در روزهای اخیر باران شدید در سراسر شبه جزیره کره باعث راه افتادن سیل سنگین هم در کره جنوبی و هم کره شمالی شده و نگرانی‌ها درخصوص وارد شدن خسارت فراوان به محصولات زراعی در کره شمالی افزایش یافته است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در اظهاراتی که از سوی خبرگزاری رسمی کشورش انتشار یافت، عنوان کرد: تامین سریع کالاهای خواب، ارزاق روزانه، دارو و دیگر اقلام ضروری برای مردم سیل زده به جهت پایدارساختن وضعیت زندگی آنها در اولویت اهمیت است.

کیم جونگ اون این اظهارات را در ضمن بازرسی از منطقه‌ای سیل زده در یکی از استانهای این کشور که در مرز با کره جنوبی قرار دارد مطرح کرده و به "شفافسازی وظایف" برای مقامهای آنجا در قبال بازیابی از خسارات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، بارانهای سیل آسای اخیر این کشور باعث زیر آب رفتن بیش از ۷۳۰ خانه، از بین رفتن ۱۷۹ عدد از آنها و زیر آب رفتن اراضی کشت برنج شده است.

گزارشی در خصوص تلفات منتشر نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مذکور، کیم جونگ اون همچنین ارتش را برای اجرای عملیات بازسازی به ویژه کار به روی خانه‌ها و جاده‌ها اعزام کرده و از معماران کشورش خواسته در یکی از حوزه‌های بسیار آسیب دیده ۸۰۰ الگوی خانه بسازند.

وقوع این بارانها در فصل کشت محصول در مناطق حاصلخیز باعث افزایش نگرانی در مورد امنیت غذایی کره شمالی شده است.

روزنامه رودونگ سینمون وابسته به حزب حاکم کره شمالی در گزارشی به یک مطالعه استناد کرد که عنوان کرده در صورتی که مزارع تنها برای دو تا سه روز زیر آب بروند کشت برنج و ذرت به عنوان دو محصول کشاورزی اصلی در این کشور خسارت می‌بیند.

این روزنامه تصریح ساخت: سرنوشت کشاورزی امسال وابسته به این است که چطور از مزارع و محصولات در برابر سیل محافظت شود.

کره جنوبی روز پنجشنبه ۱۰ میلیون دلار را به برنامه جهانی غذای سازمان ملل از بابت تلاشهایش برای کمک به کودکان و زنان کره شمالی اعطا کرد.

بخشهایی از کره جنوبی برای بیش از ۴۰ روز متوالی شاهد باران بوده‌اند که طولانی ترین فصل بارانهای موسمی در این کشور از سال ۲۰۱۳ تا کنون را رقم زده و انتظار بارانهای بیشتر در شبه جزیره می‌رود.