبارت دیگر، یک روانکاو در تهران می کوشد تا محتویات ناخودآگاه به سطح به آگاهی است. این هدف، از طریق گفتگو با یک فرد و مطرح کردن پرسش هایی درمورد مسائل مهم زندگی پیگیری می شود. همچنین تجربیات کودکی و کاووش در پیچیدگی های زیر سطوح به ظاهر ساده، تحلیل می شوند.

حل و درمان مشکلات روانشناسی توسط روانکاو به صورت عمیق انجام می شود. در شرایط فعلی دسترسی به یک روانکاو در تهران ممکن است زمان بر باشد. بنابراین بهتر است که قبل از قرار گرفتن در لیست انتظار، از تناسب مشکل خود با روانکاوی اطمینان حاصل فرمائید.

بنیانگذار روانکاوی: زیگموند فروید و مفاهیمی که به روانشناسی افزود

به احتمال زیاد شما در مورد بنیانگذار تأثیرگذار و جنجالی روانکاوی مطالبی شنیده اید. او کسی نیست جز زیگموند فروید. فروید در اتریش متولد شد. او بیشتر دوران کودکی و بزرگسالی خود را در وین گذراند. او کمی پس از فارغ التحصیلی، یک دفتر خصوصی ایجاد کرد و به درمان بیماران مبتلا به اختلالات روان تنی پرداخت.

شکل گیری نظریه روانکاوی تحت تاثیر یک همکار و برخی بیماران فروید بود. همکار او، دکتر یوزف بروئر نام داشت. بیمار فروید به نام"آنا او" معروف بود. او از علائم جسمی رنج می برد که علت جسمی مشخصی نداشتند.

دکتر بروئر دریافت که علائم آنا طی درمان کاهش پیدا می کند. وقتی وی به او کمک می کرد که خاطرات تجربه آسیب زای سرکوب شده را آشکار سازد، علائم او کاهش یافت. این بیمار، علاقه فروید به ذهن ناخودآگاه را برانگیخت. و باعث شد برخی از تأثیرگذارترین ایده های او شکل بگیرند.

چرا در طول روانکاوی بیمار روی کاناپه دراز می کشید

اگرچه این موضوع اغلب در طنز و کارتون برای سرگرمی در روانکاوی استفاده شده است. اما دلایلی وجود دارد که بر اساس آنها کاناپه جنبه مهمی از تجربه درمان روانکاوی است. یک روانکاو در تهران از اصول کلی روانکاوی پیروی می کند. یکی از این اصول به حداقل رساندن تنش بیمار است.

دراز کشیدن بیمار روی کاناپه، به نشستن رو در رو با درمانگر ترجیح داده می شود. این کار محدودیت های اجتماعی حاصل از نگاه مستقیم به یکدیگر را کاهش می دهد. بیمار و درمانگر این فرصت را دارند که اجازه دهند ذهنشان در ارتباط با یکدیگر آزاد باشد. ارتباط ناخودآگاه می تواند منجر به تحلیل عمیق تر و کشف خود شود.

روانکاو در تهران و اصول روان درمانی

بنابراین، با توجه به مطالب فوق تفاوت بین روانکاوی و روان درمانی چیست؟

یک روانکاو در تهران تمایز اصلی بین روانکاوی و روان درمانی را به خوبی می شناسد. این تمایز هم در اهداف درمان و هم در روشهای استفاده شده برای دستیابی به این اهداف وجود دارد.

روان درمانی نوعی "درمان بوسیله گفتار" است. از آن به عنوان درمانی برای طیف وسیعی از بیماری ها و اختلالات روانشناسی استفاده می شود. هدف روان درمانی در نهایت این است که مشکلات حل شوند. همچنین علائمی که کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار می دهند برطرف شوند. برای رسیدن به این هدف رویکردهای زیادی وجود دارد. این رویکردها ها بسته به نوع روان درمانی مورد نظر، تفاوت هایی دارند. برخی از رایج ترین انواع آنها عبارتند از:

رفتار درمانی

شناخت درمانی

درمان های بین فردی

خانواده درمانی

گشتالت درمانی

هدف روانکاور در تهران چیست

هدف روانکاو در تهران چیست؟

روانکاوی نیز در لیست بالا از انواع رایج روان درمانی قرار می گیرد. اما هدف خاص تری دارد: کمک به بیمار برای غلبه بر خواسته ها و تأثیرات منفی ذهن ناخودآگاه. تکنیک های به کار رفته در روانکاوی با بسیاری از انواع دیگر روان درمانی متفاوت است. روان درمانی را می توان با برنامه های درمانی مختلفی انجام داد. رواندرمانی از یک بار در ماه تا دو بار در هفته قابل انجام است. اما، یک روانکاو در تهران جلسات روانکاوی را حداقل هفته ای دو تا سه بار برگزار می کند.

تفاوت مشاوره خانواده در تهران با روانکاوی چیست؟

یک روانکاو مجموعه ای از مهارتهای حاصل از آموزشهای خاص روانکاوی را دارد. در حالی که در مشاوره خانواده در تهران ممکن است چندین روش درمانی اتخاذ شود. اگرچه مشاوران خانواده اغلب در نوع خاصی از درمان تخصص دارند. روانکاوان معمولاً فقط به تحلیل روانکاوی می پردازند. در یک جلسه مشاوره خانواه در تهران معمولا از همه اعضاء خانواده استفاده می شود. این درحالی است که جلسات روانکاوی انفرادی است.

مشاوره خانواده در تهران کوتاه مدت است. در این مشاوره به مشکلات فعلی خانواده پرداخته می شود. البته برخی رویکردهای خانواده درمانی نیز هستند که در چهارچوب روانکاوی، به درمان می پردازند. با این حال، این دو حرفه هر دو بر روی کمک به مردم از طریق حل مشکلات متمرکز هستند. در هر دو، از مهارت های روانشناسی برای کمک به مراجعین استفاده می شود. در مشاوره خانواده نیز افراد به نوعی درباره مشکلات آگاهی پیدا می کنند. اما آنچه مشاوره خانواده در تهران را متمایز می کند ارائه راهکار است، که در روانکاوی مشاهده نمی شود.

در فرایند مشاوره خانواده در تهران مشکلات با رویکردی بین فردی بررسی می شوند. عقیده زیربنایی مشاوره خانواده این است که یک مشکل ریشه در تعامل های ناسازگار اعضاء خانواده دارد. مشاور خانواده ممکن است جلساتی را به صورت انفرادی برگزار کند. این جلسات در اصل به عنوان مکمل جلسات خانواده درمانی استفاده می شوند.

مشاوره خانواده در تهران

انواع مشاوره خانواه در تهران

مشاوره خانواده بوئنی

این شکل از مشاوره خانواده برای شرایطی مناسب است که افراد نمی توانند یا نمی خواهند سایر اعضای خانواده را مشارکت دهند. درمان بوئنی بر دو مفهوم اساسی بنا شده است. اول، مثلث سازی (تنظیم تعامل با شخص ثالث در خانواده) و تمایز (یادگیری اینکه در روابط خانوادگی از نظر عاطفی کمتر واکنش پذیر باشند).

مشاوره خانواده ساختاری

درمان ساختاری بر تنظیم و تقویت سیستم خانواده متمرکز است. تا اطمینان حاصل کند که والدین مسئولیت پذیر هستند. و همچنین کودکان و بزرگسالان مرزهای مناسب را تعیین می کنند. در این شکل از مشاوره خانواده در تهران، درمانگر برای مشاهده و یادگیری و تقویت توانایی روابط خانواده، به خانواده "می پیوندد".

مشاوره خانواده سیستمیک

مدل سیستمیک به نوعی از درمان اشاره دارد که بر ارتباطات ناخودآگاه و معانی رفتارهای اعضای خانواده متمرکز است. درمانگر در این روش درمانی خنثی است. او به افراد اجازه می دهد تا به عنوان اعضاء تاثیرگذار یک خانواده در مسائل و مشکلات خود عمیق تر درگیر شوند. برخی مواقع به دلیل محدودیت های رفت و آمد دسترسی به مشاوره خانواده حضوری دشوار است. در این شرایط می توانید از مشاوره آنلاین استفاده کنید.

چرا به مشاوره آنلاین نیاز داریم؟

انجام مشاوره آنلاین مزایای زیادی را به دنبال دارد. به دلیل وجود همین مزایا، بسیاری از افراد مشاوره آنلاین را به روش حضوری آن ترجیح می‌دهند. از جمله مزایای مشاوره آنلاین، می‌توان به صرفه بودن آن و عدم نیاز به پرداخت مبالغ زیاد برای مشاوره گرفتن از روانشناسان اشاره کرد.

بطور کلی هزینه‌ای که توسط افراد باید برای مشاوره گرفتن به شکل حضوری پرداخت شود، بیشتر از مبلغ مشاوره‌ آنلاین است. در بعضی موارد افراد نیاز به مراجعات پی در پی و جلسات مشاوره زیاد با روانشناسان دارند. اما امکان مراجعه‌ی زیاد به مطب روانشناسان، به دلایل مختلف برای آن‌ها وجود ندارد. لذا این افراد می‌توانند به راحتی و از طریق مشاوره‌ آنلاین، به تعداد دفعات لازم از روانشناس معالج خود مشاوره بگیرند. و درنتیجه مشکلات خود را حل کنند.

از دیگر مزایای قابل توجه مشاوره آنلاین می‌توان به حس اعتماد و راحتی اشاره کرد. این اعتماد درمانی در دو طرف در طول فرایند درمان به وجود می‌آید. به این معنی که بعضی از بیماران به دلایل گوناگون هنگام مشاوره حضوری با روانشناسان، احساس راحتی نمی‌کنند. یا ذهن آن‌ها به قدری پراکنده است که از بیان بعضی از مشکلات خود سر باز می‌زنند. لذا از طریق مشاوره آنلاین افراد احساس راحتی بیشتری با مشاور می‌کنند. درنتیجه به شکل دقیق‌تری مشکلات روانشناختی خود را بیان می‌کنند.

مشاوره ازدواج در تهران

لزوم مشاوره ازدواج در تهران برای زوج ها

مشاوره ازدواج در تهران نوعی مشاوره روانشناسی است. روانشناسی به مشاوره ازدواج می پردازد که زوج درمانگر باشد. وقتی افراد درگیر مشکلات عاطفی و ارتباطی می شوند به مشاوره نیاز پیدا می کنند. مشاوره ازدواج در تهران به زوج ها کمک می کند تا تعارض های زناشویی خود را به درستی حل کنند.

هدف مشاوره ازدواج در تهران کاهش مشکلات و اختلاف ها است. در فرایند مشاوره زوج ها هم نسبت به مشکلات آگاهی جدید پیدا می کنند. همچنین راهکارهای تازه ای را در قالب مهارت های ارتباطی می آموزند.

جلسات مشاوره ازدواج به صورت مشترک و با حضور زوج برگزار می شود. اما در صورت لزوم هریک از زوج ها می توانند به تنهایی با مشاور صحبت کنند. چیدمان جلسات بسته به نوع و شدت مشکل می تواند تغییر کند.

در شهرهای پرجمعیت استرس بیشتر است. در شهری مثل تهران سرعت تغییرات در زندگی شهری بالاست. همچنین الگوهای فرهنگی نیز با توجه به تاثیری که از سایر کشورها می گیرند در حال تغیرند. بنابراین مشاوره ازدواج در تهران و سایر شهرهای پرجمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

اولین هدف در مشاوره ازدواج این است که هریک از زوجین نقش خود را در شکل گیری مشکل بپذیرند و برای تغییر احساس تعهد پیدا کنند. شیوه های تعاملی زن و شوهرها تحت تاثیر عواطف و احساسات درونی آنها قرار دارد. به همین دلیل حل مشکلات زوج، توانایی و مهارت بالایی نیاز دارد.

مشاوره ازدواج در تهران

آیا مشاوره ازدواج در تهران ضرورت دارد

مشکلات ازدواج و تعارض هایی که بین زن و شوهر ایجاد می شوند باید قبل از شدت یافتن حل و فصل شوند. اگر مشکلات ارتباطی شدت پیدا کنند احتمال موفقیت مشاوره ازدواج در تهران به همان نسبت کاهش پیدا می کند. به عبارتی با بی تفاوتی نسبت به مشکلات خود و شریک زندگی، ناخواسته آنها را شدت می بخشیم.

همانطور که گفته شد ازدواج مبتنی بر تعامل عاطفی است. درنتیجه اختلاف ها می توانند به احساسات و عواطف زوج آسیب بزنند. تکرار این آسیب ها حتی می تواند بستری برای اختلالات روانشناختی فراهم کند. درست است که نارضایتی زناشویی در بسیاری موارد برخواسته از افسردگی زیربنایی است. اما در برخی موارد نیز تعارض های زناشویی می تواند منجر به افسردگی شوند.

اگر زوج با مشکلات واقعی زندگی روبرو شود و مجهز به مهارت های مقابله ای مناسب نباشد ممکن است تعارض پیدا کنند. علاوه بر مهارتهای مقابله ای، در یک مشاوره ازدواج در تهران مهارت های زندگی و بخصوص مهارت های اجتماعی به زوج آموزش داده می شود.

مشاوره ازدواج در تهران نه تنها به مشکلات عاطفی و احساسی زوج ها می پردازد بلکه سعی دارد با تقویت شایستگی زوج دسترسی آنها به موفقیت و شادی را نیز افزایش دهد.

معرفی یک روانشناس

ممکن است برای یک مشاوره تخصصی احساس نیاز کرده باشید. با مراجعه به سایت دکتر علوی به آدرس drraminalavi.com می توانید نوبت خود را رزرو کنید. دکتر علوی، دکتری تخصصی روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی است. با سال ها تحصیل، با تکیه بر تجربه و با گذراندن دوره های متعدد داخلی و اروپایی، به روز ترین خدمات مشاوره خانواده را ارائه می نمایند. شما می توانید از خدمات تخصصی ایشان به صورت آنلاین نیز بهره مند باشید. دکتر علوی در کنار و همراه با شماست تا سلامت خود را باز یابید. و از یک زندگی شاد و با کیفیت که شایسته آن هستید، لذت ببرید.