دستگاه‌های پرینتر یکی از دستگاه‌های پرکاربرد اداری محسوب می‌شوند. چاپگرها اغلب تا سال‌ها به درستی کار می‌کنند اما در برخی مواقع ممکن است دچار مشکلاتی شوند. در این مطلب می‌خواهیم به 5 مشکل رایج در پرینترها و راه حل آنها بپردازیم. همینطور در صدد هستیم درباره تعمیر چاپگر و شارژ کارتریج نیز مطالبی ارائه دهیم.

مشکلاتی که اغلب پرینترها دچار آن می‌شوند

چاپگرها به عنوان دستگاه‌هایی کاربردی و ارزشمند در بیشتر ادارات و منازل وجود دارند. این دستگاه‌ها به سبب استفاده زیاد و یا نادرست، دچار مشکلاتی می‌شوند که نیاز به تعمیر دارند. برخی از این ایرادات مانند استفاده بسیار کم از پرینترهای جوهر افشان، دلیل آن مشخص است؛ زیرا در این نوع چاپگرها جوهر خشک شده و چاپ صورت نمی‌گیرد. از این قبیل مشکلات که دلیل آنها مشخص است  بگذریم، به 5 ایراد رایج  در بین پرینترها می‌پردازیم.

 

اول: چاپ کردن بسیار کند است

در برخی مواقع ممکن است پرینتر شما بسیار کند عمل کرده و شما برگه پرینت شده را بسیار آهسته دریافت می‌کنید. برای حل این مشکل باید کیفیت چاپ را پایین بیاورید. اگرچه تنظیمات چاپگرها بر اساس مدل آنهاست ولی شما می‌توانید با فعال کردن گزینه (draft) این ایراد را برطرف سازید.

دوم: هزینه استفاده از کارتریج بسیار بالاست

تونر کارتریج که همان جوهر دستگاه پرینتر است قیمت بالایی دارد. در استفاده‌های بسیار زیاد، این قطعه‌ به سرعت کارایی خود را ازدست می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در شرایط استفاده بالا، کارتریج جوهری با ظرفیت چاپ بیش از 250 برگه و یا کارتریج لیزری با ظرفیت چاپ بیشتر از 2000 برگه را تهیه نمایید.

سوم: دستگاه چاپگر پرینت نمی‌گیرد

گاهی ممکن است چاپگر شما عمل پرینت را انجام ندهد. در این صورت اتصالات را چک کنید. سپس بررسی نمایید که کاغذ در داخل سینی پرینتر قرار دارد یا خیر. در انتها هم بررسی کنید که کابل USB به پرینتر متصل باشد.

چهارم: دستور پرینت گرفتن به دستگاهی غیر از دستگاه مورد نظر می‌رود

در مواردی به دلایل نامشخص، امکان دارد که ویندوز پیش فرض جدیدی انتخاب کرده باشد و دستور چاپ به آن پرینتر پیش فرض برود. راه حل آن در ویندوز 7 به این صورت است: به منوی استارت رفته و گزینه Devices and Printers را کلیک کنید. سپس به بخش Printers and Faxes  رفته و پیش فرض مورد نظرتان را کلیک راست نمایید. در ادامه گزینه Set as default printer را گزینش نمایید. البته این راه حل صرفا برای ویندوز 7 است و در ویندوزهای دیگر متفاوت است.  

پنجم: تشکیل نقاط اضافی و یا خطوط افقی بر روی برگه

پدید آمدن نقطه‌های سیاه رنگ و یا خط‌های افقی بر روی برگه پرینت شده، اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد کمی از روزها از دستگاه استفاده می‌کنید. این اشکال ممکن است به دلیل گرفتن هد چاپگر باشد. در این صورت می‌توانید از نرم‌افزار تمیز کردن هد استفاده نمایید. البته باید گفت که مراحل تمیز کردن هد برای هر ویندوز متفاوت است.

ایراداتی که ذکر شد اغلب نیازی به تعمیر پرینتر توسط تعمیرکار حرفه‌ای نیست و شما به راحتی می‌توانید خودتان عملکرد دستگاه چاپگر را اصلاح نمایید. البته این را بدانید که اگر درباره پرینترها اطلاعات کامل و درستی ندارید، بهتر است از کارشناسان این دستگاه‌ها کمک بگیرید. اگر اطلاعات نادرست شما سبب شود به قسمتی از دستگاه آسیب برسد ممکن است دیگر نتوانید از آن استفاده نمایید.   

در چه مواقعی بهتر است کارتریج را شارژ کنیم؟

کارتریج یکی از مهمترین قطعات دستگاه پرینتر است. این قطعه مصرفی باید بعد از مدتی شارژ یا تعویض شود. کارتریج پرینترهای جوهر افشان را بهتر است تعویض  نمایید؛ زیرا ممکن است شارژ کارتریج به دستگاه آسیب برساند.

خرید کارتریج اصلی این امکان را به شما می‌دهد که تا حدود 8 بار بتوانید تونر کارتریج خود را شارژ نمایید. شارژ کارتریج در خیلی از مواقع به عنوان یک راه حل مناسب برای پرینترهای لیزری است. البته باید این را در نظر داشته باشید که بعد از هربار شارژ کردن، کیفیت پرینت دستگاه پایین آمده و ظرفیت چاپ نیز کمتر می‌شود. کارتریج‌های اصلی در برابر کارتریج‌های طرح یا غیر اورجینال از کیفیت چاپ بالایی برخوردار هستند و همینطور احتمال آسیب رساندن به دستگاه در آنها وجود ندارد.

تونرهای اورجینال ساخت شرکت صاحب برند هستند و مشکل اصلی آنها قیمت بالای آنهاست. البته کارتریج‌های طرح نیز دارای کیفیت‌های مختلفی هستند که درجه یک آنها، اغلب آسیبی به دستگاه نمی‌رسانند. بنابراین بهتر است در صورت استفاده از کارتریج طرح، نوع درجه یک آن را تهیه نمایید.

شما می‌توانید تونرهای اصل را از طریق هولوگرام، سری ساخت و تاریخ تولید آنها تشخیص دهید. هولوگرام کارتریج اصلی اتمی بوده و نمی‌توانید آن را به طور سالم از بدنه قطعه جدا کنید. 

کلام آخر 

پرینترها به دلایل مختلفی ممکن است عملکرد آنها مختل شود. برخی از اشکالاتی که در بین اغلب این دستگاه‌ها رایج است را می‌توانید بدون نیاز به تعمیرکار، برطرف نمایید. اگر درباره پرینترها آگاهی لازم را ندارید، تعمیر پرینتر را به افراد حرفه‌ای بسپارید. آچارباز که یک سامانه اعزام تعمیرکار است، می‌تواند به شما در تعمیر چاپگرها و مسائل مربوط به آنها کمک کند. همچنین خدمات شارژ کارتریج در محل آچارباز نیز می تواند در زمینه شارژ با کیفیت تونر انواع پرینتر خیال شما را از بابت خوراک باکیفیت و مناسب چاپگرتان راحت کند.

دستگاه‌های چاپگر به دو نوع جوهر افشان و لیزری تقسیم می‌شوند. کارتریج که همان جوهر دستگاه است دارای قیمت بالایی است. پرینترهای جوهر افشان را بهتر است در صورت تمام شدن تونر، تعویض کنید ولی تونر چاپگرهای لیزری را می‌توانید تا چندین بار شارژ نمایید. البته با هربار شارژ تونر از کیفیت چاپ کم شده و ظرفیت آن نیز کاهش می‌یابد.